علائم اخطار و انتشار کرونای دلتا چیست؟

ویروس ویرانگر کووید ۱۹ در شکل و فرم جدید خود و با جهش‌هایی که داشته است با نام دلتا به گردش درآمده و برای اولین بار در هند طی یک موج عفونت شدید به سرعت گسترش یافته و بسیاری از کشورها از جمله ایران را درنوردیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از ۱۸ ماه است که در جهان با کووید ۱۹ زندگی می‌کنیم، در آغاز همه‌گیری، نهادهای دولتی و مقامات بهداشتی تلاش کردند تا مردم را در مورد نحوه شناسایی علائم کرونا آگاه کنند اما با تکامل ویروس، به نظر می‌رسد شایع‌ترین علائم آن نیز تغییر کرده‌اند. اطلاعات و داده‌ها نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کرونا دلتا عامل بسیاری از موارد ابتلای فعلی در ایران و بسیار شایع در سراسر جهان علائم متفاوتی را نسبت به علائم کرونا در اوایل همه‌گیری مشاهده می‌کنند.

هنگام بروز هر نوع علائم تنفسی حتی علائم مشابه حساسیت فصلی و سرماخوردگی ساده مانند آبریزش بینی، گلودرد، عطسه، سرفه تا زمان تمام شدن همه‌گیری، اولین شک باید کووید ۱۹ باشد، تب یکی‌ از اصلی‌ترین علائم کووید- ۱۹ است اما همانطور که بارها محققان هشدار دادند امکان درگیری با این بیماری به شکل بدون علامت وجود دارد، پس افراد می‌توانند تب نداشته باشند اما به کرونا ویروس مبتلا شوند.

نمود «کرونا دلتا» بعد از چند روز

متخصصان بیماری‌های عفونی تاکید دارند علائم سویه جدید کرونای دلتا دو تا سه روز در بدن افراد نشان داده می‌شود و تفاوت چندانی میان علائم کرونای دلتا با موارد قبلی این ویروس وجود ندارد، بیماری کرونا با لرز، بدن درد، گلودرد و سرفه خشک با یا بدون تب بروز می‌کند.

تنها تفاوت اصلی کرونا دلتا در سرعت بالای انتقال ویروس و سرعت انتشار آن در بدن افراد است و علائم سویه دلتا مانند ویروس‌های قبلی متنوع بوده و تب، کوفتگی بدن، سردرد، آبریزش بینی، سرفه، اسهال و استفراغ است.

علائم اخطار و انتشار کرونای دلتا چیست؟

این ویروس طی مدت کوتاهی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و سرعت انتقال آن به حدی است که عمدتاً موارد ابتلا به صورت خانوادگی است و قرنطینه خانوادگی باید صورت بگیرد. این سرعت بالا موجب می‌شود افراد سریع بدحال شده و درگیری ریه به سرعت در آنها صورت گیرد و نیاز است که به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند. کرونای دلتا علائم غیر گوارشی نیز دارد اما کرونا کلاً حالت بی‌اشتهایی، تهوع، دل درد و اسهال و حتی از بین رفتن حس چشایی و بویایی را به همراه دارد و در موارد شدید با کاهش وزن قابل توجهی دیده می‌شود ولی در کرونای خفیف این موارد بارز نیستند.

۱۶ علامت اخطار کرونای دلتا را بشناسید

یکی از پزشکان اورژانس ۱۶ علامت اخطار کرونای دلتا را تشریح کرد که عبارتند از:

۱- تب رو به افزایش که با استامینوفن و سایر تب‌برها و بدن‌شویه کمی پایین می‌آید و دوباره به بالای ۳۸.۵ درجه می‌رود.

۲- تعریق شدید همراه با ضعف و بی‌حالی فزاینده.

۳- تعداد تنفسی که هر بار از دفعه قبل و در حالت استراحت در یک دقیقه بیشتر شود. تعداد نرمال تنفس در بزرگسالان ۱۲ تا ۱۸ است. تعداد تنفس بالای ۳۰ در یک دقیقه چه در اطفال چه در بزرگسالان اخطار کامل است. بهتر است فرد دیگری تعداد تنفس را بشمارد تا بیمار حواسش نباشد.

۴- بالا رفتن ضربان قلب در یک دقیقه. (ضربان قلب نرمال در یک دقیقه ۷۰ تا ۹۰ است.)

۵- در کودکان زیر ۹ سال ضربان قلب تا ۱۱۰ در یک دقیقه هم نرمال است.

۶- تیره شدن لب‌ها و زیر ناخن‌ها همراه با تنگی نفس یا تعداد تنفس بالا

۷- ضعف فزاینده و خواب آلودگی

۸- هذیان و کلمات بی‌ربط و عدم تشخیص زمان و مکان

۹- بی‌اختیاری در ادرار یا مدفوع

۱۰- اسهال یا استفراغ شدید همراه با ضعف و خواب آلودگی

۱۱- سرفه‌های شدید، قطاری و همراه با خلط زرد یا تیره

۱۲- درد تشدید شونده روی قفسه سینه، به خصوص هنگام حرکت و بالا رفتن از پله

۱۳- کاهش تعداد ضربان قلب به زیر ۵۰

۱۴- بالا رفتن قند خون به صورت فزاینده

۱۵- کاهش اکسیژن خون ناگهانی زیر ۹۰ یا کاهش ساعت به ساعت آن، مثلاً اکنون ۹۷ باشد و یکی دو ساعت بعد ۹۵ و بعد ۹۴ و همینطور کاهش یابد.

۱۶- قطع یا کاهش فزاینده میزان ادرار در ۲۴ ساعت، نرمال آن حدود یک لیتر ادرار در ۲۴ ساعت است. البته به شرطی که مایعات مناسب میل شود.

چه کسانی به کرونا دلتا مبتلا نمی‌شوند؟

کارشناسان تاکید دارند که هیچ فردی از پیش در برابر بیماری کرونا مصون نیست برخلاف تصور عموم احتمال ابتلا به این بیماری در کودکان نیز وجود دارد اما در اغلب موارد علائم بیماری در کودکان خفیف است عوارض جدی این بیماری عمدتاً در افراد مسن و یا افراد با سابقه بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند رخ دهد.

این بیماری می‌تواند از طریق قطره‌هایی که با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید- ۱۹ به اطراف پخش می‌شود به دیگران نیز سرایت کند. این قطره‌ها بر وسایل و سطوح اطراف فرد بیمار پخش می‌شود سپس سایر افراد با دست زدن به این وسایل یا سطوح آلوده و لمس چشم‌ها، دهان و بینی، به کووید- ۱۹ مبتلا می‌شوند، به همین دلیل مهم است که همه افراد فاصله یک تا یک و نیم متر را با دیگران حفظ کنند.

راه اصلی انتشار این بیماری، از طریق قطره‌های تنفسی است که با سرفه‌های فرد مبتلا در محیط پخش می‌شود، احتمال ابتلاء به کووید- ۱۹ از طریق تماس با فردی که هیچ علائمی ندارد، کم است، البته بسیاری از مبتلایان به کووید- ۱۹، به ویژه در مراحل ابتدایی بیماری، علائم خفیف دارند.

بیشتر از ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران با استراحت و تغذیه خوب درمان می‌شوند اما کسانی که دچار بی‌حالی هستند و نمی‌توانند غذا بخورند و علائمی ریوی دارند به مراکز درمانی و پزشکان مراجعه کنند.

افراد واکسینه هم حتماً ماسک بزنند

پیشگیری از کرونا دلتا چندان با ویروس اصلی کرونا متفاوت نیست. اگر تاکنون در مقابل این ویروس واکسینه نشده‌اید، توصیه می‌شود همانند گذشته از حضور در مکان‌های شلوغ خودداری کنید، فاصله اجتماعی را رعایت نمائید، تا حد امکان در خانه بمانید، ماسک بزنید و مرتب دستان خود را با آب و صابون بشویید.

بسیاری از کارشناسان بهداشت در سراسر جهان تاکید دارند که تنها راه مقابله با این ویروس هزارچهره استفاده از ماسک و رعایت صحیح پروتکل‌های بهداشتی است. آنها تاکید می‌کنند حتی اگر واکسینه شده‌اید هم از ماسک استفاده کنید. پزشکان همچنین به افراد واکسینه شده توصیه می‌کنند از تجمع‌های بزرگ خودداری کرده و در خانه‌هایی که وضعیت واکسیناسیون افراد دیگر مشخص نیست، ماسک بزنند.

علائم اخطار و انتشار کرونای دلتا چیست؟

افزایش بیماران کرونا و مصرف چند برابری داروها

کمبود رمدسیویر تنها ناشی از تجویز بی‌رویه و غیرمنطقی پزشکان نیست، بلکه باید توجه داشت که ما اکنون در اوج کرونا از ابتدای بیماری در ایران هستیم و بالاترین میزان ابتلاء، بستری و مرگ و میر را شاهد هستیم، به اصطلاح کارخانه تولید بیمار در ایران همچنان روشن است و به همین دلیل مصرف دارو چند برابر شده است.

باید درمان استاندارد و مطابق راهنماهای بالینی داشته باشیم و به درستی آنها را اجرا کنیم. راهنمای بالینی تجویز داروهای کرونا مانند رمدسیویر و اکتمرا در ایران مطابق راهنماهای بالینی بین المللی است، اما برخی پزشکان طبق راهنمای بالینی عمل نمی‌کنند البته به طور کلی در درمان بیماران بستری کرونا مطابق راهنماهای بالینی و استانداردهای بین المللی عمل می‌شود.

رمدسیویر در کدام بیماران باید تجویز شود؟

پزشکان متخصص عفونت‌های ویروسی اظهار کردند که در بیماری که اکسیژن نیاز ندارد نیاز به تجویز رمدسیویر نیست و در تجویز دارو فقط درصد درگیری ریه اهمیت ندارد، بلکه تب چند روزه مقاوم به درمان، حال عمومی بیمار، اکسیژن و آزمایشات خون برای تشخیص میزان التهاب در تجویز رمدسیویر اهمیت دارد و این درست نیست که گفته شده است تا ۴٠ درصد درگیری ریه به بیمارستان مراجعه نکنید.

کسانی که اکسیژن زیر ٩٣ دارند باید از سوی پزشک ارزیابی شوند و به صورت بستری موقت یا دائم برای آنها دارو تجویز کرد و بر اساس آزمایشات التهابی مقدار کورتون و سایر داروها تعیین می‌شود اما برخی پزشکان به محض اینکه تست بیمار مثبت می‌شود برای او رمدسیویر تجویز می‌کنند در حالی که طبق راهنمای بالینی بین‌المللی در بیمارانی که افت اکسیژن دارند، باید رمدسیویر تجویز شود از طرفی پزشکان باید عوارض، تداخل و مقدار داروی تجویزی را مورد توجه قرار دهند و برای هر بیمار کرونا مثبتی رمدسیویر تجویز نکنند.

فاویپیراویر در درمان کرونای دلتا اثربخشی ندارد

کارشناسان اعلام کردند با توجه به این که پیک‌های کنونی ناشی از جهش‌های ویروس است و فاویپیراویر جزو داروهای خوراکی ضدویروسی محسوب می‌شود که پاسخ‌دهی به درمان در جهش‌های ویروس بسیار کم است به همین دلیل توصیه می‌شود از فاویپیراویر استفاده نشود و در ویرایش جدید راهنماهای بالینی این موضوع اعلام خواهد شد و تجویز این دارو در درمان کرونای دلتا توصیه نمی‌شود و باید توجه داشت فاویپیراویر درمان اصلی آنفلوآنزا محسوب می‌شود.

اکتمرا در کدام بیماران کرونایی تجویز می‌شود؟

تجویز اکتمرا یا همان توسیلیزومپ که در ایران با نام تمزیوا عرضه می‌شود در درمان بیماران کرونایی که افت اکسیژن همراه با افزایش آزمایشات التهابی است تجویز اکتمرا که در ایران با نام تمزیوا شناخته شده است، توصیه می‌شود باید توجه داشت که رمدسیویر در فاز ویروسی در روزهای نخست بیماری که بیمار به اکسیژن کمی نیاز دارد باید تجویز شود اما تمزیوا یا همان اکتمرای ایرانی در گام بعدی که بیمار فاز ویروسی را طی کرده و به درمان پاسخ نداده است و وارد فاز التهابی شده و بیماری در حال پیشرفت است باید تجویز شود.

علائم اخطار و انتشار کرونای دلتا چیست؟

بهترین نسخه دارویی؛ تغذیه خوب و نوشیدن مایعات

متخصصان تاکید دارند برای کرونا داروی مؤثری وجود ندارد و ما اغلب می‌بینیم که بیماران یا برخی از همکاران ما تعداد زیادی دارو تجویز می‌کنند و اینها آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که ما عوارض آن را می‌بینیم و امروز عوارض داروها بیش از عوارض کرونا است، مثلاً آزیترومایسین عوارض گوارشی دارد بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌هایی که تجویز می‌شود ضروری نیست.

برخی داروهای عجیب و غریب و نسخه‌های گرانقیمت تجویز می‌شود چرا که سود داروخانه‌ها در فروش مکمل‌ها است این داروها مشمول بیمه نیست و قیمت آنها کنترل نمی‌شود و به خاطر تقویت سیستم ایمنی در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند و ادعاهای بیهوده دارند این داروها گرانقیمت است و هر نسخه‌ای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. از این رو بهترین نسخه استراحت و تغذیه خوب و نوشیدن مایعات است و بهترین مایعات آب است و حداکثر آب میوه‌های سبک باید نوشید.

کد خبر 515792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بهرام حسینی IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    18 3
    خیلی خوب واموزنده بود
    • DE ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      11 2
      ممنون