تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

سیگنال وزیر پیشنهادی نفت به بازارها و اخذ رای اعتماد دولت از مجلس شورای اسلامی و تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ پنجشنبه دوم شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راه دشوار دور زدن تحریم با تهاتر» به بررسی سیگنال وزیر پیشنهادی نفت به بازارها پرداخت و نوشت: این روزها دلار مسیر صعودی را در پیش گرفته است و آنطور که برخی از کارشناسان می‌گویند اگر خبری از حل مشکل برجام به گوش نرسد به زودی شاهد دلار ۳۰ هزار تومانی خواهیم بود.

تحلیل‌های مختلف از وضعیت نرخ دلار در هفته‌های آتی در حالی است که برخی صحبت‌ها سیگنال افزایش قیمت به بازار ارز را مخابره می‌کند. جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت در جلسه علنی صبح روز (چهارشنبه) مجلس برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت نفت را تشریح کرد.

وی گفته است برای فروش نفت از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کند اما در کنار آن روش تهاتر نفت با کالا و سرمایه‌گذاری در کشور هم وجود دارد. آنطور که از صحبت‌های وزیر پیشنهادی نفت به نظر می‌رسد و برخی از رسانه‌ها به آن اشاره کرده‌اند احتمالاً تحریم‌ها رفع نمی‌شود و ایران در صورت فروش نفت نمی‌تواند دلارهای نفتی را وارد کشور کند و به جای آن کالا وارد می‌کند.

در چنین شرایطی همان منابع ارزی محدودی که تاکنون وارد کشور می‌شده احتمالاً دیگر وارد نخواهد شد. بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز سخنان اوجی به این معناست که همان منابع ارزی محدودی که تاکنون وارد کشور می‌شده احتمالاً دیگر وارد نمی‌شود و دولت نمی‌تواند ارز جدیدی به بازار وارد کند. این یعنی سیگنال افزایش قیمت به بازار آشفته ارز ایران!

علاوه بر صحبت‌ها در خصوص روش تهاتر نفت با کالا و سرمایه‌گذاری در کشور، وزیر پیشنهادی نفت بر دور زدن تحریم‌ها نیز اشاره کرده است. وزیر پیشنهادی نفت گفت: «رویکرد فعالی برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم‌ها در پیش گرفته و با استفاده از روش‌های موجود و سایر روش‌ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت پیاده کرده و در این راه از ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود.» عده‌ای از کارشناسان صحبت از دور زدن تحریم‌ها را کاهش امید برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و مخابره کردن سیگنال افزایش قیمت به اقتصاد به خصوص بازار ارز می‌دانند.

تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رأی اعتماد حداکثری پشتوانه کابینه رئیسی» به بررسی روز پایانی بررسی صلاحیت‌ها پرداخت و نوشت: آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم نیز به پایان رسید و پس از بررسی صلاحیت عزت‌ا… ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو و حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش مجلس وارد مرحله پایانی یعنی رأی گیری در خصوص وزرای پیشنهادی شدند. در این راستا هر چند پیش بینی می‌شد که حداقل سه یا چهار وزیر از جمله وزرای آموزش و پرورش، کار، فرهنگ، صمت و ورزش نتوانند رأی اعتماد مجلس را کسب کنند اما در نهایت نمایندگان با رأی بالای خود به ۱۸ نفر از ۱۹ وزیر پیشنهادی همه نفرات مدنظر رئیس جمهور را به جز حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش راهی پاستور کردند. هر چند که برخی از وزرا مثل عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سجادی وزیر ورزش با رأی شکننده توانستند اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کنند. باید دید گزینه جا مانده کابینه یعنی وزیر آموزش و پرورش چه زمانی به مجلس معرفی خواهد شد.

مجلس روز گذشته پنجمین و آخرین روز کاری خود را برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در دو نوبت صبح و عصر برگزار کرد که در ابتدا به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداخت. این در حالی است که روز سه شنبه کمیسیون‌های فرهنگی و صنایع صلاحیت وزیر پیشنهادی را تأیید کردند. لذا عزت‌ا… ضرغامی به دفاع از بذرنامه‌هایش پرداخت. وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری ضمن تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: حکایت آسیب‌های مدیریتی ما در اغلب حوزه‌های مدیریتی کشور این است که به دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای برای جدی ترین مشکلات و مسائل جاری کشور هستیم ممکن است کارمان را راه بیندازد اما چون به آن عادت کرده‌ایم مردم دیگر آن را از ما نمی‌پذیرند بلکه باید با اقدام تحولی ساختارهای پوسیده و ناکارآمد را کنار بزنیم. عزت‌ا… ضرغامی گفت: امیدوارم امروز با مجلس انقلابی که در مقایسه با دوره‌های گذشته جایگاه ویژه‌ای دارد و با تشکیل دولت مردمی و ضد فساد و قوه قضائیه هوشمند و آگاه بتوانیم از فرصت استثنایی پیش آمده استفاده کنیم و گام‌های بلند و تحویلی برداریم.

وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است که هر کدام از بخش‌های آن این ظرفیت را دارد که به صورت مستقل یک وزارتخانه باشد. وی افزود: گردشگری مذهبی و حلال مزیت نسبی ما است که می‌توانیم در این رابطه به خوبی فعالیت کنیم اما حداقل زیرساخت‌ها را برای آن فراهم نکردیم. این حوزه جدیدترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است که در این راستا ارتباط وثیقی با مناطق محروم خواهیم داشت. نگاه به این حوزه باید نگاه غیر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ملی باشد و آحاد مردم را حول این سه بخش می‌توانیم همگرا کنیم.

تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شبه وصیتنامه آیت‌الله» به بررسی زندگی نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخت و نوشت: حدود ۵ ماه دیگر پنجمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است اما هنوز که هنوز است نام آیت‌الله و شأن و مقامش در مناسبات سیاسی داخلی و خارجی اثرگذار است و همچنان شاهدیم که گاه و بی‌گاه خبری با محوریت گفتار و رفتار و کردار هاشمی‌رفسنجانی در طول حیاتش، به تیتر اصلی رسانه‌ها و مطبوعات کشور راه می‌یابد؛ اتفاقی که نه صرفاً در مناسبت‌هایی خاص همچون زادروز او که دیروز بود، بلکه حتی در دوره‌های دیگر سال نیز رقم می‌خورد و اظهارنظر و اعلام موضعی له یا علیه آیت‌الله بار دیگر نام و یاد آیت‌الله را به صدر اخبار بازمی‌گرداند. چنانکه از قضا همین روزهای اخیر و در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابراهیم رئیسی در صحن علنی مجلس یازدهم به ریاست محمدباقر قالیباف شاهد بودیم ادعای عجیب یک نماینده نزدیک به جبهه پایداری علیه آیت‌الله هاشمی، بار دیگر خاطرات را زنده کرد و البته شبیه به بسیاری از مدعیات مشابه تکذیب شد.

دیروز اما همزمان با هشتاد و هفتمین زادروز آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، این محسن هاشمی فرزند ارشد آیت‌الله بود که متن زندگینامه خود نوشت آیت‌الله را به پیوست یادداشتی به قلم خود برای نخستین نوبت منتشر کرد.

دست‌نوشته‌ای که ظاهراً تابستان ۹۲ به قلم آیت‌الله تدوین شده و حاوی نکاتی مهم و تعابیری کم‌سابقه از زبان او در خصوص عملکردش در ادوار مختلف و تاریخ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بود. این در حالی بود که محسن هاشمی در یادداشت خود با اشاره به اینکه به تازگی دست‌نوشته مورد اشاره را لابه‌لای نوشته‌های آیت‌الله پیدا کرده، تاکید دارد که این متن دست‌نویس «گویا آخرین زندگینامه خود نوشت ایشان بود.» نوشته‌ای که تابستان ۸ سال پیش، یعنی ۳ سال پیش از درگذشت آیت‌الله به رشته تحریر درآمد و آیت‌الله هاشمی در آن، از خطبه نماز جمعه تاریخی خود در پی حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ به عنوان «شبه وصیتنامه» خود یاد کرده است؛ خطبه‌های نمازجمعه ۲۶ تیرماه ۸۸ که آخرین حضور آیت‌الله هاشمی در قامت خطیب نمازجمعه پایتخت بود و آیت‌الله در آن بر «نقش بنیادین مردم در حکومت»، «قانون‌گرایی» و «پرهیز از اختلافات آسیب‌رسان به اصل انقلاب» تاکید کرده است.

متن کامل آنچه «آخرین زندگینامه خود نوشت آیت‌الله» خوانده را در حالی به‌همراه تصویر صفحه نخست آن منتشر کرد که ضمناً یادآور شد: «تنها چند کلمه آن قابل انتشار نبود.» این زندگینامه خود نوشت که طبیعتاً از دوران کودکی آیت‌الله آغاز می‌شود، در ادامه به دوران نوجوانی و جوانی او می‌پردازد و در یکی از مهم‌ترین فرازها، به تشریح فضای کشور در آستانه کودتای ۲۸ مرداد پرداخته و آورده است: «دولت مصدق بر اثر تفرقه ارکانش و رفتار نامناسب با آیت‌الله کاشانی و فداییان اسلام، پشتوانه مردمی را از دست داد و در ۲۸ مرداد سال ۱۳۲۸ سقوط کرد و دربار با کمک غرب سلطه خود را بسط داد و به سیاست سرکوب روی آورد و پس از رحلت آیت‌الله بروجردی به فکر تضعیف حوزه قم و ملوک‌الطوایفی کردن مرجعیت افتاد که نتیجه آن قیام امام خمینی و جذب مردم سراسر کشور و طلوع گروه جدیدی از شاگردان ایشان و آغازی بر نهضت روحانیون شد که خود من و جمعی از دوستان صمیمی‌ام در این حرکت نقش اساسی داشتیم و تا امروز ادامه دادم.»

تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران» نوشت: سقوط دولت افغانستان و روی‌کار آمدن طالبان، شرایط این کشور را در همه زمینه‌ها در ابهام فروبرده است؛ چه در زمینه‌های حقوق‌بشری و مسائل مربوط به زنان، چه امور امنیتی و چه روابط اقتصادی این کشور با دیگر کشورها.
اطلاعاتی که از درون این کشور منتشر می‌شود، وضعیتی آخرالزمانی را تصویر می‌کند.

گزارشی که روزنامه «گاردین» روز یکشنبه از وضعیت اقتصادی افغانستان منتشر کرد، تا حدی گویای احوال است. دستگاه‌های خودپرداز خالی هستند، بانک‌ها و صرافی‌ها هنوز تعطیل‌اند و ذخیره ۹ میلیارد دلاری بانک مرکزی در دسترس نیست و در کنترل ایالات متحده است. حقوق کارمندان دولت پیشین که اکنون بسیاری از آنها زندگی مخفیانه دارند، پرداخت نمی‌شود و تا دولت سر کار بود، صف‌های طویل مردم در افغانستان برای خالی‌کردن حساب‌هایشان به راه افتاده بود. به نوشته «گاردین»، به نقل از یک محقق از انستیتوی «مطالعات توسعه»، «افغانی (واحد پول افغانستان) با دلار حمایت می‌شد که به شکل کاملاً فیزیکال و با هواپیما، گاهی به شکل هفتگی و منظم در کابل پیاده می‌شد. اگر طالبان از این تزریق پول برای پشتوانه افغانی بی‌بهره باشد، خطر سقوط ارزش پول تا حدی است که خرید نان نیز برای مردم عادی دشوار خواهد شد».

افغان‌هایی که پس‌اندازشان به پول محلی است، تلاش دارند آن را به دلار تبدیل کنند؛ اگر نتوانند دلار پیدا کنند به خرید روی می‌آورند و قیمت‌ها بسیار بالا خواهد رفت. در چنین شرایطی این پرسش که روابط اقتصادی افغانستان در آینده نزدیک با کشورهای دیگر ازجمله ایران به چه سمت خواهد رفت تا حد زیادی نامربوط به نظر می‌رسد؛ ساده‌ترین عملیات اقتصادی کشور مختل شده و ترتیب مناسبات سیاسی و اقتصادی طالبان هنوز بسیار مبهم است. پیچیدگی درونی نیروهای طالب که فراکسیون‌های مختلف آن هریک با یکی از کشورهای هم‌جوار یا غیر هم جوار روابط حسنه دارند، پیش‌بینی برآیند کار دولتی را که بناست سر کار بیاید، عملاً غیرممکن کرده است و کارشناسان درباره آن با احتیاط فراوان سخن می‌گویند.

تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وقاحت بانیان سوء‌مدیریت اقتصادی در حمله به دولت رئیسی!» نوشت: یکی از نشریه‌های اقتصادی که‌اشخاص نزدیک به دولت حسن روحانی در هیئت سیاستگذاری آن فعالیت دارند، هنور دولت سیزدهم کابینه خود را تشکیل نداده، حملات خود را به دولت آغاز کرده‌است!

به گزارش روزنامه جوان، دولتی که هنوز رسماً کابینه خود را تشکیل نداده است و درگیر اخذ رأی اعتماد برای وزرای پیشنهادی خود از مجلس است در یکی از نشریات هفتگی اقتصادی به شکل غیر منصفانه‌ای مسئول وضعیت کنونی اقتصاد ایران معرفی شده است، شاید این موضوع خنده‌دار باشد، اما حملات زودهنگام به دولتی که هنوز تشکیل نشده، نشان از آن دارد که گویی برخی از رسانه‌ها قصد دارند انصاف را در پیشگاه منافع حزبی و گروهی و جناحی و اقتصادی خود ذبح کنند که این اتفاق دور از شأن یک رسانه است.

البته افکار عمومی با این دست رفتارها ناآشنا نیست و خوب به یاد دارد که هیئت سیاستگذاری نشریه اقتصادی مذکور که طی سال‌های ۸۸ تا ۹۲ سرتاپای سیاست‌های دولت دهم را زیر سوال می‌برد و مدعی بود که اگر بخت یارشان باشد و سکان اجرایی در اختیارشان قرار بگیرد، اقتصاد ایران را به گلستان تبدیل می‌کند، طی هشت سال گذشته بلایی بر سر اقتصاد ایران آورد به طوری که کارشناسان اقتصادی مجرب و منصف و مستقل معتقدند که دولت سیزدهم تا مدت‌ها باید با آثار منفی سیاست‌های‌اشتباه عملیاتی شده از سوی دولت روحانی دست و پنجه نرم کند و به اصطلاح مشغول آواربرداری از اقتصاد ایران باشد.

طرح مباحث صرفاً نظری در حوزه اقتصاد موجب شد تا دولت و مردم و نمایندگان مردم در خانه ملت به برخی از اعضای شورای سیاستگذاری نشریه فوق تا سطح وزیر یا مشاور ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور، معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور و رئیس‌پژوهشکده پولی اعتماد کنند، اما ماحصل آنچه در هشت سال اخیر گذشت رشد اقتصادی صفر درصد با افزایش حجم بدهی‌های ملی و تورم‌های عمومی و بخشی بسیار قابل‌ملاحظه بود به طوری که امروز در اثر اصلاح نکردن نظام مالیه ایران تأمین کسری بودجه کشور پولی‌سازی شده است و در سه ماه ابتدایی سال جاری دولت روحانی قریب به ۵۵ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرده‌است که به همین میزان پایه پولی رشد داشته حال اگر رقم مذکور را با ضریب فزاینده پولی حدود ۸ ضرب کنیم، نقدینگی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پدید می‌آید این حجم از خلق نقدینگی تنها در سه ماهه ابتدایی سال جاری نوبر است و باید گفت دولت روحانی وقتی سرکار آمد حجم نقدینگی تنها حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود، اما امروز به لطف بی‌تفاوتی دولت روحانی به اصلاح مالیه تنها در یک فصل حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق می‌شود! بیخود نیست که قدرت خرید مردم در سال ۱۴۰۰ به مراتب از سال ۱۳۹۰ کمتر است. شورای سیاستگذاری نشریه اقتصادی مورد بحث اگر واقعاً معتقدند که اقتصاد ایران در برهه حساسی به سر می‌برد باید به جای اینکه آدرس غلط به مخاطب بدهند و دولت تشکیل نشده را دلیل مشکلات کنونی اقتصاد ایران معرفی کنند بر حسب انصاف از حقایق اقتصاد ایران بگویند و راه را برای بازگشایی گره‌های کور جهت دستیابی به پیشرفت و توسعه ترسیم کند.

تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

کد خبر 517183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.