نگاه شورای شهر به توسعه فرهنگی سنندج چگونه است؟

"تمام پروژه‌های شهری سنندج نیاز به پیوست فرهنگی دارند و از این پس هیچ پروژه‌ای بدون اینکه پیوست فرهنگی داشته باشد اجرا نخواهد شد یعنی در مرحله مطالعاتی باید این اقدامات انجام شود و آن را یک الزام می‌دانیم. اگر این مقدمات رعایت شد به شهردار اجازه ورود به فاز اجرایی داده می‌شود."

به گزارش خبرنگار ایمنا، سنندج را می‌توان یکی از ارزشمندترین شهرهای ایران در حوزه فرهنگ دانست. فرهنگی که از دل اعصار و قرون مختلف تا حد زیادی بکر و دست نخورده به مردم امروز شهر رسیده و آنان میراث داران گنجینه‌ای ارزشمند از هنر و فرهنگ اصیل ایرانی هستند.

در این میان مدیریت شهری نیز وظیفه‌ای سنگین برای حراست از این میراث دارد و لازم است زیرساخت‌های کافی برای توسعه آن را فراهم کند. از سوی دیگر باید به تمام ارکان شهر با دیده فرهنگی نگاه شود تا توسعه شهر نیز در تضاد با این سرمایه ارزشمند نباشد.

فرزاد زارعی، رئیس شورای اسلامی شهر سنندج در خصوص فرایند انتخاب شهردار و برنامه چهار سال آینده مدیریت شهری در حوزه فرهنگی با خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی کرده که در ادامه می‌خوانید:

اولویت شورای شهر برای انتخاب شهردار سنندج چه بود و فرایند انتخاب چگونه انجام شد؟

البته شهر تا آن زمان توسط علیرضا کاظمی به صورت سرپرستی اداره می‌شود و ایام سرپرستی تا تأیید نهایی شهردار نیز اهمیت بالایی دارد و حساس است زیرا شهر نباید بدون شهردار بماند بدین سبب همان روز اول که شورای ششم به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، سرپرست شهرداری انتخاب شد زیرا نمی‌خواستیم امور جاری شهر دچار خلل و مشکل شود.

بعد از اینکه نتیجه انتخابات مشخص شد ۹ عضو شورا جلسات غیر رسمی برگزار کردند و به نتیجه رسیدند که هر عضو دو نفر را برای تصدی سمت شهرداری سنندج پیشنهاد دهد سپس این پیشنهادات بررسی شد که در نهایت پس از طی فرایندی به هفت گزینه رسیدیم و این افراد در برابر اعضای شورای شهر برنامه‌های خود را ارائه دادند. در پایان سید انور رشیدی با ۹ رأی اعضای شورای اسلامی سنندج به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد و از آنجایی که او عضو شورای شهر است، باید پس از تأیید نهایی انتخاب شهردار، از عضویت در شورا انصراف داده و کار خود را به عنوان شهردار جدید سنندج آغاز کند.‌

برنامه‌های چهار سال آینده شورای شهر در دوره ششم چیست؟

به‌طور کلی شفاف سازی، خدمت رسانی و رعایت عدالت نسبی اجتماعی اولویت‌های نخست شورا در چهار سال آینده خواهد بود و تاکید ما بر اتمام پروژه‌های ناتمامی است که در مدیریت شهری قبلی به سرانجام نرسید.

بیش از هر چیز باید در راستای تحقق عدالت نسبی اجتماعی باشیم و به همین سبب عقیده دارم این موضوع باید از اولویت‌های ویژه مدیریت شهری باشد زیرا در برخی از مناطق شهر به عدالت کمیتی اهمیت داده نشده است به طور مثال در یکی از مناطق شهری با جمعیت ۵۰ تا ۷۰ هزار نفری، متناسب با جمعیت آن خدمت رسانی نشده است به همین علت مدیریت شهری تصمیم دارد به مناطق کم برخوردار خدمت بیشتری ارائه کند تا عدالت نسبی رعایت شود.

با توجه به اینکه سنندج در حوزه فرهنگی شهر خلاق موسیقی و پایتخت نوروز شناخته شده، این دوره از شورای شهر در حوزه فرهنگی چه برنامه‌ای دارد؟

حوزه فرهنگی، حوزه حساسی است و جدای از اینکه سنندج شهر خلاق موسیقی است بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، کردستان یک استان فرهنگی است. فرهنگ زیربنای جامعه است و اگر در جامعه از لحاظ فرهنگی الگو سازی صحیح داشته باشیم قطعاً می‌توان به اهداف کلان اجتماعی دست یافت و با آسیب‌های اجتماعی به نحو مطلوب‌تری مقابله کرد.

از سوی دیگر باید این موضوع نیز مدنظر باشد که تمام پروژه‌های شهر نیاز به پیوست فرهنگی دارند و از این پس هیچ پروژه‌ای بدون اینکه پیوست فرهنگی داشته باشد اجرا نخواهد شد یعنی در مرحله مطالعاتی باید این اقدامات بشود و آن را یک الزام می‌دانیم. اگر این مقدمات رعایت شد، به شهردار اجازه ورود به فاز اجرایی داده می‌شود.

یونسکو، سنندج را به صورت موقت شهر خلاق موسیقی دانسته که باید این موقعیت را حفظ کنیم بنابراین شهر نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌ها است. از ظرفیت فرهنگسراهای در حال تکمیل و دیگر ظرفیت‌های فرهنگی در خصوص شهر خلاق موسیقی استفاده خواهیم کرد تا در نهایت بتوانیم این موقعیت را برای سنندج حفظ کنیم. وظیفه مدیریت شهری در این خصوص سنگین است که امیدوارم در بعد فرهنگی اقدامات لازم بشود.

مدیریت شهری دوره ششم برای گردشگری و توسعه پایدار فرهنگی چه برنامه‌ای دارد؟

کرونا لطمه مهلکی بر مدیریت شهری وارد کرده و در خیلی از حوزه‌ها درآمدها صفر و در خیلی از حوزه‌ها مدیریت شهری درگیر هزینه استهلاک شده است. از آنجایی که نمی‌دانیم تا چه زمانی کرونا ادامه خواهد داشت، به همین علت سعی شده تهدید منابع درآمدی مدیریت شهری با وجود کرونا، به فرصت تبدیل شود.

گردشگری مسئله‌ای نیست که بتوان در فضای مجازی عملیاتی شود، گردشگری با حضور گردشگر میسر می‌شود اما محدودیت‌های موجود باعث شده گردشگری در شهری مانند سنندج که همواره یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری ایران بود رونقی که باید را نداشته باشد و ما از مواهب حضور گردشگران در شهر بی بهره باشیم.

استفاده از تجربه شهرهای دیگر در دستور کار این مدیریت شهری قرار دارد یا خیر؟

در هر حوزه‌ای اگر از تجارب دیگران که حاصل سال‌ها تلاش است استفاده کنیم قطعاً برای شهر مفید خواهد بود و باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی و هزینه خواهد شد. سعی می‌کنیم برای رسیدن به توسعه فرهنگی و رونق حوزه‌های مختلف فرهنگ در سنندج آنچه دیگر شهرها به ویژه در ایام کرونا انجام داده‌اند را الگو بگیریم که امیدوارم مجموع این اقدامات منجر به تحقق هرچه بیشتر عدالت و بهبود زندگی مردم شهر شود.

کد خبر 515393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.