محصولی برای شناسایی ناهنجاری‌های ژنتیکی مرتبط با سرطان ساخته شد

محققان کشور محصولی برای تست ژنتیکی سرطان‌های وراثتی طراحی کردند که کاربرد مهمی برای پیشگیری از ابتلای به سرطان دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، این تست ناهنجاری‌های ژنتیکی مرتبط با سرطان را در افراد شناسایی می‌کند. رویکرد اجرای آن نیز به این صورت است که پس از تهیه نمونه خون، DNA استخراج و به کمک فناوری توالی یابی نسل جدید و با تکنیک WES توالی یابی ژنوم فرد انجام می‌شود.

پس از آن داده‌های حاصل از این اقدام به کمک پایگاه‌های داده موجود تحلیل و ارزیابی می‌شود و نتایج حاصل از تحلیل داده توسط متخصص ژنتیک مورد ارزیابی ثانویه قرار می‌گیرد و نتایج نهایی به صورت گزارش بالینی در اختیار متخصص قرار داده می‌شود. این تست گزارش وجود ناهنجاری ژنتیکی در فرد را به طور کلی و ناهنجاری ژنتیکی مرتبط با سرطان را به صورت خاص به متخصص ارائه می‌دهد.

این تست ژنتیکی برای افرادی که دارای سابقه وراثتی سرطان هستند یا به اصطلاح فرد پرخطری در زمینه سرطان هستند، کاربرد دارد. کاربردهای محصول برای افراد پرخطر تشخیص ناهنجاری ژنتیکی مرتبط با سرطان، پیشگیری از ابتلاء به سرطان در فردی که به سرطان مبتلا نشده است، پیشگیری از ابتلای دیگر اندام‌های سرطان در فردی که به سرطان مبتلا شده است و پیشگیری از انتقال ناهنجاری ژنتیکی مرتبط با سرطان به نسل بعد است.

تست‌های ژنتیکی سرطان‌های وراثتی به عنوان تست‌های پیشگیرانه شناخته می‌شوند و در افرادی که هنوز به سرطان مبتلا نشدند، راهکارهای درمانی ممکن را توصیه می‌کنند. پیشگیری از ابتلاء به سرطان باعث کاهش نرخ ابتلاء به سرطان در کشور و کاهش هزینه‌های اقتصادی کشور می‌شود. از طرف دیگر پیشگیری از ابتلای اندام‌های دیگر بدن فردی که به سرطان مبتلا شده است، امکان درمان سرطان و بالا بردن کیفیت زندگی بیمار را فراهم می‌کند که به کشور از لحاظ بالا بردن امید به زندگی و کاهش هزینه‌های درمانی کمک می‌کند. محققان کشور با حمایت مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این محصول را تولید کردند.

کد خبر 515916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.