با سیاست باز اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذار اقدام خواهیم کرد/ تعدیل نیرو در شهرداری نداریم

گزینه پیشنهادی شهرداری اصفهان گفت: کاهش طول زمان اجرای پروژه‌های شهری را در دستور کار قرار خواهیم داد، زیرا معتقدم باید برای هر سال در حد توان پروژه تعریف تا از پروژه‌های زخمی جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم زاده امروز _ چهارشنبه سوم شهریور ماه ۱۴۰۰ _ در لایو اینستاگرامی شورای اسلامی شهر جهت ارائه برنامه‌های خود، اظهار کرد: برنامه‌های مصوب پنج ساله همچون «اصفهان ۱۴۰۵» و «اصفهان ۱۴۰۰» برای شهر تدوین شده و چنانچه قرار باشد کاری انجام شود باید در چارچوب این برنامه‌ها صورت گیرد، اما آنچه مطرح می‌شود معرفی رویکرد اینجانب در حوزه‌های مختلف است وگرنه باید مقید به اجرای برنامه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه مالی اقتصادی، درآمدهای شهرداری تنوع زیادی دارد، افزود: ترجیح می‌دهم در صورتی که به عنوان شهردار انتخاب شدم در دو حوزه بیشتر سرمایه‌گذاری انجام شود.

گزینه پیشنهادی شهرداری اصفهان ادامه داد: افزایش درآمد حاصل از سرمایه گذاری که در حال حاضر هفت و نیم درصد است را در دوره چهار ساله به ۳۰ درصد می‌رسانیم، همچنین با سیاست باز اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش افزوده ۱۱ درصد درآمد شهرداری را تأمین می‌کند، گفت: اگر شهرداری به عنوان مؤثرترین نهاد شهری باعث رونق کسب و کار شود و تسهیلاتی برای رونق کسب و کار در شهر ایجاد کند، می‌تواند سهم خود را از ارزش افزوده افزایش دهد، البته باید عوارض آلایندگی پیگیری و محورهای تراکم فروشی کاهش یابد.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه ارجاع پرونده‌ها به کمیسیون ماده صد شهرداری باید به حداقل ممکن کاهش یابد، تصریح کرد: شهرداری می‌تواند زمینه رونق کسب و کار را ایجاد کند، به عنوان مثال در شهر استعدادهای زیادی قابلیت تبدیل شدن به ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای دارد، مواردی همچون مبل رهنان که در حال پیدا کردن هویت ملی است یا سنگ محمودآباد، صنایع دستی و خاتم خوراسگان که هر کدام را با ایجاد محیط مناسب همچون برپایی نمایشگاه برای عرضه محصولات تبدیل به قطب جذب مشتری کنیم.

وی ادامه داد: با جذب گردشگر می‌توانیم شهر را رونق بخشیده و بر روی زیرساخت‌های گردشگری سرمایه‌گذاری کنیم تا اقتصاد شهر رونق پیدا کند و بی‌شک این رونق در افزایش درآمدهای حاصل از ارزش افزوده شهر تأثیر گذار است.

هوشمندسازی اداره شهر

گزینه پیشنهادی شهرداری اصفهان با تاکید بر کاهش هزینه‌های شهرداری، اظهار کرد: کوچک سازی تدریجی سازمان اداره شهرداری و کاهش طول زمان اجرای پروژه‌ها از دیگر برنامه‌های کاری به شمار می‌رود، معتقدم باید برای هر سال در حد توان پروژه تعریف شود تا از پروژه‌های زخمی جلوگیری کنیم.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای کاهش هزینه‌ها و هوشمندسازی اداره شهر از دیگر موارد است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه معماری و شهرسازی گفت: باید فرآیندها را کوتاه کنیم بسیاری از مفاسدی که در شهرداری به وجود می‌آید به دلیل طولانی شدن فرآیند صدور پروانه ساختمانی یا صدور پایان کار است زیرا عده‌ای به عنوان دلال به این موضوع ورود کرده و مردم را سرکیسه می‌کنند و در نهایت سیستم شهرداری را متهم به فساد می‌کنند.

گزینه پیشنهادی شهرداری اصفهان با تاکید بر اجرای دقیق طرح هوشمندسازی، اظهار کرد: به روز رسانی و دقیق سازی سرای هفت در دستور کار قرار می‌گیرد و باعث می‌شود ارزش امضا کم و خطای منابع انسانی کاهش یابد.

بر روی معماری ایرانی اسلامی تاکید دارم

وی با بیان اینکه در حوزه معماری بر روی معماری ایرانی اسلامی تاکید و اصرار دارم، تصریح کرد: باید به سمت هویت‌سازی شهر حرکت کرده و سیاست‌های تشویقی و خلاقانه را برای به‌روزرسانی بافت‌فرسوده مورد توجه قرار دهیم.

گزینه پیشنهادی شهرداری اصفهان ادامه داد: در شهر اصفهان دو هزار و ۴۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که باید با مشارکت مردم به روز رسانی شود و ریزدانه‌ها را تبدیل به محلات به روز کنیم؛ در واقع باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم و با استفاده از پتانسیل مردم و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای نوسازی بافت فرسوده و بازآفرینی پهنه‌های تاریخی اقدام کنیم، زیرا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

قاسم زاده با اشاره لزوم پرداختن به حریم شهر، گفت: با استفاده از طرح جامع می‌توانیم از حریم شهر به نفع شهر استفاده کنیم تا بازآفرینی بافت فرسوده در مناطق مختلف شهر انجام شود.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار سالانه پنج هزار پروانه ساختمانی در شهر صادر می‌شود که اگر اعتماد عمومی را جلب و سرعت صدور پروانه را افزایش دهیم، می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

گزینه پیشنهادی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حوزه عمران طبق طرح تفصیلی نیاز به پروژه‌های بزرگ شهری نداریم، گفت: در حال حاضر معابر شهر تکمیل شده است، هر چند در دوره‌هایی گفته شد که شهر را به کارگاه عمران تبدیل می‌کنیم، اما معتقدم کیفیت شهر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

قاسم زاده ادامه‌داد: اینکه شهر مرتب در حال عمران باشد برای مردم شرایط سختی ایجاد می‌کند، البته اقدامات عمرانی باید در محور طالقانی و توحید تکمیل شود، سپس به طور جدی به کیفیت بخشی عمران شهری بپردازیم.

مهندسی ارزش پروژه‌های شهری

وی با بیان اینکه آسفالت شهر باید به روز شده و پروژه‌های نیمه تمام مناطق مهندسی ارزش شود، اظهار کرد: با مهندسی ارزش بخشی از پروژه‌های مهم و ضروری تکمیل و بخشی به مزایده گذاشته شده و تعیین تکلیف می‌شود.

قاسم زاده تاکید کرد: در شهر خلاهایی در حوزه ابنیه وجود دارد؛ اگر با نگاه فرهنگی به نیازهای شهر بپردازیم، درمی‌یابیم که باید موزه بزرگ شهری داشته باشیم، زیرا هیچ‌گاه موزه استاندارد نداشتیم و به همین جهت بسیاری از آثار ارزشمند در انبارهای شهرداری، ارشاد، میراث و انبارهای شخصی افراد نگهداری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد موزه بزرگ شهری یکی از مزیت‌های این دوره مدیریت شهری خواهد بود، تصریح کرد: احداث سالن تئاتر شهر نیازی ضروری است زیرا تئاتر کمدی و انتقادی این شهر پیشینه تاریخی دارد و می‌تواند برند شهری و جاذب گردشگری باشد.

گزینه پیشنهادی شهرداری اصفهان گفت: تمام پروژه‌های شهر به صورت مشارکتی و با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

قاسم زاده با بیان اینکه تفرجگاه‌های عمومی مقدس و مشروع را باید در شهر به ویژه برای بانوان، کودکان و نوجوانان با نگاه محله‌ای، منطقه‌ای و شهری مورد توجه قرار دهیم، اظهار کرد: باید تمرکز و توان را به سمت محلات ببریم و به فکر عمران و آبادانی محلات شهر باشیم.

اولویت‌های عمرانی شهر

وی ادامه داد: در حوزه عمران سه موضوع دیگر در اولویت است که در مرحله نخست باید تأمین بودجه آنها مورد توجه قرار گیرد؛ مورد اول اینکه خط دو مترو هر چه زودتر به نتیجه برسد، دوم اینکه بخشی از رینگ چهارم که در محدوده و حریم شهر اصفهان قرار دارد باید تکمیل شود و تعامل شهرهای همجوار را نیز در این پروژه همراه کنیم و دیگر اینکه در محلات محروم و کم‌برخوردار به لحاظ عمرانی اقدامات بیشتری انجام شود.

گزینه پیشنهادی شهرداری اصفهان تاکید کرد: در شهر اصفهان ۶۵ لکه محروم وجود دارد که باید در اولویت اجرای پروژه‌های عمرانی قرار گیرد و البته علاوه بر آن در راستای بازتعریف و بهینه سازی نظام نامه‌ها و آئین نامه‌ها حرکت کرد تا شاهد بهبود شرایط باشیم؛ بسیاری از فسادها ریشه در نوع آئین‌نامه‌ها دارد و وقتی فرایند طولانی شود، استعداد سو استفاده و نارضایتی نیز فراهم می‌شود.

تعدیل نیرو نخواهیم داشت

قاسم زاده گفت: در امور اداری و منابع انسانی به سمت کاهش تصدی‌گری حرکت کرده و مشوق‌هایی برای کسانی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند و یا علاقه مند به بازنشستگی پیش از موعد دارند مشاوره‌های در نظر گرفته می‌شود تا چابک سازی صورت گیرد؛ البته تعدیل نیرو نخواهیم داشت و نیروی انسانی از بیرون وارد نمی‌کنیم و به نیروهای داخل شهرداری مسئولیت‌ها را واگذار می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه خدمات شهری، تصریح کرد: ارتقای کیفیت نگهداشت شهر، کاهش هزینه‌های نگهداری شهر، ارتقای مبلمان شهری، بازنگری فرآیند مدیریت پسماند ساختمانی، صنعتی و پزشکی، مدیریت منابع آب و جلوگیری از اتلاف و هدر رفت آن و سرمایه‌گذاری بر موضوع استفاده از آب‌های خاکستری و پساب، حفظ و ارتقای سرانه فضای سبز و فراهم ساختن زمینه مشارکت مردم برای ارتقای سرانه فضای از جمله برنامه‌ها در حوزه خدمات شهری است.

گزینه پیشنهادی شهرداری اصفهان در خصوص برنامه‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک، خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های مدنظر در این بخش ارتقای فرهنگ شهروندی، بهبود کیفیت معابر و وسایل حمل و نقلی برای اطمینان بخشی به شهروندان در استفاده از این وسایل، هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی، هوشمند سازی ناوگان اتوبوسرانی و کاهش مکث در ایستگاه‌ها، بازتعریف مسیرهای دوچرخه سواری و ترمیم و کیفیت‌بخشی معابر پیاده رو است.

توسعه اماکن فرهنگی شهر

وی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه فرهنگی، گفت: بهینه‌سازی و توسعه اماکن فرهنگی موجود شهرداری و کاهش تصدی‌گری‌ها از اولویت‌ها است، شهرداری باید آرام آرام پای خود را از تصدی‌گری در اداره امور فرهنگی کنار بکشد و در امور مربوط به مساجد و مراکز فرهنگی و امور مربوط به اهل هنر و فرهنگ صرفاً تسهیل‌گر باشد.

قاسم‌زاده با تاکید بر توزیع عادلانه منابع فرهنگی اجتماعی در نقاط مختلف شهر، اظهار کرد: رسانه و ارتباطات باید به عنوان یک ظرفیت و میدان بازی جدید جدی گرفته شود؛ امروز مهمترین ظرفیت برای جذب سرمایه‌های اجتماعی، ارائه خدمت و کاهش هزینه، سرمایه گذاری بر روی فضای رسانه‌های اجتماعی است.

وی گفت: در چرخه تحول شهرداری‌ها، سیر تحول دیگری داریم، شهرداری‌ها زمانی نهادی اقتصادی محسوب می‌شدند که آرام آرام به سمت نهادهای خدماتی تبدیل شده و امروزه شهرداری‌های به روز دنیا نهادی فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود که امیدواریم در این دوره جدید سیر تحول شهر از شهرهای بدوی، صنعتی، سبز و فرهنگی و اجتماعی را به قله‌های فرهنگی و اجتماعی برسانیم تا منشأ خدمات خوبی برای مردم در شهر باشیم.

کد خبر 516938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.