نحوه مدیریت بحران پسماند در شهرهای موفق جهان

لیوبلیانا در اسلوونی، پارمای ایتالیا و سلکی در رومانی از موفق‌ترین شهرهای جهان در زمینه مدیریت پسماند به شمار می‌رود که برنامه‌ریزان آن‌ها طی چند سال اخیر به خوبی تمام توانسته‌اند ضایعات را جمع‌آوری، دسته‌بندی و بازیافت کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر ساله بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن پسماند شهری در سراسر جهان تولید می‌شود که بخش اعظم آن بدون بازیافت، در دفن‌گاه‌های زباله پیامدهای منفی زیادی را برای شهرها به بار می‌آورد. بر اساس پیش‌بینی‌های بانک جهانی چنانچه روند مدیریت ضایعات در جهان اینگونه ادامه پیدا کند، آنگاه تولید مواد پسماند تا سال ۲۰۲۵ به بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن در سال نیز می‌رسد. به همین دلیل، مدیریت بهینه ضایعات یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شهرهای امروزی است که البته نقاط بسیاری نیز در دنیا وجود دارد که برنامه‌ریزان آن‌ها در این زمینه موفق عمل کرده‌اند. در ادامه به معرفی این شهرها و استراتژی‌های آن‌ها پرداخته می‌شود که می‌تواند به عنوان الگویی برای به حداقل رساندن بحران ضایعات در سایر نقاط جهان عمل کند.

نحوه مدیریت بحران پسماند در شهرهای موفق جهان

توسعه سیستم جدید مدیریت ضایعات در لیوبلیانا

لیوبلیانا پایتخت اسلوونی، اولین پایتخت اروپایی در برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف صفر ضایعات بود که مدیران آن در سال ۲۰۰۴ و در پی تولید سالانه حدود ۲۶۸ کیلوگرم مواد پسماند به ازای هر فرد ساکن در شهر، تصمیم گرفتند به تدریج تولید این ضایعات را به حداقل برسانند. امروزه به ازای هر یک از ساکنان پایتخت تنها ۱۱۰ کیلوگرم ضایعات راهی دفن‌گاه‌های زباله می‌شود که البته مدیران از کاهش تدریجی و در نهایت به صفر رساندن آن خبر داده‌اند و این موفقیت تا حد زیادی در پی ایجاد یک سیستم جدید مدیریت ضایعات حاصل شده است.

نحوه مدیریت بحران پسماند در شهرهای موفق جهان

مدیران پایتخت اسلوونی کانتینرهای پیشرفته‌ای در گوشه و کنار شهر نصب کرده‌اند که هر یک مجهز به بخش‌های جداگانه‌ای برای بسته‌بندی مواد زائد مختلف است و مردم می‌توانند ضایعات را به طور مستقیم از منازل خود در این سطل‌های مخصوص برای بازیافت آماده کنند. علاوه بر این، شهردار میزان جمع‌آوری پسماندهای آلی نظیر ضایعات سبز یا مواد غذایی را در سطح شهر کاهش داده است به این امید که شهروندان شخصاً و به طور داوطلبانه طبقه‌بندی و کمپوست آن‌ها را به عهده گیرند. در نتیجه این امر، طی چند سال اخیر مقدار موادی که راهی دفن‌گاه‌های زباله می‌شود به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته است و همین رویداد، لیوبلیانا را به یکی از شهرهای اروپایی با پایین‌ترین هزینه مدیریت تبدیل کرده است. جالب است بدانید که اقدامات شهردار لیوبلیانا در راستای مدیریت ضایعات به حدی موفقیت‌آمیز بوده است که این شهر در سال ۲۰۱۶ به عنوان پایتخت سبز اروپا نیز شناخته شد. برنامه‌ریزان شهر ادعا کرده‌اند که اقدامات خود برای به حداقل رساندن ضایعات را ادامه خواهند داد به این امید که تا چند سال آینده به ازای هر فرد ساکن در شهر تنها ۶۰ کیلوگرم ضایعات در سال تولید شود و در آینده نزدیک حتی این مقدار به صفر برسد.

نحوه مدیریت بحران پسماند در شهرهای موفق جهان

تغییر قوانین مربوط به پرداخت مالیات متناسب با میزان تولید ضایعات برای خانواده‌های اهل پارما

پارما شهری واقع در شمال ایتالیا و در ناحیه امیلیا رومانا در سراسر جهان به داشتن خوشمزه‌ترین غذاها و کیفیت بالای زندگی شهرت دارد، با این حال، در سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از شهرهای جهان با بیشترین تولید مواد زائد شناخته شد. بر اساس گزارشات ارائه شده در آن سال به ازای هر سرانه در شهر ۶۳۶ کیلوگرم ضایعات تولید می‌شد که این مقدار حدود ۱۶۰ کیلوگرم بیش از مقدار میانگین پسماندهای تولیدی در سراسر قاره اروپا بود.

نحوه مدیریت بحران پسماند در شهرهای موفق جهان

مدیران شهر اقدامات ویژه‌ای را برای به حداقل رساندن بحران در پیش گرفتند و تلاش کردند مقدار تولید مواد زائد را در سراسر شهر به حداقل برسانند و در نهایت هدف صفر تولید پسماند را در پیش گیرند. در این راستا، ترویج فرهنگ بازیافت در میان ساکنان پارما، تفکیک ضایعات در محل زندگی مردم و دسته‌بندی مواد شیشه‌ای و پلاستیکی در رأس برنامه‌های مدیران قرار گرفت و پس از آن، اعمال قوانین جدید مالیاتی برای خانواده‌ها بود به این صورت که خانوارهایی با کمترین میزان تولید مواد زائد نسبت به سایرین، مالیات کمتری به دولت واگذار می‌کردند.

در پی این تغییرات، تنها طی چهار سال حجم ضایعات در شهر به ازای هر فرد کاهش یافت و به ۱۰۰ کیلوگرم در سال رسید و بازیافت مواد پسماند از ۴۹ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۷۶ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت.

نحوه مدیریت بحران پسماند در شهرهای موفق جهان

تشویق مردم به دسته‌بندی ضایعات در سلکی

در سال ۲۰۱۶، رومانی تنها موفق به بازیافت ۱۳ درصد ضایعات خود شد که این مقدار، یکی از پایین‌ترین نرخ‌های نوع خود در سراسر اتحادیه اروپا به شمار می‌رفت. مدیران سلکی Sǎlacea، شهری کوچک در منطقه بیهور با جمعیتی حدود سه هزار نفر تصمیم گرفتند مستقل از قوانین مدیریت زباله در کشور، شخصاً بحران به وجود آمده را حل کنند و پیامدهای ناشی از انباشته شدن مواد پسماند را به حداقل برسانند. در این راستا، اعضا شورای شهر یک سیستم منحصر به فرد برای جمع‌آوری ضایعات طراحی کردند و از مردم خواستند پسماندهای آلی، شیشه و پلاستیک را جدا از هم در سطل‌های زباله مخصوص قرار دهند. گزارشات حاکی است که تنها در یک ماه اول پیاده‌سازی این طرح، ۶۶ درصد ضایعات بازیافت شد که این مقدار تا پیش از اجرای پروژه نهایتاً به سه درصد می‌رسید. به طور کلی، حجم ضایعات غیر قابل بازیافت در Sǎlacea به ازای هر فرد ساکن در شهر از ۱۰۹ کیلوگرم در سال به ۱۹ کیلوگرم رسید که این اتفاق یک دستاورد بزرگ برای رومانی نیز به حساب می‌آمد.

نحوه مدیریت بحران پسماند در شهرهای موفق جهان

کد خبر 515873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • می IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    ما اینجا تازه باید بگیم ای اقا ای خانوم تر و خشک جداااا
  • زهراپورحسین IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    0 0
    من در اسکو زندگی میکنم بمن واکسن نمیزنن که تمام شده باید چیکار کنیم