یک پیش‌بینی ترسناک درباره وضعیت کرونا در ایران در پاییز ۱۴۰۰

حتما و قطعا چینی‌ها، انگلیسی‌ها، هندی‌ها و مردم آمریکای جنوبی هم دوست نداشتند که کشورشان محل جهش‌های مرگبار ویروس کرونا باشد، اما دیدیم که این‌گونه شد. ما هم بستر خوبی برای جهش ویروس فراهم کرده‌ایم.

به گزارش ایمنا، روزنامه خراسان نوشت: در حالی که ویروس لامبدای آمریکای جنوبی به پشت مرزها رسیده، رئیس انجمن ویروس شناسی خطر جهش داخلی کرونا را نگران کننده‌تر می‌داند...

دلتا در کشور رقص مرگ به راه انداخته و لامبدا هم خودش را به مرزهایمان رسانده است؛ جهش‌هایی که هم جان گرفته و هم رمق. اما ترسناک‌تر از هر دوی آن‌ها، ویروسی است که خودمان بساط جهشش را فراهم کرده‌ایم و بعید نیست پاییز ۱۴۰۰، فصل تولدش باشد.

با رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران گفتگو می‌کنم تا از او درباره یافته‌های جدید درباره دلتا و لامبدا بپرسم؛ یافته‌هایی که نگرانی‌های تازه‌ای برای جهان ایجاد کرده است؛ اما دکتر «علیجان تبرائی» از یک پیش‌بینی نگران‌کننده سخن می‌گوید که ترسناک‌تر از دو جهش هندی و آمریکای جنوبی است: «دلتا در سراسر کشور ما منتشر شده، اما خوشبختانه تاکنون موردی از لامبدا مشاهده و اعلام نشده است؛ با این حال باید دقت داشته باشیم که با توجه به شرایط فعلی کشور و پخش گسترده ویروس، هیچ بعید نیست که ما خودمان با یک جهش بومی ویروس مواجه شویم».

حتماً و قطعاً چینی‌ها، انگلیسی‌ها، هندی‌ها و مردم آمریکای جنوبی هم دوست نداشتند که کشورشان محل جهش‌های مرگبار ویروس کرونا باشد، اما دیدیم که این‌گونه شد. ما هم بستر خوبی برای جهش ویروس فراهم کرده‌ایم و با مثبت شدن تست حدود ۴۰ هزار نفر و رسیدن آمار کل مبتلایان به ۴ میلیون و ۷۱۵ هزار نفر، نباید تعجب کرد اگر در هفته‌های آینده با یک جهش جدید در داخل کشور خودمان مواجه شویم.

دلیل تشدید نگرانی‌ها این است که دلتا حسابی به خاک سیاهمان نشانده و هر روز خبر بستری شدن عزیزی را می‌شنویم. ارسال پیام‌های تسلیت برای دوستان و آشنایان هم دارد کم‌کم به یک کار روتین و البته تلخ و غم‌انگیز تبدیل می‌شود. دلیل اصلی این بحران هم چیزی نیست جز شیوع سویه دلتا در کل کشور، آن هم با رسیدن سطح رعایت پروتکل‌ها به پایین‌ترین میزان و واکسیناسیونی که همچنان کند پیش می‌رود.

ابتلای گسترده، حتی در واکسینه شده‌ها

برای این‌که دلتا را بهتر و بیشتر بشناسیم، خوب است به نتایج پژوهش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا که ایسنا منتشرش کرده است، نگاهی کنیم: «در این پژوهش که روی ۴۶۹ بیمار انجام شده، ۳۴۶ نفر یعنی ۷۴ درصد از مبتلا شدگان، افرادی بودند که کاملاً واکسینه شده بودند. از مجموع ۳۴۶ نفر، ۱۵۹ نفر واکسن «فایزر»، ۱۳۱ نفر واکسن «مدرنا» و ۵۶ نفر واکسن «جانسون و جانسون» دریافت کرده بودند». در کشور ما نیز این موضوع مشاهده شده و به گفته دکتر سیدموید علویان رئیس منتخب هیئت مدیره نظام پزشکی تهران «طی دو هفته اخیر موارد متعددی از ابتلای مجدد همکاران کادر درمان و جامعه در افراد دو بار واکسینه شده با انواع واکسن و حتی اسپوتنیک رخ داده است».

نکته مهم دیگر این‌که، جهش دلتا در کنار قدرت سرایت بالا، ماندگاری بیشتری هم در بدن بیمار دارد. بر همین اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کرده است که توصیه می‌شود بیماران مبتلا به کرونای دلتا، قرنطینه ۳ هفته را رعایت کنند. دکتر تبرائی هم در این باره می‌گوید: «دوره بیماری کرونا با ویروس دلتا می‌تواند تا ۲۱ روز و شاید هم بیشتر به طول بینجامد، هرچند ناقل بودن فرد در این دوره مربوط به همان ۱۰ تا ۱۴ روز ابتدایی است، اما علائم بیماری مدت بیشتری در فرد باقی می‌ماند و توصیه می‌شود تا بهبود کامل و رفع شدن همه علائم، مراقبت‌های بهداشتی و دارویی را داشته باشند».

واکسیناسیون گسترده؛ مهمترین امید نجات

دکتر تبرائی این را هم می‌گوید که: هرچند شیوع دلتا حتی در واکسینه‌شده‌ها هم مشاهده شده، اما هیچ تردیدی نیست که همچنان واکسیناسیون مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه پیشگیری و کنترل کروناست و به همین دلیل باید انجام آن در کشور سرعت بگیرد.

این تصویر از تقویم مردادماه را هم می‌توان به عنوان کارنامه ویروس دلتا در کشورمان ثبت کرد؛ کارنامه‌ای که با ۲۱۰ فوتی در اولین روز این ماه آغاز شد و تا سی‌ویکم به ۶۸۴ فوتی روزانه رسید؛ یعنی بیشترین تعداد مرگ‌های روزانه کرونا در طول یک سال و نیم گذشته.

کد خبر 516688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.