فرم شهری تا ۹۰ درصد بر مصرف انرژی اثرگذار است

یک دکترای طراحی شهری گفت: فرم شهری تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مصالح به کار رفته در ساختمان و هوشمندسازی بنا حدوداً ۱۰ درصد در مصرف انرژی تأثیرگذار است در حالی که فرم شهری و نحوه طراحی خیابان‌ها تا ۹۰ درصد بر مصرف انرژی اثرگذار است.

وی افزود: در یک شهرک به دو نحو افقی یا عمودی، یا شرقی غربی و شمالی جنوبی می‌توان خیابان‌ها را طراحی کرد و این نوع طراحی بر مصرف انرژی اثرگذار است.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: در شهرکی که مسیرها شمالی جنوبی ساخته می‌شود، ساختمان‌ها شرقی غربی است؛ این نوع طراحی مصرف انرژی را بسیار بالا می‌برد به نحوی که در تابستان به بیش از یک کولر برای خنک کردن نیاز است و در زمستان نیز وسایل گرمایشی بیشتری نیاز است.

سجاد زاده خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی هرچند که مصالح به کار رفته و نحوه طراحی داخلی ساختمان هوشمند باشد، این فرم شهری است که میزان مصرف انرژی را تعیین می‌کند لذا اثر فرم شهری در مصرف انرژی نسبت به هوشمندسازی ساختمان بسیار بالا و این مؤلفه بسیار تعیین کننده است.

وی ادامه داد: معماری گذشته ما به دلیل طراحی شهری مناسب و فرم شهری متناسب سالیان سال در برابر ناملایمات طبیعی مقاوم و سازگار بود.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: امروزه مدرن‌ترین و هوشمندترین ساختمان‌ها ساخته می‌شود، اما این بناها عمر کوتاهی دارد و مصرف انرژی در آنها چندین برابر است چرا که پارامترهای تعیین کننده فرم شهری شامل تراکم، دانه بندی، جهت گیری ساختمان‌ها و جهت گیری معابر در طراحی شهر در نظر گرفته نمی‌شود.

سجادزاده اضافه کرد: مقایسه دو شهر که فرم شهری متفاوتی دارد میزان مصرف انرژی را به وضوح نشان می‌دهد؛ مصرف انرژی در شهرکی که ساختمان‌های غربی شرقی دارد دو برابر شهرکی است که ساختمان‌های شمالی جنوبی دارد و ساکنان آن دو برابر هزینه مصرف انرژی را پرداخت می‌کنند.

وی گفت: فرم شهری تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تا زمانی که فرم و سازمان شهری به درستی و بر مبنای اصولی طراحی، اقلیمی و سایر مولفه‌ها طراحی نشود، بعداً هرچقدر هم در جزئیات طراحی ساختمان و معماری، سعی در اصلاح این کمبود داشته باشیم، با مشکل مواجه خواهیم شد.

این دکترای طراحی شهری افزود: در طراحی درست و متناسب شهر و رعایت نکات مربوط به فرم شهری نقش شهر سازان و طراحان شهری غیر قابل انکار است.

کد خبر 517609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.