شمارش معکوس برای حل مشکل کشتارگاه صنعتی آمل

مشکل حمل و نقل دام و گوشت گرم به شهر آمل از شهرهای اطراف موجب افزایش قیمت ‏گوشت در این شهر شده است و نبود کشتارگاه صنعتی در آن به یکی از مشکلات شهرستان ‏تبدیل شده است.‏

به گزارش خبرنگار ایمنا، آمل یکی از سه شهرستان پرجمعیت استان مازندران است که طبق آخرین آمار سرشماری جمعیتی کشور در خود ۴۰۰ هزار جمعیت شهری و روستایی دارد. این شهرستان با جمعیتی بسیار، دارای یک کشتارگاه سنتی است که با تولید کشتار روزانه کمتر از ۳۰۰ رأس دام بزرگ و کوچک پاسخگوی شهروندان آملی نیست و قصابان این شهرستان برای تهیه کشتار هر روز خود، مجبور به طی مسافت زیاد و مراجعه به شهر همجوار یعنی شهر بابل می‌شوند.

هزینه حمل و نقل، در سال‌های اخیر یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در شهرستان آمل بوده و قیمت این محصول در شهر آمل به نسبت بیشتر از شهرهای دیگر استان است. ۱۳ سال از آغاز فعالیت‌های اداری برای ساخت کشتارگاه صنعتی آمل می‌گذرد، اما معضل نبود پیمانکار، ساخت این کشتارگاه را با چالش مواجه کرده است.

تنها کشتارگاه سنتی این شهرستان نیز در سال‌های گذشته و هر بار به دلیل نبود امکانات و تجهیزات پیشرفته بهداشتی از سوی محیط زیست و شبکه بهداشت پلمب و بازگشایی می‌شد با این وجود هنوز از ساخت، کشتارگاه صنعتی در آمل خبری نیست.

کشتارگاه سنتی آمل جوابگوی مصرف نیست

یکی از قصابان که سابقه ۵۰ ساله در این عرصه دارد با ابراز نارضایتی از این وضعیت می‌گوید: آمل یکی شهرستان‌های پرجمعیت و پرمصرف استان است چرا باید از داشتن یک کشتارگاه صنعتی محروم باشد ما برای کشتار روز مجبوریم دام‌های زنده خود را به کشتارگاه صنعتی بابل برده و با طی مسافتی گوشت گرم را به آمل برگردانیم.

دیگر قصاب آملی نیز می‌گوید: آملی‌ها مصرف گوشت قرمزشان بسیار بالاست و با وجود کشتارگاه سنتی این تولید جوابگو نیست؛ مسئولان شهری باید به فکر ساخت یک کشتارگاه صنعتی برای استفاده قصابان این شهرستان باشند.

وی می‌افزاید: چند سال پیش پیمانکاری مدعی شد می‌تواند این کشتارگاه را بسازد اما به دلیل ناکارآمدی نتوانست ادامه دهد و باعث معطل شدن اجرای این پروژه شد.

قصاب دیگر که خود عضو هیأت مدیره اتحادیه قصابان آمل است، در این زمینه می‌گوید: هم اکنون زمین برای ساخت کشتارگاه صنعتی در این شهرستان از سوی شهرداری فراهم شده و یک پیمانکار هم اعلام آمادگی کرده تا به ساخت کشتارگاه صنعتی سرمایه‌گذاری کند بنابراین شورای شهر و شهردار آمل باید ورود جدی پیدا کرده تا آمل به مانند شهرهای دیگر مازندران از کشتارگاه صنعتی بهره‌مند شود.

راهکارها برای رفع معضل با حضور قصابان بررسی می‌شود

«مسلم مکاری» نایب رئیس شورای اسلامی شهر آمل با بیان اینکه با رعایت مسائل زیست محیطی وضعیت کشتارگاه سنتی آمل ساماندهی می‌شود، تصریح می‌کند: شورای شهر آمل بنا دارد تا تصمیماتی را در حوزه کشتارگاه صنعتی اجرایی کرده و این وضعیت را سامان دهد.

وی با بیان اینکه مشکلات قصابان شهرستان نیز در شورا بررسی شده و پیگیری می‌شود، اظهار می‌کند: قرار است به دلیل اینکه این معضل منجر به افزایش قیمت گوشت قرمز در شهرستان آمل شده است در جلسه با قصابان بررسی شده و راهکارهای موجود تا زمان احداث کشتارگاه صنعتی دیده شود.

واگذاری پروژه بر اساس شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی

«مهدی قاسمی»، سرپرست سازمان مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری آمل نیز با بیان اینکه کشتارگاه سنتی آمل در سال‌های گذشته بارها به دلیل تخلفات زیست محیطی و بهداشتی بسته شده بود، می‌گوید: شکایت مردمی و نیز اخطارهای شبکه بهداشت و محیط زیست، موجب شد تا پیمانکار را مجبور کنیم کشتارگاه سنتی را به‌روز کرده و زیرساخت‌های لازم بهداشتی و زیست محیطی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه با نظارت‌های صورت گرفته، آلودگی‌های میکروبی کشتارگاه سنتی کمتر شده است، خاطرنشان می‌کند: معضل پساب این کشتارگاه نیز رفع شده و محیط زیست به صورت روزانه از پساب کشتارگاه نمونه‌برداری می‌کند و آب خروجی آن را کنترل می‌کنند.

سرپرست سازمان مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری آمل با بیان اینکه در کنار نظارت بر فعالیت کشتارگاه سنتی، مجوز کشتارگاه صنعتی شهر آمل نیز به نام شهرداری صادر شده است، اظهار می‌کند: استعلامات ۱۱ گانه این مجوز صورت گرفته و در انتظار رأی کمیسیون ماده ۵ هستیم تا بتوانیم عملیات اجرایی و واگذاری به پیمانکار این پروژه را آغاز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود، می‌افزاید: بر اساس نظر شهرداری و شورای اسلامی شهر آمل، این پروژه بر اساس شیوه نامه سرمایه‌گذاری در شهرداری آمل به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود و اقدامات لازم با مناقصه و مزایده اجرایی خواهد شد.

قاسمی با تاکید بر اینکه بودجه مورد نیاز برای ساخت این کشتارگاه باید از سوی شورای اسلامی شهر آمل در متمم بودجه دیده شود، می‌گوید: افزایش قیمت‌ها، موجب تغییر در قرارداد با پیمانکار شده است و با رفع این موانع و مصوبه شورای شهر، عملیات اجرایی این کشتارگاه آغاز می‌شود.

کد خبر 517305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.