تصویر افغانستان در سینمای ایران

این روزها مردمان همسایه شرقی‌مان، افغانستان، روزها و شب های سختی را می گذرانند و تسلط دوباره طالبان بر این کشور، آینده مبهمی را برای آن رقم زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خلاف ادبیات که فصل مشترکی میان فرهنگ ایران و افغانستان است و همچون پلی بین فرهنگ این دو همسایه عمل می‌کند، تولیدات سینما هرگز نتوانسته به مثابه یک عامل وحدت بخش میان این دو همسایه عمل کند.

از سالیان دور، همواره کشورمان پذیرای مهاجران افغانی بوده است که به دلیل بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به کشورمان پناه آورده‌اند. همین امر بهانه‌ای شده تا در طول این سالیان، فیلمسازان ایرانی، مصائب و مشکلات این پناهجویان را در آثارشان به تصویر بکشند. بخش اعظم این فیلم‌ها، مشکلاتی که سر راه اقامت قانونی افغان‌ها در ایران وجود دارد و دردسرهایی که به دنبال آن برای تحصیل، ازدواج، دریافت شناسنامه و حق مالکیت‌های قانونی آنها به وجود می‌آید را بازگو می‌کنند.

عاشقانه‌های ایرانی_افغانی، سهم بسزایی در سینمای ایران دارند و آثار زیادی به بیان این مهم پرداخته‌اند. برخی دیگر از این آثار نیز وضعیت اجتماعی افغانستان را به تصویر کشیده‌اند و در آنها خبری از عشق و عاشقی‌های مرسوم در دسته اول نیست.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای ایران اشاره می‌کنیم که با محوریت مسائل افغانستان و مردم آن دیار ساخته شده‌اند:

آثار برادران محمودی

نوید و جمشید محمودی، دو برادر افغان هستند که سال‌ها است در ایران زندگی می‌کنند و تابعیت دارند. این دو برادر فیلمساز، تا کنون دو بار با سه فیلم سینمایی به عنوان نماینده سینمای افغانستان برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان به آکادمی اسکار معرفی شده‌اند. آثار برادران محمودی، مصائب و مشکلات مهاجران افغان را در ایران به تصویر کشیده است.

تصویر افغانستان در سینمای ایران

چند مترمکعب عشق

مرونا، دختر مهاجر افغان به همراه پدرش در یک کارگاه مشغول کار و زندگی است. صابر عاشق مرونا می‌شود و هنگامی که متوجه می‌شود قصد رفتن از ایران را دارد، موضوع علاقه‌اش را با پدر مرونا در میان می‌گذارد اما با مخالفت شدید او مواجه می‌شود. در پایان، زمانی که صابر و مرونا در کانتینر کهنه همیشگی قرار گذاشتند تا چاره‌ای پیدا کنند ناگهان متوجه می‌شوند که کانتینر در حال پرس شدن است.

چند متر مکعب عشق، سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را در بخش نگاه نو سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد.

تصویر افغانستان در سینمای ایران

رفتن

این فیلم قصه فرشته و نبی است، قصه‌ای عشقی که در پیچ و تاب رسیدن و نرسیدن در غبار گم می‌شوند.

رفتن جایزه ویژه کارگردانی از جشنواره بوسان، تندیس بهترین فیلم از فستیوال تریپولی لبنان، تندیس غزال طلایی بهترین فیلم فستیوال پارسی استرالیا و تندیس بهترین فیلم از فستیوال فیلم‌های ایرانی استکهلم به دست آورد.

تصویر افغانستان در سینمای ایران

شکستن همزمان بیست استخوان

شکستن همزمان بیست استخوان، روایتگر داستان زندگی عظیم، یک پناهنده افغان است که در شهرداری تهران کار می‌کند تا بتواند به خانواده مادر و برادرش فاروق کمک کند که قاچاقی به آلمان بروند. اما در لحظه آخر، فاروق از بردن مادرش منصرف می‌شود و عظیم نیز می فهمد که مادرشان نیازمند عمل پیوند است. عظیم باید بین حفظ جان خودش و مادرش انتخاب کند...

این فیلم با نام بین‌المللی رونا، مادر عظیم، نماینده سینمای افغانستان در نود و یکمین دوره جوایز اسکار بود.

تصویر افغانستان در سینمای ایران

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر روایتگر قصه چند جوان مهاجر افغان است که قصد رفتن به اروپا را دارند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است رونا: حامد از دریا نترسی، از هرچی که بترسی بلای جونت می شه. حامد: نمی‌ترسم. مردن در آب مطهر در سال ۱۳۹۸ ساخته شد.

تصویر افغانستان در سینمای ایران

هفت و نیم

هفت و نیم ماجرای زندگی هفت دختر افغانستانی و ایرانی را در هفت اپیزود به شکل سکانس پلان روایت می‌کند و قصه دخترانی است که قرار است جمعه شب مراسم عروسی آنها برگزار شود. اما هر کدام از آنها به نوعی درگیر مسأله‌ای هستند.

گلچهره، وحید موسائیان

گلچهره ساخته وحید موسائیان روایتگر داستان زندگی اشرف خان، صاحب سینمای کابل است که پس از سقوط دولت کمونیستی نجیب الله می‌خواهد سینمایش را بازسازی کند، اما یکپارچگی دولت دیری نمی پاید...

گلچهره جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی از جمله جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم باتومی، جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم و هنر خاورمیانه هلسینکی را از آن خود کرد.

تصویر افغانستان در سینمای ایران

باران، مجید مجیدی

باران به کارگردانی مجید مجیدی روایتگر داستان دختری افغان به نام باران است که با لباسی مبدل و مردانه به جای پدرش در کارگاهی ساختمانی کار می‌کند. در این بین یکی از کارگران جوان که متوجه این موضوع می‌شود کم کم به او دل می بازد.

این فیلم نیز جوایز زیادی را از آن خود کرد.

حیران، شالیزه عارف‌پور

در خلاصه داستان فیلم حیران ساخته شالیزه عارف‌پور آمده است: ماهی عاشق یک پسر افغان می‌شود و به خاطر رسیدن به او والدین خود را رها می‌کند و به تهران می‌رود. پس از کش و قوس‌های فراوان با حیران ازدواج می‌کند اما زمانی که منتظر به دنیا آمدن دخترش است حیران ناپدید می‌شود.

عروس افغان، ابوالقاسم طالبی

عروس افغان به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، قصه جوانی به نام گل محمد است که برای تهیه شیربهای دختری که به او دل بسته، به پاکستان رفته و کارهای مختلفی انجام می‌دهد. اما زمانی که به افغانستان بازمی‌گردد، رژیم طالبان عوض شده و به او خبر می‌دهند که در غیابش، دختر مورد علاقه او ازدواج کرده است...

تصویر افغانستان در سینمای ایران

روبان قرمز، ابراهیم حاتمی‌کیا

روبان قرمز ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، روایت مثلث عاشقانه‌ای است مابین محبوبه، دختری از جنوب و جمعه و داوود. جمعه مردی افغان و تنهاست. حاتمی‌کیا برای ساخت این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد.

آخرین ملکه زمین، محمدرضا عرب

آخرین ملکه زمین به کارگردانی محمدرضا عرب روایتگر داستان زندگی علی‌بخش، جوان افغانی است که برای کار به ایران آمده و مدتی از همسرش، شاه گل، بی‌خبر است. به دلیل تهدید حمله آمریکا و نگرانی برای خانواده‌اش به افغانستان بازمی‌گردد و در این سفر با اتفاقاتی روبرو می‌شود.

عرب برای کارگردانی این فیلم، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

کد خبر 516579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.