چرا کنکوری‌ها قید دانشگاه را زدند؟  

۵۰ درصد دانشجویان مجاز به انتخاب رشته، قید دانشگاه را زدند و چند سالی است که میزان استقبال داوطلبان از دانشگاه‌های کشور به شدت کاهش یافته است.

به گزارش ایمنا، انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰ در تاریخ ۲۱ مرداد به پایان رسید. در این آزمون یک میلیون و ۸۲ هزار و ۹۰۰ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده بودند اما تنها ۵۲۳ هزار و ۶۷۱ نفر انتخاب رشته کردند. سال گذشته نیز از تعداد کل افرادی که مجاز به انتخاب رشته بودند، نیمی از آن‌ها اقدام به انتخاب رشته کرده‌اند.

چند سالی است که میزان استقبال داوطلبان از دانشگاه‌های کشور به شدت کاهش یافته است. آیا علاقه به تحصیلات دانشگاهی در نسل کنونی کمتر شده است؟. افزایش بی‌رویه دانشگاه‌ها در دو دهه پیش از اهمیت تحصیلات دانشگاهی کاسته و حالا رقابت تنها بر سر دانشگاه‌های برتر است. سال‌هاست که دانشگاه‌ها با بحران ازدیاد صندلی روبه‌رو هستند، آیا با کاهش شدید علاقه داوطلبان به حضور در این دانشگاه‌ها شاهد سرعت گرفتن ورشکستگی این دانشگاه‌ها خواهیم بود، فارغ از همه این مسائل آیا می‌توان تأثیر این بی‌میلی به تحصیلات دانشگاهی را در سال‌های آینده، در فضای پیرامونی جامعه دید؟.

شاید یکی از دلایل عمده این موضوع را بتوان کرونا و آموزش‌های مجازی دانست، اینکه تعداد زیادی از دانشجویان نو ورود به تحصیلات دانشگاهی به صورت مجازی علاقه‌ای ندارند و ترجیح می‌دهند که به دانشگاه نروند. این موضوع را حتی می‌توان از غیبت درصدی از داوطلبان برای شرکت در کنکور ۱۴۰۰ نیز متوجه شد، داوطلبانی که به دلیل هراس از ویروس کرونا در آزمون سراسری ۱۴۰۰ غیبت کردند.

برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند نباید همه دلایل این چالش را بی‌کیفیتی دانشگاه‌ها و البته افزایش آن‌ها دانست، بلکه کاهش جمعیت جوان هم می‌تواند دلیلی بر این امر باشد. آمارهای موجود هم دلایل مناسبی برای تحلیل در این راستا دارد. مقایسه آماری که از تعداد دانشجویان از سوی وزارت علوم به تفکیک سال منتشر شده بود، نشان از این دارد که در سال ۹۲، چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در کشور وجود داشته، در حالی که امروز این آمار نزدیک به سه میلیون دانشجو رسیده است.

ظرفیت پذیرش بدون کنکور دانشگاه‌ها هر سال بیشتر می‌شود

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش سال گذشته در این باره اظهار کرد: کاهش محسوس تعداد افرادی که در کنکور امسال از انتخاب رشته دست کشیده‌اند، می‌تواند ناشی از چند عامل باشد. به همین دلیل نباید آن را به صورت تک‌بعدی تحلیل کرد.

او افزود: توجه داشته باشیم در حالی که بخش زیادی از داوطلبان کنکور صرفاً برای امتحان کردن شانس خود در این آزمون شرکت می‌کنند، بخش دیگری فقط برای قبولی در ظرفیت روزانه دانشگاه‌های دولتی که قسمت اندکی از ظرفیت مجاز به انتخاب رشته را تشکیل می‌دهد، کنکور می‌دهند.

معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید توجه داشت بر اساس آمارهای رسمی وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی، بیشترین آمار بیکاری، در میان قشر تحصیلکرده جامعه است. یعنی اکنون شرایط اقتصادی ایران به گونه‌ای است که دیپلمه‌ها راحت‌تر از افراد دارای مدارک دانشگاهی، می‌توانند شغل متناسب با سطح تحصیلات خود را پیدا کنند.

سحر خیز بیان کرد: چند سالی است که وزارت علوم اعلام می‌کند بخش زیادی از ظرفیت دانشگاه‌ها مربوط به رشته‌محل‌هایی است که افراد می‌توانند بدون شرکت در کنکور در آن‌ها پذیرفته شوند؛ بنابراین بخشی از افرادی که امسال مجاز به انتخاب رشته شده، ولی این کار را انجام نداده‌اند، به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی شهرهای محل زندگی خود می‌روند و از ظرفیت بدون کنکور این مراکز استفاده می‌کنند.

معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس صحبت‌های مسئولان آموزش‌عالی کشور، ظرفیت پذیرش بدون کنکور دانشگاه‌ها سال به سال بیشتر می‌شود، پس طبیعتاً تعداد افرادی که انتخاب رشته نمی‌کنند و از این ظرفیت استفاده می‌کنند نیز هر سال افزایش می‌یابد.

او با اشاره به ویروس کرونا در دانشگاه‌ها مطرح کرد: عامل دیگری هم که به طور خاص در سال جاری می‌تواند باعث رشد تعداد افرادی شده باشد که حاضر به انتخاب رشته نشده‌اند، این است که هیچ‌کس از آینده شیوع کرونا خبر ندار. به گفته مسئولان دستگاه اجرایی، معلوم نیست که تا پایان امسال یا سال‌های تحصیلی آینده، همه کلاس‌های دانشگاهی به صورت مجازی برگزار می‌شود یا خیر.

سحرخیز افزود: بنابراین به نظر می‌رسد بخش زیادی از افرادی که نتوانسته‌اند، رتبه‌های برتر در کنکور سراسری را کسب کنند تا در شهر خود به تحصیل بپردازند، برای پرهیز از مراجعه به شهرهای دیگر و احتمال ابتلاء به کرونا از انتخاب رشته و شرکت در دانشگاه انصراف داده‌اند.

منصور غلامی، وزیر علوم پیش از این در سال ۹۸ درباره کمبود دانشجو در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: ظرف دو سال اخیر کارهای جدی و با قدرتی در ساماندهی دانشگاه‌های علمی و کاربردی انجام شده است و توفیقات خوبی به‌دست آورده‌اند؛ یعنی مجموعه‌های وابسته به دولت که عموماً کارمندان دولت را آموزش داده و به آن‌ها مدرک داده‌اند، توفیقاتی به دست آوردند و این خود یک ظرفیت بود.

او بیان کرد: در همه زیرنظام‌های آموزشی اُفت دانشجو را داشته‌ایم و این به مؤسسات غیردولتی منتهی نمی‌شود، بنابراین ما در وزارت علوم در تلاشیم این بخش غیردولتی را مورد حمایت قرار داده و حفظ کنیم، هر چند ممکن است برخی تصمیمات منطبق با مدیران مؤسسات غیردولتی نباشد.

غلامی گفت: تجمیع مؤسسات غیردولتی در راستای برون‌رفت از مشکلاتی که آن‌ها را از دست‌یابی به توفیقات علمی و آموزشی باز می‌دارد، پیشنهادی است که من به آن‌ها می‌دهم.

او با اشاره به اینکه با محدودیت مؤسسات خصوصی، آن‌ها ظرفیت‌های کامل خودشان را به میدان نیاوردند، تأکید کرد: دانشگاه‌ها برای تکمیل ظرفیت خود باید بیشتر تلاش کنند و در این‌باره اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشند؛ بنابراین انتظار می‌رود تا وزیر علوم دولت سیزدهم، درباره مشکلات دانشجویان و دانشگاه‌های کشور راه حلی بیندیشد تا شاید میزان استقبال دانشجویان از دانشگاه‌ها و آموزش‌های دانشگاهی افزایش پیدا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 515457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • رضا IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    49 8
    کنکوری ها قید دانشگاه رو نزدند اینا همه دنبال کنکور پزشکی هستند موندن برای سال دیگه
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      24 9
      بنظرم‌قیدشوبزنن‌بهتره‌مملکت‌ماآدمای‌بدون‌تحصیلا‌ت‌بهتر‌زندگی‌می‌کنن تحصیلکرده‌ها‌فعلا توی‌این‌کشور‌جایی‌ندارن‌اینجااگه‌پارتی‌داری‌درس‌بخون وگرنه‌کلاهت‌پس‌معرکه‌هست‌عمو
  • هادی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    44 17
    هر کس بره دانشگاهداحمق هست چون دانشگاه هیچی یاد نمی دهد و وقتی وارد بازار کار می شوید می فهمید فقط عمرتون رفته و اینجا هم باید هزینه کنید و اگر هزینه نکنید و پول نداشته باشید زندگیتون رو باختید چون کار دولتی هم پارتی می خواد و خلاصه یا باید بشینید ته خونه یا برید دنبال سیگار و نوشابه و اب معدنی فروشی
    • Moein IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      36 6
      بعد از ترم دو باید در شرکت یا اداره ای رایگان مشغول به کار شد و کار یاد گرفت در این ۴ سال زبان انگلیسی رو به اندازه تافل ۱۰۰ به بالا تقویت کرد اون موقع حتی میشه مهاجرت تحصیلی یا کاری کرد و حقوق حداقل ۶ هزار دلار در ماه در کشورهای پیشرفته مشغول به کار شد
  • هادی IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    44 6
    هر کس می تونه بعد دیپلم بره فن یاد بگیره چون دانشگاه هیچی یاد نمی گیرید و شده بیزنس برای کسب درامد و فقط یه فرد سرخورده و بیکار می شوید
  • عبد المجید زرگر IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    29 2
    وقتی بی رویه مانند همه کار ها دانشگاه تاسیس می شود و توجهی به نیاز جامعه بعمل نمی اید نتیجه همین است من همان اوایل به معاون دکتر چاسبی در خوزستان گفتم چرا ۵۰۰ دانشجو ذر رشته حقوق پذیرفتید گفت پول لازم داریم و دادگستری را به این روز سیاه انداختند
  • علد المجبد زرگذ IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    14 1
    نظری دادم تا ارسال را زدم محو شد .فقط باید بگویم دانشگاه ها در اکثر کشور ها حالت دکان بازار را دارند کشور در حال توسعه ما باید حساب شده دانشجو بگیرد و الا اثرات منفی خود را در مملکت بجا پی گذارند و فریاد می زنیم و تقصیر را گردو هم می انداریم و ملت گرفتار ندانم کاری های ریشه ای
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    47 7
    مردم پول ندارند برن دانشگاه ازاد
  • ولی کنکوری IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    34 11
    شرکت در کنکور و دانشگاه رفتن فقط عمر جوانان رو تباه میکنه و ۴ سال از بهتربن دوران زندگیشون تباه میشه بهتره حرفه ای را یاد گرفته وارد بازار کار بشوند تا اینکه دنبال مدرکی بروند که اخرش بیکاریست.
  • مادر یک دانشجو IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    57 1
    سلام.بنظرم احتیاج به صغرا ,کبرا چیدن نیست,فقط و مهمترین دلیل اینه وقتی با این همه زحمت رفت و آمد,راه دور,هزینه,غذاهای بی کیفیت ......دکترا میگیری تازه کاسه چکنم دستت بگیری و بری راننده اسنپ بشی .اینجوری متوجه میشیم چرا تعداد کم شده
  • حسین IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    39 0
    عدم استقبال به دلیل بیکاری وناامیدی از آینده کاری هست که خانواده را به این تصمیم می رساند بجای سال ها تحصیل در دانشگاه که هیچ حرفه را آموزش نمیدهد وصرفا تئوریک است،فرزند خود را به مراکز حرفه ای جهت آموزش عملی سوق دهد تا زودتر تشکیل خانواده دهد ومستقل شود.
  • علی IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    30 6
    علت اصلی عدم رقابت علمی است. علم سهمیه ای دیگر میدان رقابت نیست.
    • ن.ا IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      1 16
      سلام دوست عزیر ما هم که سهمیه داشتیم سه درس که بالای ۸۰درصد زده بودند تو پاسخنامه سفید اومده نه عزیز به شما بی لیاقت های نشسته اند که اجدادش هم بدون دانشگاه دکتر شدند
    • گندم IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      1 0
      دقیقا درسته
  • مجتبی IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    16 6
    دوستان توصیه میکنم اول به خدمت سربازی اعزام بشوید بعد برای دانشگاه ثبت نام کنید چون دروس دانشگاه و طرز تحصیل و آموزش در دانشگاه با مدرسه کاملا متفاوت هست . شما اگه خدمت سربازی انجام داده باشید بعد خدمت و حین تحصیل راحتتر جذب بازار کار خواهید شد . واسه درس خوندن هیچ وقت دیر نیست . من خودم بعد خدمت و در سن ۲۹ سالگی شروع به ادامه تحصیل کردم پشیمونم نیستم
  • سرخورده IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    48 3
    کسانیکه امسال با تقلب رتبه خریدند بروند و ما که در خانه حبس بودیم و روی کتاب خوابمان می‌رفت . عادت کردیم و باید این روند را ادامه دهیم.به امید روزی که یک کنکور سالم و استاندارد داشته باشیم.
  • مر RO ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    52 7
    جوان ها زده شدن چون تعداد سهمیه ها خیلی زیاد شده کسی دیگه امید قبولی دانشگاه دولتی نداره همه ی صندلی های دولتی از قبل اشغال شده
  • پرهیزکاری IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    29 3
    به نظر من بچه هی الان عاقبت کسایی رو میبینن که به دانشگاه رفتن و با مدرک های کارشناسی و ارشد بیکار هستند و یا کارگری می کنن یا رانندگی و اینکه اطلاعات دانشگاهی اصلا کاربردی نیست زمانی که با مدرک وارد کار مرتبط می شوند با تمسخر کارفرما روبرو می شوند و هزاران دلیل دیگه به نظرم این دلایلی که بالا اومده اصلا قانع کننده نیست و یه جوری تفره رفتن از اصل قضیه هست
  • علیرضا IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    27 2
    با سلام بالارفتن سطح عقلی کشور و برملا شدن بیخاصیتی محتوای درسی رشته های دانشگاهی حتی در رشته های تجربی و همچنین آگاه شدن جوانان از ارزشمندی وقت و جوانی و هدر ندادن آن به پای رشته های دانشگاهی بی آبرو شدن مدارک دانشگاهی هر چند قبلا هم آبروی کاذبی فقط برای چشم و هم چشمی داشتند
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    30 6
    دانشگاهی که فقط مدرک بگیری بذاری در کوزه آبشو بخوری فرقی با نرفتن نداره
  • بهار IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    2 16
    سلام آقا ملت به من بگه چرا با رتبه ۴۰۰۰ کشوری و ۷۶۹ منطقه ایثار گری فرهنگیان دعوت نشدم ؟؟
    • بی نشان IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      1 0
      بنظر من شما باید در سایت سنجش اعتراض کنی و پیگیر باشی. حتما به نتیجه میرسی
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    4 11
    برای که دیوونه نیستند رشته که علمی کاربردی بدون کنکور داره برن کنکور بدن .راحت میرم علمی کاربردی تمام
  • یک کنکوری 1400 IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    31 5
    سهمیه شهید و سهمیه منطقه محروم و جانبازا باید برن دانشگاه.. ما کنکوری های ساده و بی سهمیه نمیتونیم بریم. مایی که از بس درس خونده بودیم مغزمون داغون شده بود. من با این سهمیه ها شدیدا مخالفم چون حق مایی که کلی درس خوندیم ضایع میشه
    • کنکوری IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      8 2
      بله درسته واقعا متاسفم
  • محمد کریم زارع IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    19 0
    سلام من کارم فنی ه شاید بالای بیست نفر لیسانس و فوق لیسانس تا حالا شاگردم بودن وار مدرک تحصیلی شون خجالت می‌کشیدن و پشیمان از عمر و هزینه ای که کرده بودن
  • آفتاب IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    21 0
    کار خوبی کردند چون.. میبینن باسوادا بیکارن.. بی سوادها پشت میز. اینهمه هزینه کنند عمر بگذرونن که چی؟؟؟
  • مازیار زارعی IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    19 1
    وقتی بنده فقط دو پسر دارم وهر دو کارشناسی ارشد گرفته وبیکارند به خدا قسم دانشگاه ملی با معدل بالا چرا جوانان وقت و جوانی خود را حرام کنند
  • بازنشسته US ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    10 6
    مدرک دانشگاه آزادهیچ کجااعتبارنداردچون کسانیکه مدرک دانشگاه آزادراگرفتندنمیتوانندجایی جذب بازارکارشوندفقط برای پُزدادن دانشگاه دولتی برای پذیرش دانشجومحدودیت داردچونکه مدرکش اعتبار داخلی وخارجی دارد
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    13 0
    گیرم همه رفتند دانشگاه کجا استخدام خواهند شد در کدام شرکت کار خواهند کرد
  • محمد رضا DE ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    8 1
    سلام امیدوارم اینبار نظرم رو منتشر کنن هرچند که نظر قبلی هم که منتشر نشد توهینی به کسی نبود ولی دو عامل باعثه ۱- انحصار آموزش پزشکی در دست خود پزشکان و ۲- افزایش سونامی وار و بدون مطالعه و بدون کوچکترین کیفیت سایر دانشگاه های پولی
  • محمد رضا IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 1
    سلام این رو هم اضافه کنم که واقعیت های جامعه رو گفتن که انحصار آموزش پزشکی و افزایش بی کیفیت و سونامی وار دانشگاه ها مشکل ایجاد کرده ممکنه به مزاج عده ای خیلی ناسازگار باشه ولی واقعیته و نمیشه ازش فرار کرد بجای عدم انتشار واقعیت ها رو قبول کنید تا مسائل حل بشه با فرار هیچ مشکلی حل نشده ایمنای عزیز
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    5 0
    من نسل ۶۰ تیم اگه میدونستم لیسانس میگیرم بیکار تو خونه می شینم هرگز دانشگاه نمیرفتم
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 0
    قبلا راحت میتونستی با درامد کم درس بخونی..شهریه برا دانشجویان ارشد دانشگاه ازاد 3300000 تومن شدهههههههههه... خیلی زرنگ باشی 4 ترم تموم کنی با پایان نامه حداقل با 20 میلیون میتونی دو سال بخونی.. دیگه هزینه ی خرید کتاب های چند صد هزارتومنی و رفت و امد و.... بماند!
  • سعید قاسمی IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    3 5
    نخیر به خاطر بیمیلی به دانشگاه نیست. بلکه می بینند کسی که پولداره با استفاده از اتواع اساتید و حقه ها و یا خرید سئوالات رشته های اصلی رو می گیرن . و بقیه باید برن دارقوزآباد و رشته های درپیت
  • M.f IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 1
    حالا ما ک انتخاب رشته کردیم چی شد؟تو روستای ما دخترا فقط میتونن فرهنگیان برن منم ک یه درصد هم فک نمیکردم با تراز۸۰۰۰دعوت به مصاحبه نمیشم فقط فرهنگیان زدم و حالا ک دعوت نشدم باید بخونم واسه سال دیگه بعد پسرا با تراز کمتر دعوت شدن.همه چی واسه پسراس در صورتی ک منطقه ما دبیر خانم کم داریم
  • فائزه IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    2 0
    دیگه تحصیلات تو ایران بدرد نمیخوره هرکسی که استخدام میشه با پارتیه برای چی الکی وقت و انرژی بذاریم درس بخونیم؟وقتی میدونیم با مدرکمون نمیتونم جایی استخدام شیم؟
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    1 0
    برای چه برن دانشگاه و امروز جوانی خودشون رو هدر بدند فرزند من با دو مدرک از دانشگاه دولتی خوب الان مغازه داری میکند ،از این قبیل زیادن جوان‌هایی که هیچ امیدی به داشتن مدرک ندارن ،
  • مهراد IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    2 0
    چون تو روستاهام الان دارن دانشگاه میسازن چون استادای بیسواد میان سر کلاس همون دانشگاه چون کسایی که درس نخوندن خوشبخت ترن چون اینجا هیچی ارزش نداره چون لیسانس گرفتم و بیکارم و هیچ حرفه ای هم نرفتم یاد بگیرم چون وقتمو گذاشتم برای درس چون الان کارگر لیسانس نیرو میگیرن خیلی جاها دوازده ساعت کار سه تومن
  • معزوف IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    1 0
    دانشگاه آزاد دانشجو نخصیلات تکمیلی می گیرد ددانشپجو دنبتال استلد راهنما می گردد دانشگاه آزاد بویین وزهرا از جمله جز این دانشگاه۱ها۰هست نمی دونم چرا وزاارت علوم مجوز به این دانشگاه داده
  • بابک IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    1 0
    نظرمو نوشتم هر کاری کردم پست نشد. در مجموع عدم جذب تحصیلکردگان در بازار کار، عدم درآمد متناسب با تحصیلات در بازار کار، سهمیه ها و رانتها و تقلبهای کنکور، هزینه های بالای زندگی دانشجویی در شهرهای دیگر عوامل اصلی این پدیده است. امروز جامعه به این درک و پختگی رسیده که بازار بسیاری کارهای فنی و حرفه ای بسیار کارامدتر و پردرامدتر از تحصیلات عالیست