جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب برگزار می‌شود

دبیر اجرایی جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب گفت: پیش از این جشنواره‌ای برای عرضه و نمایش فعالیت‌های منجمان آماتور در طول یک سال در کشور وجود نداشت تا بهترین‌ها در یک رقابت نجومی معرفی شوند.

به گزارش ایمنا، داریوش ذوالفقاری‌راد هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد نشاط و پویایی علمی در اصفهان و کشور دانست و اظهار کرد: ترویج علم به‌ویژه نجوم یکی از دغدغه‌های مرحوم کیاست‌پور بود که در این راه ارتباط تنگاتنگی با مردم داشت.

وی افزود: پیش از این جشنواره‌ای برای عرضه و نمایش فعالیت‌های منجمان آماتور در طول یک سال در کشور وجود نداشت تا بهترین‌ها در یک رقابت نجومی معرفی شوند. زمانی که مرحوم کیاست‌پور در قید حیات بود نسبت به برگزاری چنین جشنواره‌ای تأکید داشت که بعدها توسط شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان به تصویب رسید.

دبیر اجرایی این جشنواره ادامه داد: تلاش ما این است که جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب رویدادی ادامه‌دار باشد و به صورت سالانه یا دوسالانه برگزار شود.

ذوالفقاری‌راد ترویج نجوم را از چند جهت برای جامعه مفید دانست و گفت: وضعیت اقتصادی و شیوع بیماری کرونا موجب خمودگی و ناامیدی در میان مردم شده و نجوم می‌تواند نگاه افراد را به سوی آسمان و تفکر در کیهان و جهان هستی ترغیب کند و به آنها آرامش بخشد. نجوم برای افراد الهام‌بخش است.

وی تصریح کرد: پرداختن به نجوم یکی از تفریحاتی است که دین، علم و عرف آن را تأیید کرده، اما متأسفانه اطلاعات مردم از این علم ناچیز است در حالی که تمام افراد جامعه باید تا حدودی با این علم آشنایی داشته باشد. جالب است بدانید پرداختن به نجوم به شکل غیرمستقیم موجب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و بزهکاری می‌شود چون فرد زمانی که با گستره کیهان و جهان خلقت آشنا می‌شود روحیه متعالی‌تری پیدا می‌کند.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب، ایجاد انگیزه و علاقه به علم‌آموزی و ادامه تحصیلات را از دیگر تأثیرات مثبت پرداختن به نجوم دانست و افزود: افزایش تاب‌آوری در میان شهروندان یکی از بازخوردهای فعالیت‌های ترویجی در زمینه علم نجوم است.

ذوالفقاری‌راد تأکید کرد: استاد کیاست‌پور رخدادهای نجومی مانند کسوف، خسوف، گذر سیارات از مقابل خورشید و رؤیت هلال را فرصت مناسبی برای ترویج نجوم در میان مردم می‌دانست و بر اطلاع‌رسانی، برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های رصدی تأکید می‌کرد تا از این طریق، مردم به علم نجوم جذب شوند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب در دو بخش مقالات علمی و مسابقه عکس نجومی افزود: پس از داوری آثار، مقالات برگزیده به صورت شفاهی یا پوستر ارائه شده و به بهترین مقاله نیز جوایزی اهدا می‌شود. همچنین در بخش مسابقه عکس نجومی که دبیری آن بر عهده مهدی رحیمی از عکاسان نجومی مطرح کشور است، آثار برتر از سوی کمیته انتخاب برگزیده شده و در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و به بهترین عکس نیز جایزه‌ای تعلق می‌گیرد.

جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب در نوع خود کم‌نظیر است

شهرام صالحی، دبیر علمی جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب، درباره سابقه برگزاری جشنواره‌های ترویج نجوم در اصفهان و کشور اظهار کرد: برای نخستین بار است که جشنواره‌ای با این مقیاس در اصفهان برگزار می‌شود. البته پیش از این همایش‌ها و سمینارهای نجوم آماتور (ترویجی) یا حرفه‌ای در کشور برگزار شده که سمینار نجوم و اخترفیزیک زنجان نمونه‌ای از آنها است، اما در این سمینار مقالات در سطح کاملاً تخصصی و نه آماتور ارائه می‌شود؛ بنابراین جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب در نوع خود کم‌نظیر است و برای نخستین بار برگزار می‌شود. امیدوارم با شرکت تمام علاقه‌مندان به نجوم آماتوری بتوانیم جشنواره‌ای در شأن مرحوم کیاست‌پور برگزار کنیم.

شهرام صالحی نجوم رصدی، خورشید و منظومه شمسی، علوم و فناوری فضایی، اخترفیزیک، اختر زیست‌شناسی، سیارات فراخورشیدی و کیهان‌شناسی را از جمله محورهای علمی این جشنواره برای ارسال مقاله عنوان کرد.

گفتنی است؛ دبیری علمی جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب نیز بر عهده شهرام صالحی نویسنده، مترجم و پژوهشگر فیزیک، ریاضی و کیهان‌شناسی، پژوهشگر مهمان موزه انیشتین در شهر برن سوئیس در سال ۲۰۰۶، پژوهشگر مهمان دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه مونترال کانادا در سال ۲۰۱۰ و عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب گذاشته شده است.

مهدی رحیمی مدرس دبیر کمیته عکس جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب نیز درباره موضوعات بخش عکس اظهار کرد: آسمان شب با نمای باز، یکی از موضوعات بخش عکس است که علاقه‌مندان می‌توانند از راه کهکشان، صورت‌های فلکی، بارش‌های شهابی، مقارنه‌ها، پدیده‌های جوی و ماه و خورشید در کنار آثار باستانی و عوارض طبیعی عکس‌برداری کنند.

وی نمای عمق آسمان را دیگر موضوع بخش عکس دانست و افزود: شرکت‌کنندگان باید عکس‌های خود را به‌صورت حرفه‌ای پردازش و ارسال کنند. همچنین منظومه شمسی سومین موضوع بخش عکس است که شامل خورشید و عوارض سطحی آن، تاج خورشیدی، لکه‌های خورشیدی، ماه و سیارات، دنباله‌دارها، گذر ایستگاه فضایی از مقابل خورشید، ماه و سیارات منظومه شمسی است.

وی درباره ضوابط شرکت در بخش عکس جشنواره ترویج نجوم ادیب عنوان کرد: عکس باید توسط خود عکاس و از سال ۱۳۹۹ تاکنون گرفته شده است و در صورت تشخیص هیئت داوران فایل اصلی در اختیار آنها گذاشته شود، پردازش عکس‌ها مبتنی بر مسائل علمی و از پردازش‌های اغراق‌آمیز به دور باشد و شناسنامه عکس شامل زمان و محل عکاسی، نام اجرام، نام و نوع ابزار عکاسی، تعداد فریم‌ها و نام نرم‌افزارهای پردازش عکس نیز ذکر شود.

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی هلال ماه و دبیر ستاد استهلال اصفهان ادامه داد: نگاه بشر از دیرباز به آسمان و کشف حقایق نجوم بوده است. با اینکه در قرن ۲۱ هستیم و با وجود فاصله‌ای که میان بشر و آسمان ایجاد شده، حتی در شهرهای بزرگ انسان به دنبال کشف آسمان است لذا به عنوان کسانی که اندکی از دریای علم نجوم را شناخته‌ایم باید این حلاوت را به دیگران هم هدیه دهیم و برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند علاقه‌مندان را به سوی نجوم و نگاهی تیزبینانه‌تر به این حوزه سوق دهد.

گفتنی است؛ ۳۱ شهریورماه به عنوان آخرین مهلت ارسال مقاله و عکس به این جشنواره تعیین شده و ۱۰ آذرماه نیز آخرین مهلت ثبت‌نام در آن است که علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار به جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب می‌توانند به وب‌سایت nojoum.esfahanfarhang.ir مراجعه کنند.

جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب یادمان پرفسور احمد کیاست پور برای نخستین بار در کشور در راستای پاسداشت زحمات و تلاش‌های دکتر کیاست پور در زمینه علم نجوم و اپتیک و یادمان این شخصیت علمی به عنوان یکی از بنیانگذاران مرکز نجوم ادیب و با هدف ترویج علم به ویژه علم نجوم برنامه ریزی شده است.

این جشنواره از سوی مرکز نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با حمایت و همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان و باشگاه‌های فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان ویژه منجمان آماتور، دانشجویان و دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه برگزار می‌شود.

جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب برگزار می‌شود

کد خبر 516637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.