دور زدن تحریم‌ها نجات بخش صنعت نفت ایران است؟

تاکید بر افزایش صادرات نفت یکی از برنامه هایی است که جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم مطرح کرده و برای دور زدن تحریم ها نیز بر روش هایی از جمله تهاتر با کالا و سرمایه گذاری تاکید کرده است، اما باید دید این روش‌ها چه میزان میتواند در بهبود شرایط اقتصادی و افزایش درآمدهای نفتی موثر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد اوجی با کسب ۱۹۸ رأی موافق از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی به عنوان به‌عنوان وزیر نفت دولت سیزدهم انتخاب شد که وعده‌هایی از جمله افزایش صادرات نفت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای این کار و واردات گاز طبیعی از ترکمنستان را به عنوان برنامه‌های خود مطرح کرد.

وی متولد ۱۳۴۵ در شهر شیراز و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت است که از سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را در صنعت نفت آغاز کرده است. معاونت وزیر نفت و مدیرعاملی شرکت ملی گاز ایران، عضویت در هیئت امنای دانشگاه صنعت نفت و مدیرعاملی و نایب رئیسی هیئت مدیره شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی از جمله سوابق کاری اوجی است.

در جلسه بررسی صلاحیت، اوجی در مقابل نماینده‌های مجلس مهم‌ترین برنامه خود برای وزارت نفت را افزایش صادرات و دور زدن تحریم‌ها با روش تهاتر عنوان کرد.

وزیر نفت دولت سیزدهم وعده داد: اطمینان می‌دهم با استفاده از توان نیروهای متخصص توانمند و استفاده از توان همه نیروهای کشور و اتخاذ رویکرد فعال برای دور زدن تحریم‌ها پیش می‌رویم و با استفاده از تجربه‌های موجود و دیگر روش‌ها که امکان بازگویی آن نیست، اقدام‌های مهمی را برای فروش نفت در پیش خواهیم گرفت، همچنین از ظرفیت بخش خصوصی و ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی در فروش نفت استفاده می‌کنیم.

تهاتر نفت با کالا یا سرمایه‌گذاری

اوجی همچنین گفته است: وقتی مسئولیت شرکت ملی گاز را به‌عهده داشتم، صنعت گاز تحریم و فروش و واردات گاز و فرآورده‌های گازی با مشکل روبه‌رو شد، اما با تهاتر کالا با گاز وارداتی، تحریم‌ها را دور زدیم، در حالی که بهترین روابط را با دولت ترکمنستان داشتیم، اگر صنعت نفت تحریم بود، صنعت گاز هم تحریم بوده است.

در پاسخ به این سوال که آیا این وعده‌ها تا چه حد عملی بوده و آیا می‌تواند در بهبود اقتصاد ایران مؤثر باشد، سعید میرترابی، کارشناس حوزه انرژی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از موانع عمده صادرات نفت، تحریم‌های آمریکا است اگر مذاکرات به نتیجه‌ای برسد این مانع برداشته می‌شود هر چند اکنون این موضوع هنوز قطعی نشده است.

افزایش صادرات نفت با دور زدن تحریم‌ها تغییر اساسی ایجاد نخواهد کرد

وی اضافه می‌کند: علاوه بر این برای افزایش صادرات نفت می‌توان از روش‌هایی که پیش از این نیز برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شد، استفاده کرد، استفاده از این روش‌ها مقداری منجر به افزایش فروش نفت خواهد شد، اما تغییر اساسی که منافع آن نیز به کشور برسد ایجاد نخواهد کرد.

این کارشناس انرژی معتقد است: هر گاه از روش‌های دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت استفاده می‌شود ایران مجبور می‌شود نفت را با تخفیف زیادی و به قیمتی کمتر از بازار به فروش برساند، همچنین انتقال درآمدهای حاصل از فروش نفت نیز همواره با مشکلاتی مواجه بوده است.

میرترابی اضافه می‌کند: بنابراین با دور زدن تحریم‌ها شاید بتوان کمی فروش نفت را افزایش داد اما این کار تأثیر ملموسی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت و لازم است تحریم‌ها رفع شود تا افزایش صادرات نفت بهبود دهنده اقتصاد کشور شود.

درآمدهای نفتی باید مستقیماً در اختیار ایران قرار گیرد

وی همچنین در رابطه با تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری می‌گوید: این کار شدنی است، تاکنون نیز این کار انجام شده است، به عنوان نمونه درآمدهای نفتی ایران که در چین بلوکه شده بود با فاینانس سرمایه گذاری توسط چینی‌ها تهاتر شد اگر با نگاه واقع‌گرانه به این موضوع نگاه شود بهترین حالت این است که درآمدهای نفتی مستقیماً در اختیار ایران قرار گیرد و سپس تصمیم گرفته شود چه کالایی با آن خریداری شده و یا به چه شکل با آن سرمایه گذاری شود.

اثر بخشی برنامه‌های اصلاح الگوی مصرف حداکثر ۱۰ درصد است

این کارشناس انرژی همچنین درباره موضوع اصلاح الگوی مصرف سوخت که در وعده‌های وزیر نفت دولت سیزدهم مطرح شد، تصریح می‌کند: اصلاح الگوی مصرف در حوزه‌های مختلف نیازمند سرمایه گذاری‌های زیر ساختی و زمان است این کار در جامعه تأثیرات فرهنگی داشته که حداکثر اثربخشی ۱۰ درصدی خواهد داشت. اما برای اصلاح الگوی مصرف در سطح کلان باید اقداماتی همچون اصلاح شبکه حمل و نقل عمومی، تغییر سوخت خودروها و استاندارد سازی خودروسازی داخل انجام شود که کارهای زمان‌بری است و باید یک دوره وزارت چهار ساله بگذرد تا آثار آن نمایان شود.

ایران می‌تواند بازار نفت را از رقبا باز پس گیرد

میرترابی در پاسخ به این سوال که برای باز پس‌گیری بازار نفت ایران از رقبا، چه اقداماتی باید انجام شود، نیز اضافه می‌کند: در دوران جنگ تحمیلی ایران موانع جدی برای فروش نفت پیش رو داشت، بخش زیادی از مشتریان نفت ایران در آن دوره از دست رفت اما ایران توانست این بازار را پس بگیرد، همچنین در زمان توافق برجام نیز بخشی از مشتریان نفت ایران مجدد برای خرید آن اقدام کردند.

وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین تجربه تاریخی نشان می‌دهد، بر اساس اولویت مصرف کننده‌ها که تنوع در عرضه از جمله آن بوده و همچنین قابلیت‌های نفت ایران در سطح جهان پس گرفتن مشتری کار نشدنی نخواهد بود، شاید این کار زمان بر باشد اما ایران می‌توان به بازار بازگردد و اگر مدیریت خوبی انجام شود این کار سرعت بیشتری نیز خواهد یافت.

در زمینه تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری کم کاری شده است

حسن مرادی، دیگر کارشناس انرژی نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: همه این برنامه‌ها به تحریم‌ها بستگی دارد البته راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد که جزئیات آن را نمی‌توان افشا کرد اما می‌توان تا حدودی تحریم‌ها را دور زد علاوه بر این می‌توان درآمدهای نفتی را با تهاتر کسب کرد می‌توان بخشی از نفت و میعانات گازی را از این طریق به فروش رساند البته در این زمینه تاکنون کم کاری شده است. به نظر می‌رسد وزیر جدید نفت باید همه تلاش خود را برای افزایش ورودی‌های تهاتر انجام داده تا بتواند بخش زیادی از تحریم‌ها را با این روش جبران کند.

وی در پاسخ به این سوال که تهاتر نفت چقدر می‌تواند بر درآمدهای ایران مؤثر باشد، اضافه می‌کند: هر چقدر بتوانیم تهاتر کرده و برای این کار فرصت ایجاد کرد سود بیشتری نصیب کشو خواهد شد، بنابراین دولت باید برای فراهم سازی زمینه‌های ایجاد تهاتر تلاش بیشتری کرده و کانال‌های تهاتر را بیابد.

الگوی مصرف بنزین ایران در هیچ جای دنیا مرسوم نیست

این کارشناس انرژی همچنین در رابطه با اصلاح الگوی مصرف بنزین تصریح می‌کند: الگوی مصرف بنزین در ایران بسیار ناخوشایند بوده و می‌توان گفت چنین میزان مصرفی در هیچ جای دنیا مرسوم نیست اتومبیل‌های ایران بیش از حد لازم سوخت مصرف کرده و غیر استاندارد است، هر چند تاکنون نیز تلاش‌هایی برای رفع این عیوب انجام شده اما با توجه به ارزانی بنزین مردم نیز تمایلی ندارند که از شیوه‌های ارزان قیمت استفاده کنند، دولت باید تصدی‌گری کرده و این موضوع را حل کند.

مرادی معتقد است: برای کاهش مصرف بنزین باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد، علاوه بر این ناوگان کشنده کشور، بسیار مصرف بالایی داشته و باید در این زمینه حتماً اقداماتی انجام شود. اگر شرکت‌هایی برای نوسازی این ناوگان سرمایه گذاری کنند، از این طریق، سودی بسیار بیشتر از فروش گازوئیل نصیب کشور خواهد شد. از محل تبدیل این خودروها به خودروهای مناسب، صرفه‌جویی زیادی در کشور صورت خواهد گرفت.

وی تصریح می‌کند: زمانی وابستگی اقتصاد به فروش نفت کاهش می‌یابد که بتوانیم آن را در داخل کشور به فرآورده‌های نفتی تبدیل کرده و از خام فروشی جلوگیری کنیم، برای این کار لازم است پتروپالایشگاه ها گسترش یافته، پالایشگاه‌های موجود اورهال شود تا بتوان بهره بیشتری از آن برد.

گزارش از: فرشته بابایی؛ خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 517531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.