پاکسازی آلودگی نفتی در اروندرود

خطر انقراض پرندگان ایرانی، به دام افتادن شکارچیان در منطقه حفاظت شده، پاکسازی آلودگی نفتی در اروندرود، احداث و مرمت ۲۳ آبشخور و چشمه در پارک ملی گلستان و اختلال در عملکرد مخاط بدن با آلاینده‌های معمولی هوا و آب در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران از لحاظ دارا بودن گونه‌های پرنده بسیار غنی است به طوری که تعداد پرندگان موجود در کشور با پرندگان کل قاره اروپا برابری می‌کند با این وجود به دلایل مختلف تعداد زیادی از آنها در شرایط بحرانی و تعدادی هم در معرض خطر انقراض قرار دارند.

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۹ هزار گونه پرنده در دنیا وجود دارد که حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد آنها در خطر انقراض قرار دارند، این در حالیست که پرندگان به علت ویژگی‌های زیستی و اکولوژیکی خاصی که دارند مانند قرار داشتن در رأس یا نزدیک به رأس زنجیره غذایی، تحرک و جابجایی‌های زیاد و گسترده و نیز حساسیت بیشتر نسبت به تغییرات محیط، بیش از سایر موجودات با تهدید مواجه بوده و در خطر انقراض قرار می‌گیرند بر این اساس بقا و اهمیت پرندگان مسئله مهمی است.

در ایران ۵۳۶ گونه پرنده زیست می‌کند که تخمین زده می‌شود سالانه حدود ۵.۵ تا شش میلیون پرنده مهاجر وارد ایران می‌شود، در واقع ایران به علت داشتن اقلیم متنوع از تنوع گونه‌ای پرنده زیادی برخوردار است به طوری که تعداد پرندگان موجود در ایران با پرندگان کل قاره اروپا برابری می‌کند و این نشان دهنده غنی بودن ایران از لحاظ تنوع زیستی است.

در واقع پرندگان به علت شرایط و ویژگی‌های خاص زیستی که دارند، در دهه‌های اخیر به عنوان شاخص سلامت و بهداشت محیط زیست شناخته شده‌اند زیرا بیش از هر موجود دیگری بازتاب شرایط زیستگاه‌ها را می‌توان در رفتار فردی و جمعی پرندگان و مشخصات زیستی آنها جست‌وجو کرد.

البته درباره وضعیت پرندگان در ایران اینکه در چه شرایطی هستند و چه گونه‌هایی در خطر انقراض واقعی هستند احتیاج به تحقیق و بررسی بیشتری است اما بر اساس تقسیم بندی اتحادیه جهانی حفاظت، سه گونه از پرندگان ایران مانند درنای سیبری، دال پشت سفید و گیلان شاه خال دار وضعیت بحرانی دارند، همچنین یک گونه به نام اردک سرسفید در معرض انقراض و ۱۲ گونه از جمله غاز پیشونی سفید، عروس غاز، اردک مرمری، عقاب ماهی خوار پالاس، عقاب تالابی، عقاب شاهی، دلیجه کوچک، خروس کولی دشتی، یلوه حنایی، میش مرغ، فاخته خاوری و باکلان گلو سیاه آسیب پذیر تلقی شده‌اند.

پاکسازی آلودگی نفتی در اروندرود

به دام افتادن شکارچیان آهو در منطقه حفاظت شده

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ریگان در جنوب شرق استان کرمان از دستگیری شکارچیان غیرمجاز آهو در این شهرستان خبر داد.

حمزه ابراهیمی اظهار کرد: در پی گزارش همیاران محیط زیست شهرستان مبنی بر تعقیب شبانه آهوان دشت موسوم به ۸۰۰ متری با موتورسیکلت، یگان محیط زیست با چند روز کار اطلاعاتی موفق به شناسایی راکبان موتورسیکلت شدند.

وی تصریح کرد: پس از شناسایی محل اختفای متخلفان با هماهنگی مرجع ذی‌صلاح قانونی و اخذ نیابت قضائی، مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان از منزل متهمان بازرسی کردند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ریگان اضافه کرد: در بازرسی از این منزل لاشه یک رأس آهو، مقداری گوشت و اجزای حیوان شکار شکار شده، دو عدد قمه و دو دستگاه موتورسیکلت کشف و ضبط و متخلفان به همراه پرونده تحویل مقامات قضائی شدند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: جریمه شکار هر رأس آهوی نر ۲۵۰ میلیون ریال است که این میزان جریمه جدا از جرایم محاکم قضائی از قبیل حبس و جرایم نقدی در حق صندوق دولت خواهد بود.

پاکسازی آلودگی نفتی در اروندرود

پاکسازی آلودگی نفتی در اروندرود

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: پاکسازی آلودگی نفتی در اروندرود با موفقیت توسط اداره بندر خرمشهر انجام شد.

نوراله اسعدی درباره عملیات مقابله با آلودگی نفتی در بندر خرمشهر اظهار کرد: پس از مشاهده آلودگی دریایی در سطح آبراه اروند پیام آماده‌باش برای مقابله ارسال شد و تیم ارزیاب برای تأیید و بررسی منشأ نوع و میزان آلودگی به موقعیت اعزام شد.

وی افزود: با حضور تیم مقابله با آلودگی در آبراه اروند، با استفاده از بوم، پد جاذب، اسکیمر دلتا و شناورهای یدک کش ناصر ۳، قایق ۴۰۳۰ و قایق ۴۰۴۹، آلودگی به طور کامل ابتدا توسط بوم جاذب مهار و سپس توسط پد جاذب جمع‌آوری و توسط اسکیمر دلتا پاکسازی شد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: میزان آلودگی نفتی ایجاد شده در سطح آبراه اروند ۱۰۰ متر مربع بود که به مدت چهار ساعت لکه‌های نفتی ایجاد شده جمع‌آوری و به همین میزان هم پاکسازی انجام شد.

وی گفت: با این اقدام به موقع مأموران بندر خرمشهر از آلودگی نفتی بزرگی، و رسیدن آن به ساحل جلوگیری شد.

پاکسازی آلودگی نفتی در اروندرود

احداث و مرمت ۲۳ آبشخور و چشمه در پارک ملی گلستان

رئیس پارک ملی گلستان گفت: امسال برای کمک به زیست حیات وحش در شرایط خشکسالی حاکم، هشت آبشخور در این ذخیره‌گاه زیست کره از جمله مناطق استپی و بیابانی آن احداث و ۱۵ رشته چشمه نیز لایروبی، مرمت و بازسازی شد.

مهدی تیموری اظهار کرد: در سال آبی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ میزان بارندگی در کشور و استان کاهش شدید پیدا کرده که نتیجه آن خشک شدن حدود نیمی از چشمه‌ها و منابع آبی پارک ملی گلستان است.

وی افزود: دبی منابع آبی پارک ملی گلستان براثر خشکسالی امسال در مقایسه با سال‌های پرباران به کمتر از نصف کاهش یافته و بیش از ۴۰ درصد از ۱۳۰ چشمه دائمی موجود در این ذخیره‌گاه زیست کره خشک شده است.

رئیس پارک ملی گلستان بهترین راهکار برای کمک به تأمین و حفظ منابع آبی حیات وحش پارک ملی گلستان را بهسازی، مرمت و لایروبی چشمه‌ها و ایجاد آبشخور و بازگشایی مسیر چشمه‌های محصور در میان پوشش گیاهی دانست و اضافه کرد: امسال بیش از ۵۰۰ میلیون ریال برای اجرای این طرح‌ها اختصاص یافت و تاکنون هشت آبشخور در این پارک احداث و ۱۵ رشته چشمه نیز لایروبی، بهسازی و بازسازی شد.

پاکسازی آلودگی نفتی در اروندرود

آلاینده‌های معمولی هوا و آب عملکرد مخاط بدن را مختل می‌کند

نتایج یک مطالعه جدید بیانگر آن است که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های معمولی آب و هوا می‌تواند ساختار و عملکرد سیستم مخاطی بدن را مختل سازند.

مقاله‌ای در رابطه با مطالعه جدید که در مجله Biophysics Reviews منتشر شد- پیوندهای مهمی را میان آلاینده‌های رایج و مشکلات سلامتی انسان برجسته می‌کند.

«اولیور لیگل»، نویسنده این مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی نوشت: موانع مخاطی برای محافظت از سیستم‌های مختلف بدن بسیار مهم است، اما عملکرد مخاط تنها در صورتی است که به آن آسیب وارد نشود.

لیگل که استاد بیومکانیک در دانشگاه «فنی مونیخ»، گفت: سیستم‌های مخاطی بدن توسط میکرو و نانوذرات موجود در محیط به خطر می‌افتد.

محققان با مرور ادبیات اخیر در مورد این موضوع، دریافتند قرار گرفتن در معرض ذرات معلق می‌تواند چهار اثر اصلی بر روی سیستم مخاطی ایجاد کند. اختلال ساختاری می‌تواند سوراخ‌هایی را در سد مخاط ایجاد کند و به عوامل بیماری‌زا و سموم اجازه دسترسی آسان به سلول‌های بدن بدهد. ذرات آلاینده همچنین می‌تواند به عنوان یک وسیله انتقال برای عوامل بیماری‌زا و سموم به بدن باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا و آب می‌تواند باعث تولید بیش از حد یا بسیار کم مخاط در سلول‌ها شود که این موضوع مانع عملکرد مناسب سلولی می‌شود و در نهایت، کیفیت یا سفتی مخاط خود می‌تواند توسط آلودگی ذرات تغییر کند.

کد خبر 515711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.