عین‌اللهی: تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون کرونا تمام می‌شود

‌وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برنامه اصلی ما واکسیناسیون است گفت که اولویت اول ما تهیه واکسن بوده که تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون کرونا تمام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، بهرام عین اللهی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی صلاحیتش برای اخذ رأی اعتماد از مجلس به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تبریک روز پزشک گفت: بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت‌های بزرگی بر دوش جامعه سلامت ایران گذاشته شد. جوانان مدافع سلامت باید با حضور در شهرها و روستاها عقب افتادگی‌های گذشته را جبران می‌کردند و همزمان در جبهه‌های دفاع مقدس به درمان مجروحان جنگی می‌پرداختند. جهاد سلامت در ۴۰ سال گذشته وجود داشته و در دو سال اخیر به حد اعلای خود رسیدند.

وی با بیان اینکه دنیا در جنگ با ویروس منحوس کرونا است، گفت: در ایران هم مدافعان سلامت در خط نبرد مجاهدت هستند. من دشواری‌های بیماری کرونا را با پوست و گوشت و استخوان حس کردم. در اسفند ۹۸ از نخستین پزشکانی بودم که کرونا گرفتم و مرگ را به چشمانم دیدم. امیدی به زنده ماندن نداشتم و جز تصویری از پرستاران و پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری که برای زنده ماندنم تلاش می‌کردند چیزی در ذهنم ندارم. خداوند دستانم را گرفت و جانی دوباره داد تا به میدان دفاع از سلامت بیایم و اجازه ندهم پرچم سفید روی زمین بماند پرچمی که ۴۰ سال قبل در دفاع مقدس در بهداری کل سپاه در دست گرفتم.

عین اللهی خاطر نشان کرد: در کارزار مبارزه فراگیر بیماری کرونا قرار داریم که اگر نمایندگان به بنده اعتماد کنند در برابر اعتمادشان تعظیم می‌کنم و در راه خدمت به مردم تا پای جان می‌ایستم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: وزیر بهداشت وقتی وزیر است که در کنار مردم ایستاده باشد و خود را برای حفظ سلامت مردم به آب و آتش بزند تا بیماران بهبود یافته و رنج بیماری شأن پایان یابد.

وی ادامه داد: من یک طبیب و نه صنعتگر و نه تاجر هستم. من دوشادوش مدافعان سلامتم. نمی‌توان سلامت مردم را معطل تأخیر و تعطیل در تصمیم گیری این و آن کرد. دفاع از سلامت مردم نباید معطل شخص و چیز دیگر شود. حفظ جان مردم مهمترین اولویت دولت است.

وی با تأکید بر اینکه سلامت مردم خط قرمز ماست، گفت: در دفاع از سلامت همه رنگ‌ها به رنگ سفید مدافعان سلامت درآمده و همه شکاف‌ها و چنگ دستگی‌ها در مفهوم بزرگ انسانیت حل می‌شود. روح ایثار و فداکاری مدافعان سلامت دل‌های مرده را بیدار می‌کند.

عین اللهی با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم بر ویروس منحوس کرونا غلبه کنیم و این کار را خواهیم کرد، افزود: بیماری همه گیر کرونا نشان داد که سلامت موضوع تک بعدی نیست و بر همه ابعاد زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. ما جهاد سلامت را ادامه می‌دهیم. همان طور که رئیس جمهوری هم بیان داشتند مهمترین اولویت دولت بحث بیماری کرونا است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه اش برای واکسیناسیون گفت: همان طور که در دنیا ثابت شده مهمترین عاملی که می‌تواند جلوی کرونا را بگیرد واکسیناسیون گسترده است که نتیجه آن کاهش میزان مرگ و میر است. البته این بدان معنا نیست کسی که واکسن می‌زند کرونا نمی‌گیرد بلکه شدت بیماری کم می‌شود. از این رو برنامه اصلی ما واکسیناسیون گسترده است.

وی افزود: ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که به هر نفر باید دو دوز واکسن تزریق شود پس به ۱۲۰ میلیون واکسن نیاز داریم. تاکنون حدود ۲۲ میلیون واکسن تزریق شده است طبیعتاً میزان تولید داخل واکسن به ۹۸ میلیون دوز نمی‌رسد پس ناچار به واردات واکسن هستیم و از همه کسانی که بتوانند این کار را انجام بدهند کمک می‌گیریم و حتی از بخش غیردولتی استفاده می‌کنیم منتها وزارت بهداشت باید نظارت داشته باشد چون واکسن چرخه سرما دارد و باید واکسن‌هایی که انجام می‌شود نیز ثبت گردد.

عین اللهی مجدداً تأکید کرد: تهیه واکسن اولویت اول ما است و این توسط دولت انجام می‌شود. هر چه زودتر واکسن تهیه کنیم موفق تر می‌شویم. لذا تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون تمام می‌شود.

وی افزود: برای تزریق واکسن باید از همه امکانات اعم از نیروهای مسلح، بسیج، هلال احمر و شهرداری استفاده کرد و یک بسیج انقلابی ایجاد کرد تا شاهد صف‌های مردم برای تزریق واکسن نباشیم. باید به مردم احترام بگذاریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای طرح شهید سلیمانی را از دیگر برنامه‌هایش برشمرد و گفت: طرح شهید سلیمانی که در بسیج در حال اجراست، شامل بیماریابی و کمک به بیماران کرونا بوده که با قدرت ادامه پیدا می‌کند و در خدمت مردم خواهیم بود.

وی افزود: بحث دیگر ما موضوع قرنطینه و یا لاکدان است. در دنیا قرنطینه از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد انجام می‌شود. در جایی که امکان حکومت نظامی وجود دارد امکان قرنطینه صددرصدی انجام می‌شود. منتهی با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما باید موضوع لاکدان را پیگیری کنیم و به شکل نمایشی هم نباشد. یعنی قابل توضیح نیست که بعد از تعطیلی و امکان قرنطینه شاهد افزایش میزان مرگ و میر باشیم. این معیار لاکدان نیست. برای اعمال قرنطینه باید از همه کمک بگیریم. اصناف می‌توانند کمک کنند. از همه امکانات استفاده شود تا بتوانیم چرخه ویروس را قطع کنیم. ویروس کرونا موزیانه عمل می‌کند.

عین اللهی موضوع دیگر را مدیریت خواند و گفت: مهمترین مسئله در کنترل بیماری کرونا مدیریت است. ما از ستاد کرونا از نظرات نمایندگان مجلس استفاده می‌کنیم تا نظرات مردم را منتقل کنند. بسیاری از اختیارات باید به استان‌ها واگذار شود تا آنها با توجه به شرایط عمومی استان تصمیم گیری کنند. کمیته علمی هم از بین افراد باسواد و متدین تشکیل خواهد شد تا درمان لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه تولیت خدمات بهداشت باید بگویم که ۷۵ درصد از عوامل تأثیرگذار در سلامت خارج از وزارت بهداشت است، برای مثال تصادفات و یا ایراد در غذاها در این امر تأثیر دارد، ولی در هر صورت وزارت بهداشت باید به حاکمیت شناخته شود و باید تولیت خود را در سایر قسمت‌ها نیز داشته باشد.

عین اللهی گفت: مطلب دوم در خصوص کاهش هزینه مردم در نظام سلامت است، متأسفانه علی رغم اینکه بر اساس قانون برنامه می‌بایست هزینه‌ها را به ۲۵ درصد کاهش می‌دادیم این امر محقق نشد؛ بر همین اساس با منابع مالی پایدار باید این مقدار را کاهش دهیم، موضوع دیگر بحث نظام بهداشت و پیشگیری است، پیشگیری نسبت به درمان اولویت دارد، با پیشگیری مخاطره درمان را شاهد نخواهیم بود، خانه بهداشت را در همه مناطق کشور وجود دارد پس باید آنها را تقویت کنیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه بیماری‌های مزمن غیر واگیردار همچون چاقی، فشار خون، دیابت در کل جهان یک مشکل است که باید با تغییر سبک زندگی آنها را رفع کنیم، در بخش دیگر اظهار کرد: نظام پزشک خانواده برای ما ارجحیت دارد، نظام ارجاع در قانون برنامه و سیاست‌های کلی سلامت به ما تکلیف شده است و از ما خواسته اند به موضوع پزشک خانواده توجه شود، اگر بتوانیم زیر به ساخت الکترونیکی و امور فرهنگی این حوزه کنیم، ایجاد این مهم هم تسهیل می‌شود، امروزه کشورها برای کنترل اقتصادی و بهبود خدمات نظام سلامت پزشک خانواده دارند.

عین اللهی گفت: بر اساس بند ۳ ماده ۷۴ قانون برنامه ششم و بند ۹ سیاست‌های کلی سلامت باید پوشش بیمه پایه درمان را برای کل بیماران افزایش دهیم و بیمه رایگان برای اقشار آسیب پذیر را مورد توجه قرار دهیم، پوشش بیمه باید افزایش پیدا کند و بیمه‌های تکمیلی نیز باید سامان دهی شود، پوشش خدمات دندانپزشکی باید افزایش پیدا کند و بیمارهای نوپدید نیز پوشش داده شود، برای مثال همه خدمات بیماری کرونا باید پوشش داده شود.

وی ادامه داد: ما در حوزه نظام سلامت از برخی کشورها عقب هستیم و مانند خلبان بدون رادار می‌مانیم، با توجه به این مهم ایجاد نظام ارجاع پزشک خانواده هم تسهیل بشود، متأسفانه امروزه در کشور در نسخه‌های درمانی دوبرار نرم جهانی دارو می‌نویسیم که با توجه به نظام الکترونیک سلامت این مشکل هم رفع می‌شود، یکی دیگر مشکلات ما این است که آمار درستی از نظام سلامت نداریم، اما وقتی این مشکل رفع می‌شود که نظام سلامت الکترونیک داشته باشیم. نظام الکترونیک سلامت تعارض منافع را هم از بین می‌برد.

وزیر پیشنهادی بهداشت بیان کرد: در حوزه مقابله با تعارض منافع در دو بخش کار خواهیم کرد، در ابتدا ساختار نظام سلامت را به گونه‌ای تببین می‌کنیم که تعارض منافع از میان برود، ولی به عقیده من مهم‌ترین کار در این حوزه توجه مدیران ارشد می‌باشند، بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب مدیرانی انقلاب، متخصص و پاکدست و جهادی و فاقد هرگونه تعارض منافع انتخاب خواهم کرد، عدم همکاری مدیران با مجلس برای من خط قرمز می‌باشد چراکه معتقدم مدیران من باید به سخنان نماینگان توجه کند.

شیخی گفت: ما برای تامین سلامتی به منابع مالی پایدار نیاز داریم، برای مثال بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها باید به این حوزه اختصاص پیدا کند ما نمی‌توانیم در این محوره فقط به درآمد نفت تکیه کنیم، یا می‌توانیم برای بسیاری از کالاهای آسیب رسان به سلامت مردم توان عوارض وضع کنیم و درآمد آن به این حوزه استفاده دهیم.

عین اللهی با اشاره به حوزه طب سنتی گفت: بازشناسی، تببین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی استاندارد و علمی در کشور قطعاً باید انجام شود، استاندارد سازی روش‌های تشخیصی و درمانی این حوره نیز مورد توجه ما خواهد بود و معتقدیم و وزارت بهداشت در این حوزه نظارت و توجه لازم را داشته باشد، همچنین از وزارت کشاورزی می‌خواهیم در کشت گیاهان دارویی به ما کمک کند، کارشناسی ارشد و دکترای طب سنتی و همچنین ۸ دانشکده این حوزه را ما ایجاد کردیم، مطمئن باشید به این حوزه به صورت ویژه توجه می‌شود چرا که معتقدیم طب سنتی علمی و استاندارد می‌تواند مشکل ما را حل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: خدمات مراکز درمان ناباروری را به صورت رایگان برای عزیزان در نظر خواهیم داشت و از مباحث زایمان طبیعی و بهداشت باروری حمایت خواهیم کرد، از سوی دیگر به موضوع مهم بومی گزینی توجه خواهد شد، رفتن پرستار از شهری به شهر دیگر مشکلاتی ایجاد می‌کند، در این خصوص نیازمند عدالت آموزشی یعنی گسترش آموزش در کل کشور هستیم که با توسعه زیرساخت‌های آموزشی به این موضوع هم توجه خواهد شد.

وزیر پیشنهادی بهداشت همچنین گفت: من هیچ کار غیر قانونی انجام ندادم، در خصوص طرح فرزند خود در سال ۹۵ هیچ مسئولیتی نداشتم و اگر در مناطقی خدمت کردند مربوط به اینجانب نبوده است.

کد خبر 516400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.