جهان در تلاش برای ایجاد شهرهای دوستدار دوچرخه

شیوع ویروس کرونا مردم جهان را بیش از گذشته با مزایای تردد سبز آشنا کرد و در این بین، رفت و آمد از طریق دوچرخه را در فضاهای داخل شهری میان آنان ترویج داد؛ امروزه ساکنان اغلب نقاط دنیا از پرو در آمریکای جنوبی تا آلمان، خواهان شکل ‌گیری شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران در اغلب شهرهای جهان تمام توان خود را به کار گرفته‌اند اقتصاد رکود یافته ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ را بار دیگر رونق بخشند این در حالی است که شهرنشینان در بهره‌گیری از تردد سبز برای حفظ ایمنی خود از یکدیگر پیشی می‌گیرند. شواهد حاکی است که نسبت به ماقبل کرونا، سفر از طریق اتوبوس‌ها و قطارهای شهری به طور قابل توجهی کاهش یافته است چرا که مردم از تجمع در این وسایل نقلیه و آلوده شدن به ویروس کرونا هراس دارند. در این راستا نیاز به مسیرهای دوچرخه‌سواری و حتی پیاده‌روی بیش از پیش احساس می‌شود و مردم در گوشه کنار دنیا خواهان افزایش مسیرهایی برای تردد سبز هستند تا بتوانند با فاصله معین از سایرین به رفت و آمد در داخل شهرهای خود بپردازند و امور روزمره را بدون ترس از تماس با دیگران به انجام برسانند.

جهان در تلاش برای ایجاد شهرهای دوستدار دوچرخه

اقدامات کشورهای مختلف جهان برای گسترش دوچرخه‌سواری

پس از شیوع کرونا، فعالان عرصه دوچرخه‌سواری از پرو تا آلمان و سایر نقاط دنیا، فرصت را غنیمت شمرده و به طور پیوسته تلاش کرده‌اند مسیرهای جدیدی برای تردد دوستداران این نوع وسیله نقلیه پاک گسترش دهند، انواع موجود آن را در شهرها وسیع‌تر کنند یا حتی از طریق اقدام موقتی، فضایی از خیابان‌ها را به تردد دوچرخه‌سواران اختصاص دهند. مدیران می‌دانند که این روزها اغلب مردم از سوار شدن بر وسایل حمل و نقل عمومی هراس دارند به همین دلیل برای اینکه از مختل شدن امور شهری و شهروندی جلوگیری به عمل آورند به هموار کردن مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی روی آورده‌اند.

در این راستا، کپنهاگ پایتخت دانمارک که نیمی از ترددهای روزمره شهروندان آن به وسیله دوچرخه انجام می‌شود همچنین، هلند که از شبکه‌های دوچرخه‌سواری گسترده‌ای برخوردار است می‌توانند به عنوان الگوهایی برای سایر نقاط دنیا عمل کنند. بدیهی است که گرایش به دوچرخه‌سواری در نقاط مختلف دنیا با هم متفاوت است و اقدامات مربوط به آن نیز با سرعت نابرابری اعمال می‌شود به عنوان مثال دولت فرانسه از طراحان شهری خواسته است هر چه زودتر برای گسترش دوچرخه‌سواری تدابیری بیندیشند که این افراد نیز پس از برگزاری جلسات متعدد، ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری جدا از خیابان‌ها را بهترین رویکرد دانسته‌اند با این حال، هزینه لازم برای ایجاد هر کیلومتر مسیر جدید را چیزی بیش از ۵۰ هزار یورو برآورد کرده‌اند.

جهان در تلاش برای ایجاد شهرهای دوستدار دوچرخه

در حال حاضر، دولت فرانسه ادعا کرده است به تمام افرادی که قصد خرید دوچرخه دارند کمک‌هزینه‌ای برابر با ۵۰ یورو خواهد داد که این مبلغ می‌تواند برای تعمیر دوچرخه‌های قدیمی و فرسوده نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در برلین آلمان نیز مقامات محلی با بهره‌گیری از استراتژی شهرسازی تاکتیکی، اغلب خیابان‌های شهر را به وسیله رنگ زرد به مسیرهایی برای تردد خودروها و دوچرخه‌ها تفکیک کرده‌اند که این رویکرد یکی از کم‌هزینه‌ترین، سریع‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های ترویج دوچرخه‌سواری به شمار می‌رود.

افزایش مالکیت دوچرخه‌ها از فضاهای عمومی شهری

امروزه اغلب شهرهای جهان در تلاش برای گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری هستند؛ به عنوان مثال، مدیران کلانشهر لیما در پرو، بارسلونای اسپانیا و میلان در ایتالیا اقدامات متعددی برای سرعت بخشیدن به گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری اعمال کرده و بخش‌های عظیمی از فضاهای عمومی شهری را از مالکیت خودروها باز پس گرفته و در اختیار دوچرخه‌سواران قرار داده‌اند. در بوگوتا، پایتخت کلمبیا اغلب کارگران به تردد با دوچرخه از منزل تا محل کار خود می‌پرداختند اما پس از شیوع کرونا اغلب مردم دوچرخه‌سواری را جایگزین استفاده از وسایل نقلیه عمومی کردند و همین امر مدیران شهر را به گسترش مسیرهای تردد سبز در شهر سوق داد.

جهان در تلاش برای ایجاد شهرهای دوستدار دوچرخه

مدیران در شهرهای آمریکایی نظیر اوکلند، سان‌فرانسیسکو و نیویورک نیز مسیر بسیاری از خیابان‌ها را روی تردد خودروها بستند تا عابران پیاده و دوچرخه‌سواران بتوانند در مسیرهایی وسیع با امنیت خاطر تمام به تردد بپردازند. در شهرهای لندن و پاریس، دوچرخه‌های اشتراکی به طور رایگان در اختیار کارکنان بخش درمان قرار گرفت تا به دور از خطرات ناشی از تجمع در وسایل نقلیه عمومی خود را به بیمارستان‌ها برسانند این در حالی بود که در شهرهای اسپانیایی استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی برای مدتی طولانی ممنوع شد چرا که بیم آن می‌رفت این وسایل نقلیه منبعی برای گسترش ویروس در میان کاربران باشد.

کد خبر 516610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.