۱۲۶۷ مدرسه مناسب‌سازی می‌شود

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در ارتباط با مناسب‌سازی فضا، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، مناسب‌سازی ۱۲۶۷ مدرسه را جز مأموریت‌های خود در سال گذشته و امسال در نظر گرفت تا شاخص‌های مناسب‌سازی در ساخت مدارس لحاظ شود.

‌به گزارش ایمنا، مجید هداوندی امروز چهارشنبه در نوزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، اظهار کرد: ۱۳ سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کشور به ۴۴ سالن افزایش یافت و ایجاد ۱۴۱ سالن ۲۲۰ مترمربعی ورزشی با مشارکت سازمان نوسازی از دیگر اقدامات مناسب‌سازی آموزش و پرورش به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: برای اینکه استان‌ها بدانند چه مناسب سازی‌هایی را باید در مدارس انجام دهند و دانش‌آموزان بتوانند در مدارس عادی حضور پیدا کنند، ایجاد ۳۲ مدرسه پذیرا در برنامه قرار گرفت. اینها مدارسی هستند که دانش‌آموزان استثنایی یا دارای معلولیت در آنها حضور یابد. ساخت ۱۹ مدرسه به پایان رسیده و ساخت ۱۷ مدرسه نیز امسال با اعتبارات پیش‌بینی شده به پایان خواهد رسید.

مناسب‌سازی ۶۴ مدرسه برای دانش‌آموزان اوتیسم

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: همچنین ۶۴ مدرسه - هراستان دو مدرسه - برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم با توجه به استانداردهای موجود از لحاظ نور، فضا و امکانات استانداردسازی می‌شود.

هداوندی گفت: در ارتباط با محتواهای درسی، کارگروهی با حضور سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کودکان استثنایی و آموزش و پرورش استثنایی جهت محتوای دانش‌آموزان عادی شکل گرفته چون از ایزوله کردن دانش آموز پرهیز شده و به سمت تلفیق و از سمت تلفیق به سمت آموزش فراگیر حرکت می‌کنیم تا دو گروه دانش‌آموزان بدانند چطور باهم برخورد کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در ۳۲ استان، پایگاه مجازی با توجه به ابلاغ اعتباری که شده بود در بحث آموزش و توانبخشی، راه‌اندازی کردیم تا در خود استان‌ها بتوانند محتواهای آموزشی را در این پایگاه‌های آموزش مجازی تولید کنند و به استان ارائه دهند.

فعالیت ۷۷۶ مرکز ویژه مشکلات یادگیری دانش‌آموزان

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به فعال سازی مدرسه تلویزیونی گفت: اکنون همه دروس در این تلویزیون، مترجمین زبان اشاره حضور دارند و تا پایان اردیبهشت ماه ما نزدیک ۱۷۹ روز و ۶۲۶ ساعت ترجمه محتواهای مختص دانش آموزان ناشنوا در شبکه آموزش داشتیم. برای معلمان مدارس عادی آگاهی سازی داشتیم تا نحوه توجه به دانش‌آموزان را داشته باشند.

هداوندی افزود: فضا و محتوا برای حضور دانش‌آموزان تلفیقی باید در مدارس آماده شود. شناسایی و چگونگی تدریس و پیش‌نیازها برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید مدنظر قرار گیرد. علاوه بر آن تهیه عناصر برنامه درسی متناسب با نیازها و توانمندی‌های دانش‌آموزان تلفیقی و فراگیر برای معلمان و مخاطبان برای تدریس نیز لحاظ شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در ارتباط با توسعه مراکز و مدارس، چون سال ۹۹، ۳۲ مدرسه الگو را داشتیم، سال ۱۴۰۰ نیز توسعه ۱۶۰ مدرسه را از لحاظ شاخص‌های مناسب‌سازی جز برنامه‌هایمان است. از ۵۰۰ مرکز ویژه مشکلات یادگیری دانش‌آموزان با نیاز ویژه که داشتیم به ۷۷۶ مرکز در سال ۹۹ رسیدیم و امید است این شمار به ۸۱۰ مدرسه در سال ۱۴۰۰ برسد.

برنامه‌ریزی برای فعالیت اتاق‌های چندحسی در همه استان‌ها

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: مجموعه‌ای از مراکز مشاوره و راهنمایی خاص خانواده‌ها و دانش‌آموزان استثنایی را تأسیس کردیم که سال ۱۴۰۰ به ۶۳ مرکز می‌رسد و ۱۰ مرکز جامع توانبخشی و مشاوره امسال افتتاح می‌شود. اتاق‌های چندحسی برای گروه نابینایان و اوتیسم در سال ۹۹ از ۲ اتاق، امسال به ۳۲ اتاق خواهد رسید. ۲۳ مرکز خاص نابینایان داریم که در این مراکز، اتاق‌های بازی دایر می‌کنیم.

هداوندی افزود: نهضت آموزش زبان اشاره که جز کانال افراد داری مشکل است. در سال گذشته، چهار هزار و ۸۳۷ نفر را علاوه بر معلمان، کارکنان نیروی انتظامی و آتش‌نشانی را آموزش دادیم که چطور بتوانند با ناشنوایان ارتباط برقرار کنند که امسال می‌خواهیم اثربخشی آن را بسنجیم. در نهضت آموزش خط بریل، ۱۹۵۷ نفر مورد آموزش قرار گرفتند که مربوط به معلمان و اولیا بوده است. نهضت آموزش جهت‌یابی و حرکت را امسال برای ۱۰۶۴ نفر داریم.

رفع شدن مشکل پذیرش دانشجویان معلول در دانشگاه فرهنگیان

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: یکی از مشکلات عمده در ارتباط با بحث پذیرش دانشجویان معلول در دانشگاه فرهنگیان بوده که سازمان آموزش استثنایی دستوری داده بود که مشکل در این زمینه برطرف شد. کارگروه تخصصی با آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و سازمان بهزیستی تشکیل شد. عمده مشکل این بود که دانشجویانی که با رتبه خوب پذیرفته می‌شدند هنگامی که برای مصاحبه می‌رفتند به عناوین مختلف رد می‌شدند و موجب می‌شد حق آنها ضایع شود.

هداوندی افزود: ما شیوه نامه‌ای رشته‌های قبولی را برای گروه‌های ناشنوایی، نابینایی، اوتیسم با بهره هوشی عادی و معلول جسمی مشخص کردیم که کار آن رو به اتمام است. چند روز گذشته قبولی‌های دانشگاهی فرهنگیان اعلام شد و مقرر شد در مصاحبه‌ها تیمی از سازمان استثنایی حضور داشته باشد و این تیم تشخیص می‌دهد که آیا دانشجویان می‌توانند در آن رشته تحصیل کنند.

چالش‌های آموزش مجازی

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: بعد از شیوع کرونا یکی از چالش‌های آموزش و پرورش، حضور دانش‌آموزان در مدارس بود که به سمت آموزش از راه دور و مجازی رفتیم که این نوع آموزش‌ها به ویژه برای دانش‌آموزان معلول چالش بزرگ‌تر است.

هداوندی با اشاره به راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی افزود: متوجه شدیم محتوا و نوع ارائه در این مدرسه، جهت دانش‌آموزان معلول مناسب سازی نشده است. در اسفند ۹۸ اقداماتی در این زمینه انجام شد. در سال ۹۹ شبکه شاد با مشکلاتی راه اندازی شد که دسترسی پذیری برای دانش‌آموزان استثنایی پیش بینی نشده بود. ستاد راهبری در آموزش و پرورش در این زمینه ایجاد شد و ۱۳ مورد درباره دسترسی به محتوا مشکل داشتیم. از جمله این مشکلات برای دانش‌آموزان نابینا بود که باید گویا می‌شد. بحث گویا شدن پوسته و صفحات برای دسترسی دانش‌آموزان نابینا مناسب سازی شد.

وی ادامه داد: همچنین در محتوا مشکل داشتیم. کانال ویژه ای در شبکه شاد راه اندازی کردیم که بیش از ۸۵۰ زیرکانال داشته است. تا امروز بیش از هشت هزار محتوای آموزشی در بخش‌های تربیت بدنی، روانشناسی و مشاوره از دوره پیش دبستان تا متوسطه بارگذاری شده است. کانال شادنما جهت آگاه سازی والدین و معلمان راه اندازی شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 517046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.