انتقاد وزیر علوم از فرهنگ ناسالم سیستم اداری!

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فرهنگ ناسالمی در سیستم ما شکل گرفته است که می‌گوید نامه در سیستم اداری جمهوری اسلامی باید پا داشته باشد! یعنی هر فردی که تقاضایی دارد باید برای پیگیری آن مدام پیگیری کند.

به گزارش ایمنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در آئین تحویل مسند وزارت علوم که صبح امروز _شنبه ۶ شهریورماه_ برگزار شد، ضمن تشکر از دکتر غلامی وزیر سابق علوم، کارکنان و اساتید دانشگاه‌ها، با تأکید بر اینکه در وزارت علوم با آینده سازان کشور سروکار داریم، اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایف ما خدمت رسانی به کسانی است که آینده کشور را می‌سازند و ما به عنوان اساتید دانشگاه‌ها باید بدانیم کسانی که آینده کشور را می‌سازند و آینده متعلق به آن‌ها است، باید بهترین خدمات آموزشی و پژوهشی را دریافت کنند.

وی در ادامه گفت: استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها باید بدانند در سر کلاس آن‌ها دانشجویان، اندیشمندان، مدیران، رؤسای جمهور، وکیلان و همه افراد بزرگ آینده ساز می‌نشینند و خدمت رسانی به آن‌ها باید به بهترین نحو انجام بگیرد و خداوند انسان‌های بزرگی را برای تربیت در اختیار آن‌ها قرار داده است و باید قدر این موقعیت را بدانیم.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: کارکنان و اعضای هیأت علمی نیز انسان‌های بزرگی هستند که در مسیر خدمت به فرزندان این کشور قرار گرفته اند و بهترین دعا این است که ما از خداوند بزرگ بخواهیم بر سر راه فرزندان ما انسان‌های بزرگ قرار بگیرند که خوشبختانه اعضای هیأت علمی این توفیق را کسب کرده اند که به بهترین و بااستعدادترین فرزندان کشور خدمت کنند.

زلفی گل همچنین تأکید کرد: درخواست من از اعضای هیأت علمی این است که کسانی که در سر کلاس آن‌ها می‌نشینند را دست کم نگیرند و خودشان را نیز دست کم نگیرند که سر راه این دانشجویان قرار گرفته اند و تأکید می‌کنم باید نهایت تلاش خودمان را بکنیم تا در این مدتی که خدا به ما عمر می‌دهد و قبل از بازنشستگی نهایت اثربخشی خود را داشته باشیم و بیشترین و باکیفیت ترین خدمات را به فرزندان این مردم ارائه دهیم.

وی افزود: کارکنان ستادی و اعضای هیأت علمی نرم افزار خدمات دهی به فرزندان این کشور هستند و خواهش من از آن‌ها این است که همان طور که دوست داریم وقتی فرزند ما در آموزش و پرورش سر کلاس می‌رود همان طور که انتظار داریم مدیر، معلم و کارکنان مدرسه با فرزندان ما رفتار کنند همان رفتار را نیز با دانشجویان داشته باشند و با ارباب رجوع نیز به بهترین نحو رفتار کنند؛ بنابراین باید کار ارباب رجوع در آموزش عالی با کیفیت و در اسرع وقت انجام گیرد.

وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: مسئولان آموزش عالی و اعضای هیأت علمی هر آنچه را که برای خود می‌پسندند برای دانشجویان نیز بپسندند؛ چرا که اگر ما با ارباب رجوع با روی باز و گشاده و تعهد برخورد کنیم او را شاد کرده ایم. باید قدر موقعیت فعلی را بدانیم. اگر با مردم و ارباب رجوع به خوبی برخورد کنیم خداوند نیز نظر لطف خود را شامل حال همه ما خواهد کرد.

وی ادامه داد: خواهش من از همکاران وزارت علوم این است که خودشان برای خود برنامه ریزی کنند و تکلیف هر کاری را که به آن‌ها ارجاع داده می‌شود با تعریف سیکل کاری مشخص کنند و اینکه رسیدگی به یک تقاضا چقدر طول می‌کشد و این موضوع را در حیطه مسئولیت خود پیگیری کنند و این گونه نباشد وقتی فردی نامه‌ای را ارجاع می‌دهد رسیدگی به آن سه ماه طول بکشد.

زلفی‌گل تأکید کرد: ما در ارزیابی کارکنان حتماً وضعیت رسیدگی به نامه‌ها را نیز در نظر خواهیم گرفت که رسیدگی به یک نامه طبق یک روال عادی تا چقدر زمان بر بوده است؛ بنابراین مدیران و کارکنان باید برای هر امری که به آن‌ها ارجاع داده می‌شود یک برنامه زمانی تعریف کنند و سیستمی را داشته باشیم تا مردم در کمترین زمان خدمات خود را دریافت کنند. نباید با کم کاری خودمان باعث شویم که افراد مدام با تحمل هزینه پیگیر نامه خود باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فرهنگ ناسالمی در سیستم ما شکل گرفته است که می‌گوید نامه در سیستم اداری جمهوری اسلامی باید پا داشته باشد! یعنی هر فردی که تقاضایی دارد باید برای پیگیری آن مدام پیگیری کند. چرا باید این نوع فرهنگ را داشته باشیم که ارباب رجوع برای پیگیری کار خود بارها مراجعه کند این موارد حق‌الناس است و من در پیگیری این موارد جدی هستم و از طرف دیگر کارکنان و مدیران آموزش عالی سرور ما هستند و برای ارتقا و تأمین رفاه آن‌ها در حدی که قانون اجازه بدهد تلاش می‌کنم تا وابستگی سازمانی افزایش پیدا کند اما در مقابل به طور جدی پیگیری خواهم کرد که کار مردم راه بیفتد.

وی در ادامه تصریح کرد: در دولت حجت الاسلام رئیسی باید به گونه‌ای رفتار کنیم که مردم به سیستم امیدوار شوند. در خارج از کشور مثلاً مشاهده می‌کنیم گاهی یک یا دو کارمند کار یک دانشکده را انجام می‌دهند که این نشان می‌دهد که در آن کشور سیستم حاکم است. باید در کشور ما نیز سیستم حاکم باشد و ارباب رجوع را محترم بشماریم.

زلفی گل گفت: وزارت علوم سه رکن اصلی دارد که اصلی ترین رکن آن دانشجو است و اگر دانشجو نباشد وزارت علوم معنا پیدا نمی‌کند و کارکنان و اعضای علمی ارکان دیگر این رکن هستند و هر سه این ارکان تکه‌های یک پازل هستند و برای یک هدف تلاش می‌کنند. باید بدانیم این وزارتخانه مثل یک ساعت است و باید همه چرخ دنده‌های آن کار کنند تا نظم آن حفظ شود؛ بنابراین همه در این سیستم، ارزشمند هستند و ما اجازه نداریم بین ارکان و چرخ دنده‌های این ساعت تفاوت قائل شویم و همه باید برای ارتقا و پیشرفت کشور نقش خود را ایفا کنند.

گفتنی است؛ اولین روز کاری محمدعلی زلفی گل در وزارت علوم و آئین تحویل مسند این وزارتخانه در حالی صبح امروز _شنبه ۶ شهریورماه_ با حضور رسانه‌ها و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد که برخلاف اعلام قبلی مبنی بر حضور دکتر منصور غلامی وزیر سابق علوم در این مراسم حضور نداشت.

منبع: ایسنا

کد خبر 517644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.