«فاویپیراویر» از پوشش بیمه خارج نشد

دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ با بیان اینکه «فاویپیراویر» از پوشش بیمه خارج نشد، گفت: درصد مرگ و میر و نه تعداد آن، کاهش یافته است که احتمالا به خاطر نوع درمان‌ ها است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ درباره تزریق دُز سوم (یادآور) واکسن کرونا در برخی کشورها و دستور وزیر بهداشت برای بررسی این موضوع در ایران، گفت: در سازمان جهانی بهداشت برای افراد در خطر بالای ۵۰ سال و افراد دارای نقص سیستم ایمنی تزریق دُز سوم مجاز شناخته شده است و وزیر بهداشت هم توصیه داشتند این موضوع برای کادر درمان و افراد با ریسک بالا بررسی شود.

عابدینی عنوان کرد: حتی یک دُز واکسیناسیون بین ۳۰ تا ۵۰ درصد روی شدت و مرگ و میر اثر دارد و به این معنی نیست که اگر روند کند است آنهایی که اول واکسن زده اند دیگر واکسیناسیون شأن کارایی ندارد. این امر توجیهی برای دیرکرد واکسیناسیون نیست و خواهش می‌کنم واکسیناسیون سرعت بیشتری پیدا کند و خدا را شکر در روزهای اخیر این روند سرعت بهتری یافته است.

کمیته علمی کرونا تحت تأثیر هیاهوها نیست‌

دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ درباره خروج داروی فاویپیراویر از پوشش بیمه، اظهار کرد: فاویپیراویر از پوشش بیمه خارج نشد. ما تغییری در پروتکل درمانی از خرداد ۱۴۰۰ قائل نشدیم.

وی افزود: بیان علمی باید مستند بر مدارک باشد اینکه در فضای مجازی با مشاهدات محدود هیاهو کنیم درست نیست. کمیته علمی کرونا تحت تأثیر هیاهوها نیست‌. نظر شخصی من این است که چون فاویپیراویر داروی ضد ویروس خوراکی است با توجه به رشد سریع ویروس و مقدار بسیار بالای ویروس دلتا خیلی نمی‌تواند مؤثر باشد؛ چون شاید به سطح خونی مناسب نمی‌رسد.

دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ گفت: بر اساس مدارک ما بیشتر مطالعات نشان می‌دهد فاویپیراویر اثر چندانی به ویژه بعد از ۳ روز اول بیماری نداشته است و این موضوع در ویرایش خرداد ۱۴۰۰ آمده است. نظرمان این است که فاویپیراویر را در فاز بستری به بیمار ندهید و در فاز سرپایی هم تحت مطالعه است. در مورد پوشش بیمه هم مقرر شد تا در ستاد ملی بررسی شود.

درصد مرگ و میر و نه تعداد آن، کاهش یافته است که احتمالاً به خاطر نوع درمان‌ها است

عابدینی با بیان اینکه ویروس تغییرات زیادی داشته است و دستورالعمل‌های ما با سایر دنیا متفاوت نیست بر لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور تاکید و اظهار کرد: استقبال مردم از واکسیناسیون بسیار مهم است. لزوم پیشگیری از بیماری و رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون نیز در پیک‌های بیماری بسیار مهم است. البته مردم را درک می‌کنم که پس از چندین ماه رعایت پروتکل و مسافرت نرفتن سخت است اما اکنون لزوم رعایت نکات بهداشتی خیلی بیشتر از قبل شده است اما متأسفانه یا ترس از کرونا ریخته است و یا مشکلات آموزشی و اقتصادی در این مورد سبب عدم رعایت‌ها شده است. درصد مرگ و میر و نه تعداد آن، کاهش یافته است که احتمالاً به خاطر نوع درمان‌ها است. البته تعداد مبتلایان و بستری‌های ما به مراتب نسبت به پیک‌های پیش افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه قرار است طرح شهید سلیمانی برای بیماریابی با شدت بیشتری پیگیری شود، گفت: نمی‌توان گفت هر اقدامی برای مدیریت کرونا انجام شده، درست بوده است ولی در مسائلی مثل واکسیناسیون و پیشگیری نیازمند کار بسیاری از مراکز دیگر به جز وزارت بهداشت بودیم و پیگیری سایر ارگان‌ها بسیار مهم است.

دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ تاکید کرد: فراموش نکنیم کرونا بیماری عجیب و غریبی است، شاید اگر همین میزان اندک واکسیناسیون هم انجام نمی‌شد نمی‌توانستیم بگوییم میزان مرگ و میر چقدر است. البته ممکن است در آینده پیکی داشته باشیم که شدت آن از الان بیشتر باشد اما برای کاهش آسیب‌ها باید درصد واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد. پیک فعلی ایران همانی است که مدتی قبل در هندوستان دیدیم.

عاطفه عابدینی افزود: خوشبختانه موردی سکانس شده از ویروس لامبدا در ایران نداشتیم اما یکی دو مورد از کشور ترکیه گزارش شده است که به نظارت بیشتر بر رفت و آمدها تاکید کردیم. از مردم هم می‌خواهیم مسافرت خود را به کشورهای دیگر کاهش دهند.

وی در پایان گفت: در این چند روز خیلی شنیدید که مطالعه‌ای در سازمان بهداشت جهانی انجام شده است که می‌گوید رمدسیویر مؤثر نیست، این مطالعه ایرادات زیادی دارد. در بیمارانی که در این مطالعه این دارو را گرفتند از بیمار خفیف تا بیمار اینتوبه وجود دارند و اصلاً واجد شرایط دریافت دارو نیستند.

عابدینی تاکید کرد: زمان درست و طلایی درمان کرونا خیلی مهم است و در مطالعه سازمان بهداشت جهانی درک درستی از این موضوع وجود ندارد. رمدسیویر مجوز اضطراری اتحادیه اروپا و سازمان غذا و داروی آمریکا را دارد ولی متأسفانه بدون فهم درست از مراحل درمانی فکر می‌کنیم این دارو معجزه می‌کند و یا کلاً بی اثر است. ممکن است میزان مصرف رمدسیویر ما نسبت به سایر کشورها بیشتر باشد اما این توجیه تجویز نامناسب دارو نیست‌.

کد خبر 515374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چرا جوان‌ها را واکسن نمیزنید IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    چرا جوان ها را واکسن نمیزنید؟