موافقت کمیسیون اجتماعی مجلس با برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گزارش این کمیسیون در مورد برنامه های وزیر پیشنهادی کار را قرائت کرد و گفت: مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی برنامه های وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مثبت ارزیابی می کند.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، مجید انصاری در نشست علنی امروز -دوشنبه یکم شهریورماه- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

متن گزارش به شرح زیر است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

مستند به ماده (۲۰۲) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای حجت الله عبدالملکی وزیر محترم پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

مقدمه:

با عنایت به تکلیف قانونی مصرح در ماده (۲۰۲) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تنظیم این گزارش بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آن با اسناد و قوانین بالا دستی از قبیل: سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، وظایف قانونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور و … و نیز ارزیابی برنامه‌های ارائه شده بر مبنای معیارهای عمومی تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده‌نگری، سنجش پذیری و زمان بندی در کمیسیون اجتماعی انجام و در چند نوبت جلساتی با وزیر محترم پیشنهادی برگزار، و در نهایت بر اساس مباحث مطروحه در جلسات، تبیین برنامه‌ها، سوالات و ابهامات مطروحه توسط نمایندگان محترم کمیسیون و پاسخ‌های ارائه شد، ه گزارش کمیسیون اجتماعی تنظیم که در سرفصل‌های ذیل تقدیم می‌گردد.

شرح استعلامات: (مدرک):

- مدرک تحصیلی: به منظور استعلام مدرک تحصیلی آقای حجت الله عبدالملکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکاتبه و حسب جوابیه واصله، تاییدیه دوره دکتری ایشان در دانشگاه اصفهان مورد تأیید قرار گرفته است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

اهم تعهدات شفاهی وزیر محترم پیشنهادی در جلسات کمیسیون اجتماعی بدین شرح است:

- تقویت سرمایه انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از مدیران جوان، توانمند، با تجربه و انقلابی؛

- هوشمند سازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه منابع اطلاعاتی و ایجاد نظام جامع اطلاعات در حوزه‌های رفاه، تعاون، اشتغال و...

- ایجاد نظام شایسته گزینی؛

- فساد ستیزی، مقابله با رانت و برکناری مدیران فاقد صلاحیت و تخصص در سال اول حضور در وزارتخانه؛

- تعیین دستیارهای منطقه‌ای با هدف رسیدگی به موضوعات ارجاعی و مطالبات نمایندگان و استانداران و ایجاد سازوکار به منظور تعاملات منطقه‌ای؛

- تشکیل جلسات ماهانه با مجمع نمایندگان استان و با حضور شورای معاونین وزارتخانه در مرکز استان‌ها در راستای حل و فصل مشکلات استان‌ها؛

- ایجاد ستادی برای انتصاب مدیران در وزارتخانه در سطح معاونت وزیر و ایجاد سازوکار منسجم در راستای ارزیابی دقیق اشخاصی که در پست‌های مدیریتی وزارتخانه اشتغال داشته یا منصوب خواهند شد؛

- شفافیت و ایجاد نظام اطلاعات و تشکیل سامانه‌های مرتبط و راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان؛

- اجرای آمایش و عدالت سرزمینی در حوزه سرمایه گذاری‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رعایت صرفه و صلاح اقتصادی.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:

حسب بررسی ههای به عمل آمده برنامه‌های وزیر محترم پیشنهادی بر اساس معیارهای عمومی به شرح ذیل ارزیابی می‌گردد:

۱- تناسب: برنامه‌های ارائه شده از حیث تناسب با مسائل و مشکلات و واقعیت‌های موجود مطلوب ارزیابی می‌گردد.

۲-و اقع گرایی: برنامه‌های ارائه شده از حیث قابلیت اجرا با توجه به شرایط و امکانات موجود مطلوب ارزیابی می‌گردد.

۳- صراحت: برنامه‌های ارائه شده از حیث روشن، ساده و قابل درک بودن برای کاربران مطلوب ارزیابی می‌گردد.

۴- شفافیت: برنامه‌های ارائه شده از حیث منابع مورد نیاز و راه‌های تأمین آن کامل ارزیابی می‌گردد.

۵- انسجام: برنامه‌های ارائه شده از حیث هماهنگی و هم راستایی اجزا و مؤلفه‌ها مطلوب ارزیابی می‌گردد.

۶- جامعیت: برنامه‌های ارائه شده از حیث لحاظ ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متوسط ارزیابی می‌گردد.

۷- آینده‌نگری: برنامه‌های ارائه شده از حیث پیامدهای احتمالی برنامه‌ها و سناریوهای محتمل پیش بینی شده کامل ارزیابی می‌گردد.

۸- سنجش پذیری: برنامه‌های ارائه شده از حیث تعیین اهداف کمی و کیفی مطلوب ارزیابی می‌گردد.

۹- زمان بندی: برنامه‌های ارائه شده از حیث زمانبندی اجرا در افق زمانی چهار ساله متوسط ارزیابی می‌شود.

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی:

تطبیق برنامه وزیر محترم پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام مذکور «منطبق» بوده و ۵۰ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین تطبیق برنامه‌های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حاکی از آن است که این برنامه‌ها با دو حکم قانون برنامه ششم توسعه (معادل ۱ درصد کل احکام) «مغایرت» دارد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

حسب ارزیابی به عمل آمده توسط نمایندگان محترم کمیسیون اجتماعی در شاخص‌های ارائه شده، این کمیسیون صلاحیت جناب آقای حجت الله عبدالملکی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطلوب ارزیابی نموده است.

نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون):

با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه‌های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون و توضیحات و وعده‌های شفاهی وزیر به ویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه‌ها و مشکلات مردم در شهرستان‌ها و استان‌ها در زمینه‌های حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، بیمه افراد فاقد بیمه و …، مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مثبت ارزیابی می‌نماید.

کد خبر 516442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.