به گزارش ایمنا و به نقل از سفارت کوبا در تهران، شماری از دانشمندان، پزشکان و شهروندان نگران کوبا و جهان در نامهای انتقاد آمیز خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نوشته اند:
"شما اخیراً به کوبا در کاخ سفید اشاره کردید و گفتید: من مایلم مقادیر قابل توجهی واکسن را برنامه ریزی کنم اگر … یک سازمان بینالمللی این واکسنها را مدیریت کند به نوعی که شهروندان متوسط بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، وی همچنین کوبا را کشوری شکست خورده خواند.
این اظهارات بسیاری را شگفت زده کرد، از جمله آمریکاییهایی که با سیستم بهداشتی کوبا تماس مستقیم داشتند. همچنین خشم کارکنان بهداشتی خط مقدم کوبا را که جان خود را برای مهار اپیدمی COVID در کشور به خطر میاندازند، برانگیخت.
این سخن واقعیت کوبا را منعکس نمیکند و ما متاسفیم که اطلاعات غلط عاملان که نیتهای نادرستی دارند بر تصمیمات سیاسی آنها تأثیر میگذارد. به عنوان دانشمندان، پزشکان و شهروندان نگران، ما معتقدیم که سه فرض ضمنی در سخنان وی ارزش بررسی واقعیت را دارد.
فرض اول: مداخله بینالمللی برای اطمینان از دریافت واکسن توسط همه مردم کوبا ضروری است.
فرض دوم: واکنش کوبا به همه گیری نامناسب بوده و نشان دهنده "دولت شکست خورده" است.
فرض سوم: واکسنهای ارائه شده توسط ایالات متحده تنها راه تضمین ایمن سازی علیه COVID-19 برای ۱۱ میلیون نفر از ساکنان کوبا است.
اجازه دهید این مفروضات را یک به یک تجزیه و تحلیل کنیم: اولین فرض، اینکه مداخله خارجی برای تضمین دسترسی به واکسن برای همه کوبا مورد نیاز است - نشان میدهد که استقرار کمپینهای واکسیناسیون در کوبا ناکارآمد و تبعیض آمیز است. واقعیتها این فرض را تأیید نمیکند. در حقیقت، همانطور که یونیسف و سازمان بهداشت جهانی تأیید کرده اند، میزان واکسیناسیون کودکان در کوبا از ۹۹ درصد فراتر میرود. واکسیناسیون بخشی از سیستم بهداشت عمومی کشور ما است که برای همه کوبائی ها صرف نظر از وضعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی، جنسیتی و نژادی آنها رایگان است.
برنامه ملی ایمن سازی، که در سال ۱۹۶۲ ایجاد شد، کل کشور را پوشش میدهد. از سال ۱۹۹۹، همه مردم کوبا در برابر ۱۳ بیماری تهدید کننده از جمله دیفتری، کزاز و سیاه سرفه محافظت شده اند. هشت مورد از این واکسنها در کوبا تولید میشود.
در نتیجه آمار بالای واکسیناسیون، ما در دهههای اخیر حتی یک مورد سرخک نداشته ایم. در مقابل اداره پیشگیری از بیماریهای آمریکا ۱۲۸۲ مورد سرخک را در ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ تأیید کرد و تنها ۷۴ درصد از کودکان همه واکسنهای توصیه شده توسط اداره پیشگیری از بیماریهای آمریکا را دریافت کردند.
مؤسسه واکسن فینلای در هاوانا اولین واکسن مؤثر در جهان علیه مننژیت B (بیماری مننگوکوک) را در سال ۱۹۸۹ تهیه کرد. شیوع سالیانه این بیماری در کوبا از ۱۴.۴ در ۱۰۰.۰۰۰ نفر به کمتر از ۰.۱ در ۱۰۰.۰۰۰ در ۲۰۰۸ رسید و این بیماری را به عنوان یک مرض حذف کرد که مشکل بهداشت عمومی در کشور بود.
عوامل متعددی موفقیت برنامه واکسیناسیون ملی کوبا را توضیح میدهند: مردم به پزشکان و پرستاران خانواده که به راحتی در دسترس هستند و متخصصان بهداشت پلی کلینیکهای جامعه اعتماد میکنند، که باعث میشود رد واکسن بسیار نادر باشد. به نوبه خود، ظرفیتهای سازمانی سیستم سلامت، اجرای کمپینهای واکسیناسیون را سریع و قابل اطمینان میکند. سرانجام، مراکز تحقیقاتی و تولید بیوتکنولوژی کوبا به خوبی با نیازهای سیستم بهداشت عمومی یکپارچه شده است.
همکاری نزدیکی بین کوبا برای واکسیناسیون با سازمان بهداشت جهانی و یونیسف وجود دارد. اما هیچیک از این سازمانها هرگز نیازی به مداخله برای تزریق واکسن در کوبا ندیده اند. در عوض، از متخصصان واکسن کوبا خواسته شده است تا به تلاشهای جهانی برای از بین بردن فلج اطفال کمک کنند، و WHO برای صادرات واکسنهای مورد نیاز و فوری به "کمربند مننژیت" در آفریقای جنوبی، به امکانات تولیدی ما مراجعه کرده است.
فرض دوم: واکنش به همه گیری "شکست خورده" در کوبا. این امر مبهوت کننده است که چرا با وجود این همه فاجعه واقعی بیماری کووید -۱۹ در نیمکره غربی، فقط کوبا "دولت شکست خورده" نامیده میشود. در واقع، کوبا اخیراً شاهد افزایش موارد بوده است که تهدید کننده سیستم مراقبتهای بهداشتی هستند و برخی از مناطق را تحت الشعاع قرار میدهد. با این حال، مواجهه آنها مؤثرتر از بسیاری از کشورهایی است که این انتقاد شدید را از سوی ایالات متحده دریافت نکرده اند.
همه کشورها در حال حاضر با چالش انواع جدید ویروس کرونا مواجه هستند، مانند نوع دلتا، که در حال افزایش شدید تعداد موارد است. کوبا در این زمینه مستثنی نیست. آنچه کوبا را منحصر به فرد میکند، نیاز به مدیریت اپیدمی تحت تحریم مالی، تجاری و اقتصادی فلج کننده است که توسط دولت ایالات متحده در شش دهه گذشته اعمال شده است. ۲۴۳ محدودیت اضافی اعمال شده توسط دولت ترامپ، که همه آنها هنوز تحت ریاست جمهوری شما اعمال میشوند و چند روزنهای که در محاصره باقی مانده بود را میبندند و بنابراین درآمد کوبا را قطع میکنند. این امر پول نقد موجود برای خرید لوازم پزشکی و غذا را کاهش و در ورود مواد به کشور تأخیر ایجاد میکند.
فرض سوم: تنها راه مصونیت در برابر کوبا از طریق واکسنهای ارائه شده توسط ایالات متحده است. این امر این واقعیت را نادیده میگیرد که بیش از دو میلیون کوبایی، یا تقریباً ۳۰.۲ درصد از مردم، قبلاً به طور کامل واکسینه شده اند، در حالی که این واکسن در کوبا تولید شده است.
واکسن آبدالا در ۹ ژوئیه مجوز استفاده اضطراری از مقامات نظارتی کوبا را دریافت کرد و اولین واکسنی بود که در آمریکای لاتین به این وضعیت دست یافت. آبدالا در کارآزمایی های بالینی فاز سوم به ۹۲ درصد کارآیی دست یافت، در حالی که واکسن سبرانا به ۹۱ درصد رسید و همچنین به مجوز استفاده اضطراری نزدیک است. با نرخ فعلی واکسیناسیون، کل جمعیت در اکتبر یا نوامبر به واکسن دسترسی خواهند داشت. مشکلات این کمپین، از جمله واردات مواد ضروری برای تولید واکسن، عمدتاً به دلیل محدودیتهای مالی ناشی از تحریمهای ایالات متحده است.
اگر دولت ایالات متحده واقعاً میخواست به کوبائی ها کمک کند، میتوانست ۲۴۳ اقدام دوران ترامپ را لغو کند، احتمالاً فقط با امضای رئیس جمهور. کنگره همچنین میتواند به طور کلی تحریمها را لغو کند، زیرا آرای قریب به اتفاق کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هر سال این را میطلبد.
در دوران همه گیری، علم تکرار میکند که (جدا از سیاست) همه ما در این وضعیت با هم هستیم. همه ما نه تنها توسط بیماری، بلکه با چالش بی سابقه تغییرات آب و هوایی نیز تهدید میشویم. در این زمینه، سیستمهای بهداشتی همه کشورها باید پشتیبانی شوند، نه اینکه تضعیف شوند. و همکاری باید در دستور کار روزانه باشد، با توجه به کمبود هشدار دهنده واکسن در سراسر جهان، به ویژه برای کشورهای با درآمد کم و متوسط امری خطرناک پیش رو است. تعدادی از آنها قبلاً برای دستیابی به واکسنهای کوبا ابراز علاقه کرده اند و ما معتقدیم که سهم کوبا در حقوق واکسن باید توسط دولت بایدن مورد تشویق قرار گیرد، نه اینکه سرکوب شود. قانون دموکراسی کوبا ۱۹۹۲ قسمت II.6 صراحتاً صادرات به کوبا از ایالات متحده را در مواردی ممنوع میکند که: "محصول مورد نظر برای صادرات میتواند برای به دست آوردن هرگونه نتیجه بیوتکنولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد"، که شامل واکسنها میشود.
ما نگاهی اجمالی به آنچه دو کشور میتوانستند در طول همه گیری ویروس ابولا در غرب آفریقا (۲۰۱۳-۲۰۱۶) انجام دهند میاندازیم، زمانی که هر دو کشور برای مهار این بیماری و نجات جان مردم تلاش میکردند. بدیهی است که دولتهای ایالات متحده و کوبا در مسائل اساسی اختلاف نظر دارند. با این حال، جهان پر از چنین تناقضاتی است. سوالات اساسی نه تنها برای کوبا و ایالات متحده بلکه برای تمدن بشری این است که آیا ملتها میتوانند به اندازه کافی به یکدیگر احترام بگذارند تا در کنار یکدیگر باشند و همکاری کنند.
رئیس جمهور بایدن، اگر در مسیر درست حرکت کنید و خواستههای اکثریت مردم کوبا که در کوبا زندگی میکنند را در نظر بگیرید، میتوانید کارهای خوبی انجام دهید. این شامل نادیده گرفتن و تضعیف سیستم بهداشت عمومی شما نمیشود، اما شامل احترام به دستاوردهای کشور است. امیدوارم تهدیدهای مشترک ناشی از همه گیری کووید -۱۹ منجر به همکاری بیشتر شود، نه تقابل بیشتر. تاریخ قضاوت کننده خواهد بود. "
نظر شما