افزایش حاشیه‌نشینی هزینه مضاعف به اصفهان است/می‌توان از احیای بافت فرسوده درآمدزایی کرد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه احیا بافت فرسوده با اجرای الگوی مناسب می‌تواند برای شهرداری درآمدزا باشد، گفت: باید در این زمینه از تجارب دنیا استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل قربانی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: یکی از گرفتاری شهرداری‌ها چگونگی حصول درآمد پایدار است و یکی از راهکارهای برون رفت از این مشکل سه دهه پیش از شهر اصفهان شروع شد و به دیگر شهرهای کشور سرایت پیدا کرد؛ اینکه شهرداری درآمد خود را با فروش تراکم به دست آورد.

وی افزود: تراکم فروشی به شهرهای کشور آسیب زد و باعث شد تا دولت نیز این راه را دنبال کند شرایط به نحوی پیش رفت که جدا شدن از آن برای تمام شهرها مشکل شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سیاست دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان برای تحقق درآمدهای پایدار، تصریح کرد: بخشی از این اقدامات باید در سطح کلان به آن پرداخته شود مثلاً یکی از دلایل افزایش درآمدها، افزایش هزینه‌هاست که بخشی از این هزینه‌ها به دلیل رشد مناطق حاشیه‌ای ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه هرچقدر از توسعه مناطق حاشیه‌ای جلوگیری کنیم کمتر برای حصول درآمد به مردم فشار می‌آید، ادامه داد: البته بخشی از این موضوع در اختیار مدیریت شهری نبوده و به دلیل مهاجرت اتفاق می‌افتد بنابراین تا زمانی که مهاجرت وجود دارد، ایجاد هزینه نیز برای شهر وجود دارد.

قربانی با بیان اینکه شورای شهر در چهار سال پیش‌رو قصد دارد تا حد ممکن درآمد پایدار را افزایش دهد، افزود: البته اقدامات خوبی در سال‌های گذشته انجام شده است که باید ادامه یابد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه سازوکار هوشمند باید موجب افزایش بهره‌وری در شهرداری شود، گفت: سیستم‌های هوشمند برای افزایش سرعت، دقت و کیفیت اقدامات راه‌اندازی می‌شود و اجرای درست آن می‌تواند هزینه‌های شهر را کاهش دهد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که بعضی اقدامات در این زمینه به خوبی اجرا نشد و درحالی که باید با اجرای طرح‌های هوشمند، بخش‌هایی در سیستم حذف شود اقدامات دستی نیز همراه با آن انجام می‌شد که این رویه بعدها اصلاح شد.

وی با تاکید بر لزوم جلب مشارکت بخش خصوصی در عمران و آبادانی شهرها، گفت: مدیریت شهری در بعضی برهه‌های زمانی نگاه بسته‌ای به جلب مشارکت‌ها داشته در حالی که این امکان وجود دارد که به‌طور مثال بافت فرسوده با مشارکت بخش خصوصی و بدون تحمیل هزینه زیاد به شهرداری احیا شود.

قربانی با تاکید بر اینکه احیا بافت فرسوده با اجرای الگوی مناسب می‌تواند برای شهرداری درآمدزا باشد، ادامه داد: باید در این زمینه از تجارب دنیا استفاده کرد زیرا با موفقیت در جلب مشارکت سرمایه‌گذاران به درآمد پایدار دست یافته و از فروش تراکم و مواردی شبیه به آن جلوگیری خواهیم کرد.

وی گفت: اگر برای جلب مشارکت بخش خصوصی برنامه مناسب به همراه نظارت دقیق داشته باشیم، یقیناً کار به نحو درستی انجام می‌شود؛ در گذشته از ظرفیت این بخش غفلت کردیم در حالی که اقدامی بزرگ در راستای آن چیزی است که ما می‌خواهیم

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مالیات بر زمین و استفاده از ارزش افزوده آن بیش از فروش تراکم می‌تواند برای شهرداری درآمد ایجاد کند.

بارقه‌های امید برای تحقق توسعه مبتنی بر فرهنگ در اصفهان

وی با بیان اینکه طرح جامع اصفهان به خوبی تدوین نشده و قرار است با طرح جامعی که اخیراً ارائه شده جایگزین و دوباره بازنگری شود، اظهار کرد: امیدواریم با تجدید نظر در طرح جامع وضعیت بهتری در آینده اصفهان رقم بخورد.

قربانی با بیان اینکه طرح جامع از طرح‌های فرادستی است و شورای شهر باید از آن تبعیت کند، تاکید کرد: طرح‌های تفصیلی برگرفته از آن است که برای تمام شهرها و با توجه به سیاست‌های کلی درنظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه به توسعه اصفهان بیشتر نگاه صنعتی بوده اما اکنون بارقه‌های امید برای تغییر به سمت یک شهر تاریخی و فرهنگی وجود دارد، ادامه داد: بعد از انقلاب صنعتی که خودروها به انسان‌ها تحمیل شد، نگاه به شهرها در تمام دنیا تغییر کرد و راه را برای تردد راحت‌تر خودروها باز شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح جامع و تفصیلی نوع شهرسازی در ایران را به سمتی می‌برد که خودرومحور است و منجر به ساخت زیرگذر و روگذرها می‌شود؛ این نگاه از سوی مدیران شهری در تمام کشور حاکم بوده است و قبل از شهرهایی مانند اصفهان در تهران این معضل پیش آمد و مدیران می‌دیدند اما نگاه خود را تغییر ندادند.

وی افزود: نظیر این اتفاق در چین نیز افتاد و مردم پکن علی‌رغم آنکه جمعیت بسیار زیادی را حدود ۵۰ سال پیش تشکیل می‌دادند، با کمترین خودرو و با استفاده از دوچرخه کارهای خود را انجام می‌دادند اما سه دهه بعد این شهر با ترافیک سنگین مواجه و مجبور به اتخاذ تدابیر ویژه‌ای برای مدیریت آن شد.

قربانی با بیان اینکه اکنون همگان فهمیده‌اند که شهرها باید برای انسان‌ها آماده شود، ادامه داد: پیاده‌راه‌سازی یکی از مصادیق این رویکرد است که در اصفهان آغاز شده است و باید توجه بیشتری به حمل‌ونقل عمومی شده و الگوهای بهتری برای توسعه آن ارائه شود. نباید یک شهروند برای تهیه مایحتاج خود از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر سفر کند بلکه باید تمام خدمات و امکانات در نزدیکی و در دسترس او باشد

فاصله صنایع از اصفهان باید بر مبنای حریم شهر باشد

وی با اشاره به معضلات زیست محیطی کلانشهر اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از این معضلات فرونشست است که باید علت‌های آن احصا شود. برداشت آب توسط چاه‌های بیش از طرفیت موجود یکی از عمده دلایل این موضوع است و تا زمانی که جلوی این دلایل گرفته نشود، کاری نمی‌شود کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: لازم است با اجرای طرح‌های لازم در این خصوص، آب به سفره‌های زیرزمینی برگردد هرچند که در صورت تحقق این موضوع، آسیب‌های فعلی آن همچنان در اصفهان باقی می‌ماند.

وی اضافه کرد: دست مدیریت شهری برای جاری بودن آب در زاینده‌رود بسته است و صرفاً می‌توان در مطالبه‌گری و ارائه طرح و ایده نقش‌آفرینی کند.

قربانی خاطرنشان کرد: در خصوص پدیده وارونگی هوا در فصل سرد سال که اصفهان با آن مواجه است، گفت: این معضل در زمان خود با قوت مطرح اما پس از آن رها می‌شود که نیازمند اقدامات اساسی است.

وی افزود: یکی از این اقدامات تغییر در قانون است و باید این قانون که صنایع در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرها از مرکز شهر مجاز به فعالیت هستند تغییر کند زیرا شهرها گسترده شده‌اند و باید ملاک برای جایگذاری صنایع، حریم شهرها باشد.

کد خبر 517661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.