عدم شفافیت در روند کنترل و مدیریت کرونا

عضو کمیته علمی کرونا گفت: متأسفانه در کنترل کووید -۱۹ موفق نبودیم و لازم است از همین الان، تغییر رویه جدی داده و علمی فکر و اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ناجی در اینستاگرام خود نوشت:

" سلام بر عزیزان

چهار روز پیش نامه‌ای از آقای دکتر شریفی رئیس مرکز آمار و فن آوری لطلاعات وزارت بهداشت خطاب به آقای دکتر نمکی به دستمان رسید که اطلاعات نگران کننده‌ای از ابتلاء و واکسیناسیون کرونا در ایران ارائه کردند. هرچند نقدهایی به نوع بررسی آماری صورت گرفته در این گزارش وارد است و می‌بایستی تحلیل‌های بهتری از اطلاعات صورت پذیرد، اما می‌توانم این را بگویم که این را باید وزارت بهداشت قبول کند که اشتباهاتی در انتخاب نوع واکسن و گروه‌های هدف، به خصوص در مورد افراد با سن بالا و انتخاب سینوفارم برای این گروه که سن بالا یکی از فاکتورهای خطر و موربیدیتی می‌باشد، صورت پذیرفته است که البته به شخصه در صحبت‌های خودم به صورتهای مختلف عنوان کرده بودم.
در طول پاندمی کرونا متأسفانه به صحبت‌های کارشناسان کمتر توجه شد، حلقه تنگی از مشاوران را انتخاب کردند که وضعیت را هم در حال حاضر به روشنی می‌بینیم؛ بازگشت زود به کار، عدم ممانعت از مسافرتها و مراسم مختلف و لاک دان نکردن به موقع شهرها، تضاد منافع و جهت گیری نادرست در برابر ورود واکسن‌های معتبر و مؤثر خارجی، ساده انگاری در تولید واکسن داخلی و شتابزدگی در آن، چندگانگی در اطلاع رسانی مطالب علمی کووید -۱۹ که گاهاً متضاد هم دیگر بودند و موجب بی اعتمادی شد، و واکنش‌های کند در پاسخ به شایعات و عدم بر خورد مناسب با شیادان که موجب به خطر انداختن سلامت مردم می‌شوند و ایجاد حاشیه امن برای آنان و برخورد نامناسب با دلسوزان که حقایق را گفتند....
چیزی که متأسفانه از این گزارش در بین مردم نگران کننده جلوه کرده این است که واکسن موجب مرگ شده است که کاملاً برداشت اشتباهیست، بلکه دلایل مرگ افراد واکسینه نه در اثر زدن واکسن‌، بلکه اشتباه در انتخاب نوع واکسن و و قشر انسانی مخاطب است.
با دوست و همکار عزیزم، دکتر حیدرصفرپور بزرگوار در این خصوص تبادل نظر می‌کردیم و مطالب بسیار ارزشمندی را گفتند.
نهایتاً آنچه که از تمام این اخبار برآورد می‌شود را در سطور پایین خدمتتان عرضه می‌کنم؛
-چند صدایی در تصمیم گیریها
-عدم اتکا به اصول علمی و تجارب بین المللی
- عدم توجه به نظرات کارشناسان دلسوز وپذیرش اشتباهات
و مهمتر از همه عدم شفافیت در روند کنترل و مدیریت کرونا

بله.... ما متأسفانه در کنترل کووید -۱۹ موفق نبودیم و لازم است از همین الان، تغییر رویه جدی داده و علمی فکر و اجرا کنیم. "

عدم شفافیت در روند کنترل و مدیریت کرونا

عدم شفافیت در روند کنترل و مدیریت کرونا

کد خبر 515656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.