بورس امروز سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل توانست از محدوده مقاومتی یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد عبور کند بنابراین اکنون انتظار تداوم رشد شاخص کل همچنان وجود دارد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ سه‌شنبه دوم شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۲۷ هزار و ۵۵۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۱۱ هزار و ۸۱ واحدی در سطح ۴۵۱ هزار و ۲۱۹ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۱.۰۸ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۲.۵۲ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۳۲۲ واحدی به سطح ۲۲ هزار و ۲۲۰ واحد رسید.

بورس امروز سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۹۲ هزار و ۷۷۷ و ۴۶ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۱ میلیارد و ۲۵۹ میلیون و سه میلیارد و ۳۵۳ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس‌

بورس امروز سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص کل توانست از محدوده مقاومتی یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد عبور کند بنابراین اکنون انتظار تداوم رشد شاخص کل همچنان وجود دارد.

بورس امروز سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

قیمت تایر ۱۵ درصد افزایش یافت

با مصوبه هیأت مدیره انجمن تایر، قیمت تایرهای تولیدی در کشور از امروز ۱۵ درصد افزایش یافت.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایر، پیشنهاد رشد ۱۵ درصدی قیمت تایر پیگیری شد و در نهایت با هماهنگی سازمان حمایت، مقرر شد این میزان افزایش قیمت برای تایرهای تولیدی در کشور اعمال شود.

مصطفی تنها افزود: قیمت تمام شده تولید تایر بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته اما تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که در تعامل با بازار باید منقبض تر عمل کنند به طوری که بازار کشش افزایش قیمت را داشته باشد. در نتیجه افزایش قیمت ۱۵ درصدی مصوب شد.

تدوین ضوابط پذیرش استارتاپ‌ها در فرابورس

معاون پذیرش فرابورس ایران از تدوین ضوابط پذیرش استارتاپ‌ها تا پایان تابستان معاون پذیرش فرابورس ایران از تسهیل و هموارسازی پذیرش و ورود شرکت‌های اینترنتی به فرابورس خبر داد.

وزارت صمت بر عرضه کل سیمان در بورس کالا مصمم است

محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت اعلام کرد که وزارت صمت مصمم به عرضه کل سیمان کشور در بورس کالاست تا علاوه بر شفافیت بازار این محصول، بخش توزیع نیز سازماندهی بهتری به خود بگیرد؛ در این میان اعلام سازمان ملی استاندارد بر مخالفت با عرضه سیمان در بورس کالا، هیچ ارتباطی با این سازمان ندارد و این مسائل از حیطه مسؤولیت و وظایف سازمان استاندارد خارج است.

قائم مقام وزیر صمت تاکید کرد که شرط و اصرار ما عرضه کلیه محصولات سیمانی در بورس کالا است و در صورتی که کارخانه‌ای محصول یا همه محصول خود را وارد بورس کالا نکند به طور حتم با آن برخورد کرده و به دستگاه‌های نظارتی معرفی می‌شود.

به گفته وی، کارایی حداکثری بورس کالا زمانی است که کلیه عرضه کنندگان و خریداران باهم معاملات خود را در این بستر انجام دهند تا همه اطلاعات شفاف و روشن و روند قیمت‌ها مشخص شود. در این میان اگر قرار باشد بخشی از کالا وارد بورس کالا شود و بخش دیگر به شیوه سنتی در بازار مبادله شود از اهدافمان دور خواهیم ماند.

اخبار شرکت‌ها

ومعادن: مرتضی علی‌اکبری، معاونت اقتصادی و معادن گفته است شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به‌زودی وارد بورس می‌شود، همچنین در خصوص دیگر شرکت‌ها نیز، کارهای ابتدایی شرکت زیرمجموعه چادرملو به نام شرکت غدیر ایرانیان برای پذیرش در بورس انجام‌شده و این شرکت نیز عرضه خواهد شد، مجموعه توسعه معادن و فلزات به‌طور غیرمستقیم سهامدار این شرکت است.

در خصوص دو شرکت دیگر (جهان فولاد سیرجان و شرکت غدیر ایرانیان) نیز اقدامات لازم انجام شده است. به دلیل شرایط بازار مدتی عرضه در بازار صورت نگرفت اما در حال حاضر بازار به تعادل رسیده است بنابراین سعی می‌شود تا این دو شرکت نیز نهایتاً تا پایان سال وارد بورس شوند.

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به‌عنوان اولین شرکت پروژه محور بازار سرمایه قرار است به‌زودی وارد بازار شود، ازجمله مزایای شرکت‌های پروژه محور نسبت به دیگر شرکت‌ها، ایجاد امکان سرمایه‌گذاری مستقیم تمام آحاد مردم در پروژه‌های منتخب است. همچنین امکان جذب سپرده خرد و هدایت آن‌ها به پروژه‌های عظیم، تسهیل در تأمین مالی پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت، کم‌هزینه‌ترین روش تأمین مالی پروژه‌های منتخب و سرعت بخشی در تکمیل پروژه‌ها از مزایای شرکت‌های پروژه محور هستند.

حفارس: افزایش نرخ ۵۳ درصدی حمل آرد که این خدمت ۲۱ درصد فروش سال گذشته شرکت را شامل می‌شود.

ثامید: فروش ملک به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان.

کسرام: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۷۶ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور خرید و بهینه سازی ماشین آلات، تجهیزات.

سباقر: این شرکت در مرداد ماه ۴۱ میلیارد تومان فروش داشت.

شجم: درخواست پذیرش شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید در بازار بالاتر فرابورس.

دامین: افزایش نرخ ۳۲ درصدی در ۳۳ قلم از محصولات شرکت.

دلر: تولید محصول رمدسیویر برای درمان بیماران کرونایی در دستور کار قرار گرفته که محاسبه آثار سود و زیان آن مشخص نمی‌باشد لذا پس از مشخص شدن تأثیرات آن، بودجه تعدیل شده این شرکت افشا خواهد شد.

غبشهر: این شرکت در شش ماهه اول سال مالی با فروش دو هزار و ۶۵۰ میلیاردی به سودی بالغ بر ۱۱۳ تومان به ازای هر سهم رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با سود ۲۴۲ درصدی روبرو بوده است. گفتنی است که با توجه به رشدی بودن درآمد شرکت احتمال افزایش سودآوری در سال مالی جدید و آتی دور از انتظار نیست.

دبالک: افزایش بهره‌وری، ظرفیت و قابلیت تولید سالانه برخی محصولات از نیمه دوم سال ۱۴۰۰.

واحیا: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۷۰۰ درصدی از محل سود انباشته شرکت مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان.

وملل: چهار هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال سود تسهیلات و چهار هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد. برآیند درآمد تسهیلات و سود پرداختی در این ماه منفی شد.

بازارهای جهانی

مس: قیمت مس در هفته‌ای که گذشت با ۵۵۰ دلار کاهش به پایین‌ترین سطح شش ماهه اخیر خود رسید. قیمت مس در بازار آتی چین با افت ۵ درصدی مواجه شد که ضعف قیمت در بازار نقدی را نیز به همراه داشت. داده‌های ضعیف اقتصاد چین از جمله شاخص تولیدات صنعتی و سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت و همچنین بالا رفتن نگرانی‌ها با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا دلتا، انگیزه خریداران برای کالاها را کاهش داد. تقویت دلار آمریکا نیز ضعف قیمت‌ها را تشدید کرد.

تولید پرو به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان، در پنج ماهه اول ۲۰۲۱ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده و به ۹۰۰ هزار تن رسیده است اما همچنان تولید نسبت به ۲۰۱۹، در سطح پایین‌تری قرار دارد.

در راستای اقدام دولت چین برای افزایش عرضه کالاها و جلوگیری از کاهش قیمت‌ها از طریق فروش ذخایر مواد خام به بخش‌های پایین دستی، این کشور در دور دوم حراج عمومی، حجم فروش مس، آلومینیوم و روی را افزایش داده است.

اتیلن: اتیلن آسیا در هفته گذشته تقریباً با ثبات بوده و در سطح ۹۷۵ دلار قرار گرفته است

قیمت اتیلن جنوب شرق آسیا در هفته گذشته با کاهش اندک پنج دلاری به سطح ۹۷۵ دلار رسید. برای قراردادهای آتی تحویل ماه سپتامبر قیمت‌های ۹۲۰ دلار هم وجود دارد با این وجود با توجه به تاریخ تحویل هنوز برای تعدادی از خریداران به صرفه نیست. یک تولید کننده چینی در آستانه بهره برداری قرار دارد که موجب تقویت عرضه محلی خواهد شد. مارجین تولید کنندگان محصولات پایین دستی برای مشتقات کلیدی اتیلن مانند استایرن و منواتیلن گلایکول منفی می‌باشد که نشان می‌دهد اتیلن کشش افزایش قیمت شدید را ندارد.

سنگ آهن: قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین نسبت به هفته گذشته با کاهش ۲۴ دلاری به ۱۴۰ دلار رسیده است. کاهش ادامه دار قیمت سنگ آهن ناشی از سیاست‌های محدود کننده چین در تولید فولاد و افزایش شدید موجودی انبار سنگ آهن رقم خورد. همچنین رشد شاخص دلار و افزایش نگرانی هها ناشی از شیوع بیشتر واریانت های جدید کرونا قیمت کامودیتی‌ها را با افت مواجه کرد. تقاضای فولاد با کنترل محدودیت‌های تولید که انتظار می‌رود تا باقی سال ادامه یابد، تعدیل و کاهش یافته است. بانک مشترک‌المنافع Commonwealth Bank استرالیا برآورد کرده که تولید فولاد خام چین از آگوست تا دسامبر ۲۰۲۱ در حدود ۱۲.۲ درصد کاهش بیشتر یابد تا به هدف تولید ثابت گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با سال ۲۰۲۰ برسد.

همانطور که از اطلاعات گردآوری شده اخیر اداره ملی آمار چین مشهود است پس از اهداف سیاست چین برای کاهش جذابیت‌های رشد فولاد خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، تولید فولاد خام روزانه این کشور در ماه جولای به کمترین سطح ۱۵ ماه اخیر یعنی ۲.۸ میلیون تن در روز رسید. محدودیت عرضه محموله‌های دریایی سنگ آهن با افزایش محموله‌های برزیلی جبران شد و بانک UBS تخمین زده که صادرات سنگ آهن برزیل در هفته منتهی به ۱۸ آگوست ۲۶ درصد از هفته پیش، بیشتر باشد. این بانک همچنین خاطرنشان کرد که محموله‌های دریایی سنگ آهن برزیل در سه ماه اخیر هفت درصد افزایش سالانه داشته است. بر این اساس، واله تولید سنگ آهن را افزایش داده که تخمین زده می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۱ از سطح فعلی حدود ۳۲۵ میلیون تن به ۳۴۳ میلیون تن برسد. به دلیل تقاضای پایین فولاد، موجودی سنگ آهن نیز در سطوح بالایی قرار گرفته که این امر باعث شده کارخانه‌ها محموله‌های فاین تخفیف دار را ترجیح دهند و از تعقیب مواد با کیفیت بالاتر بازگردند و رویکرد خود را تغییر دهند.

نقشه بازار بورس

بورس امروز سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 516739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.