جلالی: درگیر ۶ مدل جنگ سایبری هستیم

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه درگیر ۶ مدل جنگ سایبری هستیم گفت: از منظر پدافند غیرعامل، تضمین تداوم کارکردهای اساسی فضای سایبری کشور و ضرورت آمادگی در برابر تهدیدات دو ضرورت حیاتی در حوزه زیرساختهای ارتباطی است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور، نشست سردار غلامرضا جلالی با حمید فتاحی معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول و بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل در سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این نشست ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت عبدالله حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران وفادارش، در مورد ضرورت توجه به الزامات پدافند غیرعامل در حوزه ارتباطات و مخابرات کشور اظهار کرد: در حال حاضر، آمریکا و رژیم صهیونیستی، راهبردی تخاصمی را در مواجهه با ایران در پیش گرفته‌اند. در واقع یک تقسیم کار بین این دو اتفاق افتاده است. به‌طوری که آمریکایی‌ها ضمن دادن آزادی عمل به رژیم صهیونیستی در اقداماتش علیه کشورمان، از اقدامات این رژیم حمایت هم می‌کنند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی نیز، یک راهبرد ترکیبی از جنس نفوذ، خرابکاری، حمله سایبری، عملیات ترکیبی الکترومغناطیس و بعضاً تروریستی را در دستور کار قرار داده است. برای نمونه ترور شهید فخری زاده، از جمله عملیات‌هایی تروریستی بود که به صورت ترکیبی انجام شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: در برابر این استراتژی تهدیدی فعال و به‌روز، نیازمند راهبردی جامع‌نگر هستیم که نخستین رکن آن تشخیص درست تهدید و به دنبال آن استفاده از تکنولوژی روزآمد برای مقابله با آن است.

جلالی با بیان اینکه امروز در ادبیات جنگ سایبری با شش مدل جنگ مواجهیم که برای هریک نیازمند راه حل پدافندی خاص آن هستیم تصریح کرد: جنگ سایبری زیرساختی، جنگ سایبری نظامی، جنگ شبکه‌های اجتماعی، جنگ سایبری در حوزه مالی-پولی-ارزی، جنگ سایبری در حوزه شهر هوشمند و جنگ سایبری هیبریدی انواع جنگ‌های سایبری را تشکیل می‌دهند.

برنامه جامع دفاعی راهبرد کاهش آسیب پذیری

وی کاهش آسیب پذیری از سوی تهدیدات مختلف را نیازمند برنامه جامع دفاعی دانست و ادامه داد: این برنامه، دفاع و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور را در برابر انواع تهدیدات شامل می‌شود که متناسب با حوزه تهدیدات، برنامه دفاعی مخصوص آن را در دستور کار قرار داده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در همین رابطه سال گذشته دو نظام «عملیاتی پدافند سایبری» و «نظام آمادگی و رزمایش نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات» تهیه، تصویب و با امضای سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان مصوبه کمیته دائمی ابلاغ شد، توضیح داد: نظام عملیاتی پدافند سایبری مشخص می‌کند که در هنگام یک حمله سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشور، سلسله مراتب، روابط، ارتباطات و روش‌ها، ابزارها و اجزا چگونه خواهد بود.

جلالی ادامه داد: در نظام آمادگی و رزمایش نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات نیز دقیقاً با هدف ایجاد هم‌افزایی بخش‌های نظامی و غیرنظامی تعریف، تصویب و ابلاغ شد که در آن تکالیف همه دستگاه‌هایی اجرایی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه ارتباطات نسبت به گذشته چالش‌ها و مسائل‌مان تغییر کرده است گفت: این چالش در هنگام بروز بحران کرونا خود را بیشتر نشان داد. این امر اهمیت فضای مجازی و فرصت‌ها و تهدیدات ناشی از آن را به خوبی آشکار شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه، دوران کرونا در واقع یک رزمایش واقعی برای اپراتورها و شبکه‌های زیرساختی ارتباطاتی کشور بود، تصریح کرد: علی رغم همه مشکلات این بخش و برآیند اقدامات آنان توانست نمره قبولی بگیرد و خدمات خوبی ارائه کرده اند.

جلالی با بیان اینکه دنیای امروز به اهمیت فضای سایبری به خوبی پی برده است تصریح کرد: برای نمونه آمریکا زیرساخت‌های سایبری خود را فراتر از حیاتی و ویژه نامگذاری کرده‌اند. چرا که همه زیرساخت‌های حیاتی از فضای سایبری سرویس می‌گیرند. بطوری که آسیب به آن، آسیب به سایر زیرساخت‌ها را به‌دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه از منظر پدافند غیرعامل، تضمین تداوم کارکردهای اساسی فضای سایبری کشور و ضرورت آمادگی در برابر تهدیدات دو ضرورت حیاتی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی است، تصریح کرد: در چنین شرایطی در هر نقطه که شما آسیب پذیر و وابسته باشید به نقطه ضعف شما تبدیل خواهد شد که ممکن است دشمن از آن استفاده کند. بنابراین باید با ارائه برنامه مدون و مشخص، بر اساس اولویت، نسبت به رفع نقض و ضعف اقدام کنیم.

کد خبر 516540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.