چرا بیماران کرونایی به قارچ سیاه مبتلا می شوند؟

"موکورمایکوزیس" نوعی عفونت قارچی مزمن و عامل بیماری قارچ سیاه است که منجر به ایجاد رنگ سیاه در مخاط بینی می‌شود و می‌تواند سینوس‌ها، مغز، ریه‌ها و چشم‌ها را آلوده کند.

به گزارش ایمنا، "موکورمایکوزیس" نوعی عفونت قارچی مزمن و عامل بیماری "قارچ سیاه" است که منجر به ایجاد رنگ سیاه در مخاط بینی می‌شود و می‌تواند سینوس‌ها، مغز، ریه‌ها و چشم‌ها را آلوده کند.

این بیماری عموماً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته و توان مبارزه کمتری با عفونت دارند، بروز می‌کند و در افراد دیابتی یا دارای نقص ایمنی شدید مانند بیماران سرطانی یا مبتلایان به ایدز خطرساز است. آبریزش بینی، تورم و درد یک طرفه صورت، سردرد، تب و بافت‌مردگی برخی از علائم ابتلا به این عفونت قارچی است که سبب مرگ برخی بیماران نیز می‌شود. این قارچ که معمولاً درون خاک، گیاهان پوسیده و بافت‌های مرده برخی حیوانات وجود دارد از طریق تنفس یا زخم‌های پوستی وارد بدن انسان شده و به مخاط بینی آسیب می‌رساند. اخیراً مواردی از ابتلا به بیماری قارچ سیاه در میان مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ که در بیمارستان‌های هند، عراق و بولیوی بستری شده اند، مشاهده شده است.

به گفته متخصصان، گسترش سریع این عفونت تا حد زیادی به استفاده بی رویه از داروهای کورتیکواستروئید (کورتون) که اغلب برای درمان بیماران مبتلا به کووید -۱۹ تجویز می‌شود ارتباط دارد. استفاده بیش از حد از این داروها یا مصرف آنها توسط افرادی که سیستم ایمنی بدن آنان به دلیل بیماری ضعیف شده است در واقع خطر ابتلا به این عفونت قارچی را افزایش می‌دهد.

استروئیدها، التهاب موجود در ریه افراد مبتلا به کووید -۱۹ را کاهش داده و به نظر می‌رسد در جلوگیری از آسیب‌هایی که ممکن است هنگام مقابله بیش از حد سیستم ایمنی بدن با کروناویروس ایجاد شود، سودمند باشند اما در عین حال این دارو باعث کاهش ایمنی و افزایش سطح قند خون در بیماران دیابتی و افراد غیردیابتی مبتلا به کووید -۱۹ می‌شود همچنین متخصصان به برخی دلایل محیطی از جمله وجود آب آلوده در کپسول‌های اکسیژن یا دستگاه‌های مرطوب کننده هوا به عنوان دیگر عوامل دخیل در تکثیر قارچ سیاه و پیشرفت آلودگی ناشی از این عفونت قارچی اشاره کرده‌اند.

به گفته پزشکان هندی این عفونت ۱۲ تا ۱۸ روز پس از بهبودی بیماری کووید -۱۹ ظاهر می‌شود. در صورتیکه بیماران به موقع و به درستی تحت درمان قرار نگیرند، احتمال فوت بیمار تا ۹۴ درصد افزایش پیدا می‌کند. هزینه درمان این بیماری سنگین است و مشکل کمبود داروی آن نیز جدی است.

بسیاری از بیماران برای طی کردن روند درمان به موقع مراجعه نمی‌کنند و حضور آن‌ها در مراکز درمانی تنها زمانی است که دیگر بینایی خود را از دست داده اند و پزشکان مجبورند چشم را تخلیه کنند تا از رسیدن عفونت به مغز جلوگیری شود.

"آمفوتریسین بی" داروی ضد قارچی است که در درمان این عفونت نادر استفاده می‌شود و ضروری است بیمار برای مدت هشت هفته روزانه این دارو را دریافت کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 516917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    3 0
    ای بابا دیگه ما چی بگیم فقط خدا میتونه این بیماری نابود کنه دعاکنید