تاجیکستان دولت بدون اراده مردمی در افغانستان را به رسمیت نمی شناسد

رئیس جمهور تاجیکستان و «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا درباره تحولات افغانستان به صورت تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از آسیاپلاست، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «شارل میشل» رئیس شورای اروپا درباره تحولات افغانستان به صورت تلفنی گفتگو کردند.

گفته شده در این تماس تلفنی، رئیس جمهور تاجیکستان و رئیس شورای اروپا ضمن اعلام نگرانی از وضعیت بحرانی افغانستان خواستار افزایش همکاری‌های جهانی برای حل بحران شده اند.

در این گفتگو رئیس جمهور تاجیکستان همچنین تاکید کرد به دلیل عقب نشینی نیروهای ائتلاف بین المللی، افغانستان در آستانه یک فاجعه انسانی و آغاز موج جدید رویارویی داخلی قرار دارد که مشکلات و چالش‌های جدیدی را در کل منطقه ایجاد خواهد کرد.

رحمان همچنین به مقام اروپایی اعلام کرد که تاجیکستان به عنوان نزدیکترین همسایه افغانستان از ایجاد یک سیستم دولتی صلح آمیز و با ثبات در افغانستان با نقش هماهنگ‌کننده مرکزی سازمان ملل حمایت خواهد کرد و هیچ دولت دیگری را که بدون در نظر گرفتن اراده تمام مردم افغانستان و نمایندگی گسترده همه ملیت‌ها، از جمله تاجیک‌ها و همچنین ازبک ها، هزاره‌ها، ترکمن‌ها و سایر اقلیت‌هایی که در قلمرو آن زندگی می‌کنند، به رسمیت نخواهد شناخت.

اوضاع در افغانستان در پی خروج غیرمسئولانه نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا آشفته شده است. روز گذشته نیز انفجار بمب در محل تجمع شهروندان افغان در مجاورت فرودگاه کابل به کشته شدن حداقل ۱۰۰ نفر انجامید.

منابع میدانی تائید کردند که ۹۰ نفر از قربانیان این حادثه تروریستی را شهروندان افغانستان و بقیه نیز از میان نظامیان آمریکایی حاضر در فرودگاه کابل بوده اند.

گروه طالبان این انفجار را محکوم کرده و همزمان گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است.

کد خبر 517467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.