ماه کامل آبی چیست؟

ماه کامل آگوست پدیده بسیار خاصی است، زیرا نه تنها یک ماه آبی کمیاب است بلکه در همنشینی مشتری و زحل که در این ماه بسیار پر نور هستند می‌درخشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هزاران سال است که مردم سراسر اروپا و قبایل بومی آمریکا ماه‌ها را بر اساس ویژگی‌های مربوط به فصل‌های نیمکره شمالی نامگذاری کرده‌اند، خیلی از اسم‌ها شبیه به یکدیگر یا حتی یکسان است. اسامی ماه کامل که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد اغلب تغییر فصل و تغییر طبیعت را نشان می‌دهد برای نمونه می‌توان به ماه برداشت، ماه توت فرنگی و ماه برفی اشاره کرد.

ماه کامل آگوست یا مردادماه خاص است زیرا نه تنها یک ماه آبی کمیاب است بلکه در همنشینی مشتری و زحل که در این ماه بسیار پر نور هستند می‌درخشد. در این زمینه با فاطمه فخرایی‌فرد، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ماه کامل آبی به چه دلیل رخ می‌دهد؟

ماه آبی از نظر علمی در دو نوع نجومی و جوی می‌تواند رخ دهد از حیث نجومی ماه آبی را به عنوان سومین ماه کامل در فصلی که دارای چهار ماه بدر است، تعریف می‌کنند. به گفته ناسا، این ماه "ماه آبی" نامیده می‌شود و تقریباً هر دو سال و نیم یک بار رخ می‌دهد؛ پس واژه ماه آبی برای دومین ماه کامل در یک ماه تقویمی استفاده می‌شود.

بین دو ماه کامل متوالی در واقع ۲۹ و نیم روز فاصله وجود دارد، ماه آبی فصلی بعدی در آگوست سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد. در حالی که ماه آبی جوی پدیده نسبتاً نادری است که گاهاً هنگام بروز ریزگردها در جو پدید می‌آید. در این پدیده ریز ذرات پخش شده در هوا نور را بازتاب می‌کند؛ بنابراین ماه به رنگ آبی دیده می‌شود.

ماه کامل آبی اولین بار چه زمانی رخ داد؟

در سال ۱۸۸۳ میلادی به دلیل انفجار آتشفشان معروف کراکاتوا خاکستر و گرد و خاک زیادی در سراسر جو پرتاب شد. فضای غبارآلود جلوه بصری جالبی ایجاد کرده بود به طوری که مردم می‌توانستند طلوع و غروب را به رنگ سبز و ماه را به رنگ آبی ببینند.

اصطلاح ماه آبی هیچ ارتباطی با رنگ واقعی ماه ندارد. این نام سنتی فقط یک پدیده نادر را توضیح می‌دهد و در واقع ماه به هیچ عنوان به رنگ آبی در نخواهد آمد. پس طبق معمول، قرص ماه یکشنبه _۳۱ مردادماه_ به رنگ طلایی در نزدیکی افق می‌درخشد و سپس زمانی که در آسمان اوج می‌گیرد به رنگ سفید و کاملاً درخشان ظاهر می‌شود.

علت نامگذاری ماه کامل "ماهیان خاویاری" چیست؟

نام‌های سنتی ماه کامل از فرنگ‌های بومی آمریکایی و اروپایی نشأت می‌گیرد و ویژگی‌های فصول سال را منعکس می‌کند. ماه کامل آگوست با نام ماه ماهیان خاویاری نیز شناخته می‌شود زیرا در این زمان از سال صید این ماهیان که از بزرگ‌ترین ماهی‌های رودخانه‌ای و دریاچه‌ای آمریکایی شمالی است و البته ظاهری شبیه به موجودات ماقبل تاریخ دارد در دریاچه‌های بزرگ آمریکای شمالی امکان پذیر بوده است.

ماهیان خاویاری دریاچه‌ای دارای رنگ خاکستری مایل به سبز و یک پوزه نوک تیز است. گاهی اوقات این ماهی‌ها فسیل زنده نیز نامیده می‌شود؛ زیرا متعلق به ماهیانی است که بیش از ۱۳۵ میلیون است که وجود دارد و عمر بالایی دارد برای نمونه عمر گونه نر به ۵۵ سال می‌رسد در حالی که عمر گونه ماده به ۱۵۰ سال نیز می‌رسد. این ماهی‌ها بزرگ‌ترین ماهی‌های قاره آمریکا هستند که می‌توانند تا بیش از دو متر رشد کنند و وزن آن‌ها نیز تا حدود ۹۰ کیلوگرم می‌رسد.

نام‌های دیگر ماه آبی چیست؟

ماه کامل ذرت، ماه جو، ماه برفی، ماه میوه، ماه زغال اخته و ماه توت سیاه نام‌های دیگری است که قبایل مختلف آن‌ها را به ماه کامل آگوست نسبت داده‌اند که زمان برداشت محصولات خاصی را یادآوری می‌کند. ماه کامل آگوست بعد از غروب خورشید آسمان را روشن می‌کند؛ در واقع در این زمان طلوع می‌کند، نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و زمان طلوع خورشید نیز غروب می‌کند. در لحظه‌ای که ماه به فاز کامل می‌رسد در میان ستارگان صورت فلکی دلو می‌درخشد.

ماه کامل یکشنبه _۳۰ شهریورماه_ چه ویژگی خاصی است؟

ماه کامل یکشنبه _۳۰ شهریورماه_ ماه کامل به اعتدال پاییزی است؛ بنابراین نام ماه برداشت نیز به آن اختصاص داده می‌شود. ماه کاملی که در این زمان از سال اتفاق می‌افتد با زمان برداشت محصولات مطابقت دارد. ماه کامل آگوست امسال فرصتی نادر برای علاقه‌مندان به نجوم است؛ زیرا ماه کامل آبی در همنشینی با غول‌های گازی درخشان آسمان این شب‌ها قابل مشاهده است.

کد خبر 516105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.