خشک شدن ۴ درصد هورالعظیم و مرگ بیشتر آبزیان

پیشروی فرونشست زمین به سمت آثار تاریخی اصفهان، انتشار فهرست کارگاه‌های تاکسیدرمی مجاز برای اولین بار، تاثیر آلودگی نوری بر کاهش جمعیت حشرات، خشک شدن ۴ درصد هورالعظیم در ۷ روز گذشته و تخصیص اعتبار ناچیز برای آبخیزداری را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین حجتی مدیر دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان، اظهار کرد: فرونشست زمین در دشت اصفهان- برخوار به سمت مناطق شهری، رودخانه زاینده رود، پل‌های تاریخی و میدان نقش جهان در حال پیشروی است.

وی افزود: هم اینک بیشترین فرونشست در شمال استان قرار دارد اما به صورت نعل اسبی به سمت مرکز شهر حرکت می‌کند.

مدیر دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان تصریح کرد: برخی مناطق شهری اصفهان در سال ۱۵ تا ۱۶ سانتیمتر فرونشست دارند، این میزان فرونشست‌ها در حاشیه رودخانه زاینده رود پنج یا شش سانتیمتر در سال بیشتر نیستند اما آثار آن آرام آشکار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بررسی اولیه نشان‌دهنده آن است که پل چوبی، یکی از پنج پل تاریخی شهر اصفهان، نشست نامتقارن دارد؛ یعنی فرونشستِ یک سمت رودخانه با فرونشستِ سمت دیگر یکسان نیست و این خطرش زیادتر است یا ترکی که در پل خواجو ایجاد شده و گفته می‌شود مرتبط با خودِ سازه است، مربوط به فرونشست‌های دو طرف پل محسوب می‌شود. پل خواجو نیز در دو طرف، نشست‌های نامتقارن کرده است.

به گفته مدیر دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان، هرچه برداشت از آب‌های زیرزمینی دشت اصفهان -برخوار بیشتر باشد، در مقابل آبخوان تغذیه نشود و رودخانه زاینده رود جریان نداشته باشد، حرکت آثار فرونشست به سمت آثار تاریخی و مرکز اصفهان شتابان‌تر می‌شود.

حجتی خاطرنشان کرد: در میدان فیض جوار پل خواجو، آثار فرونشست در دیواره‌ها و ساختمان‌ها مشخص شده‌اند و در پل‌های تاریخی سی و سه پل، چوبی، خواجو، این آثار را می‌بینیم.

وی دشت اصفهان -برخوار را به لحاظ عمق و ضخامت رسوبات به کاسه‌ای تشبیه کرد که هر چه از طرف کوه صفه به سمت شمال آن حرکت کنیم، ضخامت آبرفت‌ها و عمق سنگ بستر بیشتر و ذرات خاک، دانه ریزتر می‌شوند.

این کارشناس تاکید کرد: علت اینکه فرونشست در برخی نقاط مانند شمال شهر اصفهان بیشتر نمایان شده، این است که خاک‌های رسوبات، دانه ریزتر و مساله‌دار هستند بنابراین عوارض فرونشست سریع‌تر بروز می‌کند.

خشک شدن ۴ درصد هورالعظیم و مرگ بیشتر آبزیان

انتشار فهرست کارگاه‌های تاکسیدرمی مجاز برای اولین بار

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، از انتشار فهرست کارگاه‌های مجاز تاکسیدرمی برای نخستین بار در کشور خبر داد.

محمد مدادی با اشاره به گسترش عرضه غیر مجاز محصولات تاکسیدرمی حیات وحش در جامعه و به ویژه در فضای مجازی و اقبال بخشی از جامعه به خرید و نگهداری این نمونه‌ها، گفت: با توجه به این مسئله ساماندهی بازار تولید و تجارت آن ضروری بوده و البته این امر به معنی حمایت از گسترش این حرفه نیست لیکن مواردی که به صورت قانونی و از گونه‌های تلف شده در اثر سوانح و بیماری و… تهیه می‌شوند باید مورد حمایت قرار گیرند تا از توسعه فعالیت‌های غیرقانونی در این خصوص که حتی می‌تواند تهدیدی بر حیات وحش کشور باشد جلوگیری شود.

وی ادامه داد: ضمن آنکه اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه در این خصوص نیز بر عهده سازمان محیط زیست است تا شهروندان علاقه مند قادر به شناسایی مراکز و موارد مجاز از غیر مجاز باشند.

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: به همین دلایل برای اولین بار تصمیم به انتشار فهرست کارگاه‌های مجاز تاکسیدرمی در کشور گرفته شد که در پورتال دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی به نشانی mmtt.doe.ir در دسترس است.

خشک شدن ۴ درصد هورالعظیم و مرگ بیشتر آبزیان

تأثیر آلودگی نوری بر کاهش جمعیت حشرات

محققان بر این باورند که آلودگی نوری ممکن است از عوامل کاهش نگران کننده جمعیت حشرات در دهه‌های اخیر باشد.

نتایج مطالعه‌ای که در انگلیس انجام گرفته حاکی از آن است نور چراغ خیابان رفتار حشرات را تحت تأثیر قرار داده است و می‌تواند تعداد آن‌ها را کاهش دهد همچنین به گفته محققان به نظر می‌رسد که نور لامپ‌های ال ای دی (LED) بیشترین تأثیر را بر حشرات داشته باشد.

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می‌دهد جمعیت حشرات رو به کاهش است. عوامل افت قابل توجه جمعیت حشرات پیچیده و متنوع است که شامل نابودی جنگل‌ها، دشت‌ها و مرداب‌ها، استفاده بی‌رویه از آفت کش‌ها، تغییر اقلیم و آلودگی رودها و دریاچه‌ها می‌شود،
همچنین اکنون استفاده از نور مصنوعی به عنوان یکی دیگر از عوامل کاهش جمعیت حشرات مطرح شده است، هرچند ابعاد تأثیر آن مشخص نیست.

محققان انگلیسی بر این باورند که مطالعه آنها قوی‌ترین شواهد را از تأثیر مخرب آلودگی نوری بر جمعیت حشرات ارائه کرده که با عواقبی برای پرندگان و سایر گونه‌های حیات وحش همراه است که از این موجودات تغذیه می‌کنند.

آنها اظهار کردند: اکنون می‌توان با اطمینان گفت که در یک محیط بومی، آلودگی نوری مهم است.

خشک شدن ۴ درصد هورالعظیم و مرگ بیشتر آبزیان

خشک شدن ۴ درصد هورالعظیم در ۷ روز گذشته

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تنش در تالاب هورالعظیم زیاد است و شرایط زیست آبزیان تالاب رو به نگرانی است و تنها راه حل جلوگیری از مرگ و میر گسترده ماهیان، اختصاص حقابه تالاب است.

محمدجواد اشرفی اظهار کرد: مطالبه‌گر حقابه تالاب هستیم و نیاز آبی تالاب باید توسط وزارت نیرو تأمین شود. بر اساس ماده دو قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به تعیین حقابه تالاب و وزارت نیرو مکلف به تخصیص و تأمین حقابه تالاب است.

وی افزود: با توجه به وجود تالاب‌های بزرگ در مقیاس ملی و فراملی در سراسر کشور و خوزستان، حقابه تالاب‌ها به اندازه نیاز آبی پرداخت نمی‌شود. چالشی که در روزهای اخیر در تالاب هورالعظیم خوزستان با آن روبه‌رو هستیم صرفاً به دلیل عدم تأمین حق‌آبه تالاب بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تعیین حقابه تالاب هورالعظیم در سه سناریو، گفت: تعیین حقابه تالاب‌ها انجام و سازمان آب و برق خوزستان این اعداد را تأیید کرده است و به کارگروه شورای عالی آب کشور ارجاع داده شده است، اما قطعاً مقاومت‌هایی در بدنه کارشناسی یا مدیریتی وزارت نیرو در ارتباط با این میزان حقابه وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر میزان آبگیری تالاب هورالعظیم ۶۸.۵ درصد است. مخزن شماره یک حدود ۴۸ درصد، مخزن شماره دو حدود ۸۳ درصد، مخزن شماره سه حدود ۸۰ درصد، مخزن شماره چهار حدود ۶۵ و مخزن شماره پنج حدود ۵۰ درصد آب دارد.

اشرفی تصریح کرد: صرفاً آبگیری تالاب برای ما مهم نیست بلکه آبگیر بودن تالاب و کارکرد اکوسیستم تالاب مهم است در حالی که اکنون در بخش‌های قابل توجهی از تالاب که تحت عنوان نقاط آبگیر از آن‌ها یاد می‌شود، عمق آب بسیار کم است و آبزیان نمی‌توانند در این نقاط زندگی کنند بنابراین زیست‌مندان تالاب به شدت در معرض تهدید و خطر هستند.

خشک شدن ۴ درصد هورالعظیم و مرگ بیشتر آبزیان

تخصیص اعتبار ناچیز برای آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: با وجود اثربخشی زیاد آبخیزداری برای کنترل خسارت‌های جانی و مالی ناشی از سیل ولی بودجه ناچیزی برای آن تخصیص داده شده است.

حمیدرضا زکی‌زاده اظهار کرد: از سال ۷۰ از برنامه اول تا پایان برنامه ششم در سال جاری، بیش از دو میلیون متر مکعب سازه‌های سنگی – ملاتی، سنگی – گابیانی و خاکی برای کنترل روان‌آب سیلاب و رسوب در استان تهران احداث شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت کنترل حجم روان‌آب و رسوب این سازه‌ها به‌طور متوسط به ازای هر متر مکعب ۱۰ تا ۲۰ متر مکعب سیلاب و رسوب است یعنی ما با ۲ میلیون مترمکعب حداکثر ۴۰ میلیون متر مکعب از حجم سیلاب و ۲۰ تا ۴۰ میلیون متر مکعب حجم رسوب را در طول سه دهه در استان تهران کنترل کرده‌ایم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تصریح کرد: با بارش‌های رگباری و رسوب‌زایی، تا ۹۰ درصد این سازه‌ها از رسوب پرشده است و قدرت کنترل سیل ندارد یعنی خسارت و قدرت سیل را کاهش داده، اما دیگر ظرفیت آن تکمیل شده است.

وی اضافه کرد: کمترین نرخ هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران ۲۰ میلیون تومان است. در حوضه ۲۵۰ کیلومتری شهر تهران اگر در یک کیلومتر مربع یعنی ۱۰۰۰ متر در ۱۰۰۰ متر سیلاب جاری شود، دست کم ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت مالی وارد شود و هزاران نفر می‌میرند، اما در صورتی که در بالادست شهر تهران ۲۰۰ میلیارد تومان اقدامات آبخیزداری انجام دهیم و شهرداری برای ۱۱ روددره شهر تهران مسیل ایمن ایجاد کند - که الان به برج‌ها و آپارتمان تبدیل شده است - می‌توان تا حد زیادی جلوی خسارات را در شهر گرفت. عدد ۲۰۰ میلیارد تومان یک درصد ۲۰ هزار میلیارد تومان است؛ در صورتی که اعتبارات ما در سال ۳۰ میلیارد برای تمام استان تهران است.

زکی‌زاده با تاکید بر اینکه اعتبارات آبخیزداری بسیار ناچیز است، گفت: بارش سیلابی در سال ۹۴ در کن بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد. در صورتی اگر یک پنجم حوضه کن به اقدامات آبخیزداری اختصاص داده می‌شد نه تنها کشته‌های بارش سیلابی به صفر می‌رسید، بلکه خسارت مالی کمتر می‌شد این در حالیست که با وجود اثر بخشی بسیار زیاد اقدامات آبخیزداری اعتبارات کمی به آن تخصیص می‌یابد.

کد خبر 517384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.