سطح آنتی‌بادی‌های خنثی کننده (Nabs) ناشی از واکسیناسیون ناشناخته است

عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفت: اگرچه واکسن‌های مؤثری در برابر COVID-۱۹ در دسترس است، اما سطح آنتی‌بادی‌های خنثی کننده (Nabs) ناشی از واکسیناسیون در دنیای واقعی هنوز ناشناخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ناجی در اینستاگرام خود نوشت:

" اگرچه واکسن‌های مؤثری در برابر COVID-۱۹ در دسترس است، اما سطح آنتی بادی‌های خنثی کننده (Nabs) ناشی از واکسیناسیون در دنیای واقعی هنوز ناشناخته است. مطالعه‌ای در مجله "بی ام جی" البته داوری نشده منتشر شده است که به ارزیابی سطح و ماندگاری NAbs ناشی از دو واکسن غیر فعال سینوفارم و سینواک COVID-۱۹ در چین پرداخته است.
این مطالعه نشان داد که
در روزهای بین ۱۱ الی ۷۰، نرخ مثبت شدن NAbs بر علیه کووید ۸۲ تا ۱۰۰ درصد بود. از روزهای ۷۱ تا ۳۳۲، این میزان به ۲۷٪ کاهش یافت. در ضمن سطح NAbs در هفته‌های ۳ الی ۸ به میزان قابل توجهی بالاتر از هفته‌های ۰ الی ۳ بود.

آنتی بادی خنثی کننده در گروه مردان (۸۹.۳۲٪) کمتر از زنان (۹۱.۲۶٪) بود (باز هم به نفع خانم‌ها)، اما تفاوت معنی داری وجود نداشت (x۲ = ۰.۲۲۲، P> ۰.۰۵)

بالاترین سطح NAbs در روزهای بین ۲۱ تا ۵۶ تولید شد، این نشان می‌دهد که ۲۱ تا ۵۶ روز بین دو دوز تزریق برای واکسیناسیون مناسب است.

پس:
-هر چند اصلاً توصیه نمی‌شود، ولی انجام تست آنتی بادی ۳ الی ۸ هفته بعد از کامل شدن واکسیناسیون بهتر است.
- و اینکه فاصله زمانی تزریق بین دو دوز واکسن‌های غیر فعال، ۲۱ الی ۵۶ می‌باشد. "

ناجی در پست دیگری نوشت:

" بخش خصوصی: فایزر را به قیمت سینوفارم وارد می‌کنیم

ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در واکنش به اظهارات کیانوش جهانپور که امکان واردات ۲۰ میلیون فایزر توسط بخش خصوصی را خالی بندی دانسته بود، گفت: به خاطر حضور نمایندگان دو شرکت «فایزر» و «جانسون اند جانسون» در ایران، واردات واکسن امکان پذیر است.

او در مورد قیمت واکسن‌های فایزر نیز افزود: قیمت واکسن‌های فایزر با قیمت واکسن‌هایی که از روسیه و چین وارد شده تفاوتی نمی‌کند و به همان قیمت فایزر را می‌توان وارد کشور کرد. "

سطح آنتی‌بادی‌های خنثی کننده (Nabs) ناشی از واکسیناسیون ناشناخته است

سطح آنتی‌بادی‌های خنثی کننده (Nabs) ناشی از واکسیناسیون ناشناخته است

کد خبر 517705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.