راهکارهای کاهش پرخاشگری با فرزندان در ایام کرونا چیست؟

یک روانشناس و مشاور کودک و نوجوان گفت: بیماری کرونا موجب نوسانات زیادی در احساسات کودکان و نوجوانان نظیر اضطراب شده است پس والدین باید بتوانند این شرایط سخت را در خانه به درستی مدیریت کنند. والدین باید برای صحبت با فرزندان خود پیش قدم شوند و با آرامش بی حوصلگی‌های کودکان را کاهش دهند.

الهام پیرحاجی روانشناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص شرایط خسته‌کننده قرنطینه خانگی و افزایش پرخاشگری‌های فرزندان در بین خانواده‌ها، اظهار کرد: بسیاری از والدین امروز درگیر عوارض کرونا هستند و برخلاف تصور اغلب افراد کرونا و قرنطینه خانگی بیش از چیزی که تصور می‌شد ادامه پیدا کرد و خانواده‌ها کماکان درگیر مسائل تربیتی فرزندان علاوه بر غلبه بر افسردگی‌ها و اضطراب‌های درونی خود و خانواده شدند.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که در این یک سال و هشت ماه خانواده‌ها با آن روبه‌رو هستند پرخاشگری کودکان و نوجوانان ناشی از طولانی شدن قرنطینه خانگی بوده است، اغلب شاهد اعتراض والدین از رفتار کودکان و فرزندانشان هستیم و کودکان نیز از شرایط کنونی بسیار کلافه و ناراضی هستند و تلاش والدین برای سرگرم کردن آنها بی‌نتیجه مانده است.

این مشاور کودک و نوجوان، تصریح کرد: با وجود تعطیلی مدارس که همیشه آرزوی همه دانش‌آموزان است اما این تعطیلات برای آنها خوشایند نیست و با بی‌حوصلگی در حال گذراندن این روزها هستند، ناگفته نماند که خانواده نیز رفتار مناسبی در این دوران با فرزندان خود نداشته و از آنها شاکی هستند.

راهکارهایی به خانواده‌ها برای بهتر شدن اوضاع خانه با فرزندان

پیرحاجی با ارائه راهکارهایی به خانواده‌ها برای بهتر شدن اوضاع خانه با فرزندان، ادامه داد: بیماری کرونا موجب نوسانات زیادی در احساسات کودکان و نوجوانان نظیر اضطراب شده است پس والدین باید بتوانند این شرایط سخت را در خانه به درستی مدیریت کنند. والدین باید برای صحبت با فرزندان خود پیش قدم شوند و با آرامش درباره بیماری موجود صحبت کرده و بی ‌حوصلگی‌های کودکان را کاهش دهند.

این روانشناس، اظهار کرد: باید برای همه روزهایی که در خانه هستند یک برنامه منظم روزانه داشته باشند و برای نوشتن آن از خود کودک و نوجوان نیز کمک بگیرند.

وی افزود: اجازه دهید فرزندتان احساسات خود را بروز دهد، حتی اگر این احساسات منفی است، بنابراین باید از لحاظ عاطفی آنها را درک و حمایت کنید. هر چند روز یک بار با کل خانواده بازی‌های خانگی انجام دهید و حواس کودکتان را به کارهای جذاب دیگر معطوف کنید.

پیرحاجی، تصریح کرد: از فرزندتان برای انجام کارهای روزانه در منزل کمک بخواهید و برای او وظایف معینی تعریف کنید. رفتار خود را به عنوان والد مدیریت کنید و اجازه ندهید عوامل محیطی دیگر شما را بر علیه فرزندتان برآشفته کند و میان شما و فرزندتان در منزل باعث ایجاد درگیری و پرخاشگری شود.

این مشاور کودک و نوجوان، تاکید کرد: شاید این راهکارها در کوتاه مدت نتیجه بخش نبوده و یا خود والدین به قدری از این شرایط آشفته باشند که نتوانند به خوبی تمام موارد را رعایت کنند اما مهم است که با کمک هم بتوانیم بر این وضعیت غلبه کنیم و مدیریت بحران را به خوبی بیاموزیم.

کد خبر 517538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.