۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
«ظهور و ثبوت» عکاسی در اصفهان

مستند «ظهور و ثبوت» پژوهشی دربار سیر تاریخ عکاسی اصفهان است که به کارگردانی حامد قصری در قالب مستند آماده شده است.

حامد قصری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، درباره این مستند گفت: پایه این مستند بر اساس یک کتاب است که نشر شورآفرین آن را چاپ خواهد کرد. در دوران دبیرستان علاقه فراوانی به عکس و فیلم داشتم و وقتی می‌دیدم که هنرمندان قدیمی از دنیا می‌روند و تجربیات آنها ثبت و ضبط نمی‌شود، تصمیم گرفتم که با عکاسان صحبت کنم و آنها را جلوی دوربین بیاورم.

وی افزود: بنابراین صدای آنها را ضبط و آثارشان را اسکن می‌کردم. این قضیه ادامه داشت تا اینکه با بیش از ۶۰ عکاس به صورت تاریخ شفاهی گفت و گو کردم. سپس کتابی که قرار بود بنویسم را فصل بندی کردم؛ در این میان دیدم در برخی از گفت و گو ها اغراق وجود داشت یا اینکه عکاس تأثیرگذاری کم‌تری داشت، لذا سعی کردم از این موارد کمتر استفاده کنم، به همین دلیل ۳۹ عکاس را انتخاب کردم که نامشان انتهای کتاب آمده است.

این کارگردان درباره فیلم مستند خود ادامه داد: این فیلم مستند روایتی است که من از تاریخ عکاسان اصفهان دارم. در آن نقش ارامنه در تاریخ عکاسی اصفهان، حضور عکاسان خارجی که اصفهان را ثبت کردند و نام عکاسان ایرانی که به این شهر آمدند را آورده ام.

قصری اضافه کرد: از این عکاسان نمونه عکس آوردم. همچنین کتاب‌های آنها که به زبان انگلیسی بوده را از آمازون خریداری کردم و سعی کردم مقالاتی که درباره اصفهان داشتند را در این کتاب بیاورم تا مشخص شود که انگیزه شأن از اینکه اصفهان را عکاسی کردند چه بود.

وی تصریح کرد: در سکانس آخر فیلم به این می‌رسیم که عکاس‌خانه های اصفهان سقوط می‌کند و دلایل آن را مطرح می‌کنم. یکی از دلایل آن عنصر دیجیتال بوده است، دلیل دیگر این بوده که فرزندان عکاسان دیگر نمی‌خواستند راه پدران خود را ادامه دهند و…، متأسفانه شش یا هفت نفر از کسانی که در فیلم صحبت می‌کنند فوت شدند.

این کارگردان در باره هزینه‌های این مستند گفت: هزینه اندکی از سوی دفتر تخصصی سینما دریافت و بخش‌هایی از آن را در تدوین هزینه کردیم. درواقع این فیلم مستند برای من عایدی نداشته است.

قصری با اشاره به نحوه ارائه این مستند اضافه کرد: امیدوارم بتوانم یک اکران آنلاین از این مستند انجام دهم تا فیلم مستند فروشی نیز داشته باشد. اما به صورت کلی به فکر برگشت سرمایه نیستیم. درواقع از جای دیگری تلاش می‌کنیم و به این حوزه تزریق می‌کنیم تا بخشی از تاریخ اصفهان زمین نماند.

وی درباره عوامل دیگر این مستند افزود: فیلم‌بردار: احمدرضا تاج، علی رضوانی، تدوین: محمد جواد حسنی، آهنگساز: بهروز معین، گفتار متن: عباس بهروان، گرافیک: پژمان نظرزاد آبکنار، سوشال: علیرضا رحیمی، تهیه کننده: دفتر تخصصی سینما (با حمایت مصطفی حیدری) و حامد قصری بودند.

کد خبر 517602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.