روبیکا چیست؟ + از تخلفات محرز تا باطل شدن مجوز صوت و تصویر Rubika

اپلیکیشن روبیکا که با تبلیغات فراوان شناخته شد، بار دیگر از موضوعات پربحث فضای مجازی شده است؛ تخلفات این نرم افزار در کارگروه ویژه و تخصصی پلیس فتا مطرح شده است و طبق اعلام معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا مجوز صوت و تصویر «روبیکا» به‌علت تخلفات گسترده باطل شده است.

به گزارش ایمنا، حواشی موجود برای اپلیکیشن روبیکا دوباره افزایش یافته است و اعتراض کاربران به صفحات جعلی موجود در آن باعث اظهار نظرهایی شده است.

اپلیکیشن روبیکا چیست؟

نرم افزار روبیکا اپلیکیشنی جامع (سوپر اپ) برای دسترسی به مجموعه‌ای از اطلاعات تنها در یک محیط جامع برای کاربران دستگاه‌های هوشمند است، مشاهده کلیپ‌ها، پخش موزیک و پرداخت‌های الکترونیک از قابلیت‌های روبیکا است. به طور کلی اعلام شد روبیکا یک نرم افزار همه کاره است که بسیاری از خدمات اپلیکیشن‌های مختلف را به صورت یکجا سعی کرده است فراهم آورده و در اختیار کاربر قرار دهد و بسیاری از کاربردهای اپلیکیشن‌های مختلف را در خود جای دهد. یکی از نقاط قوت این اپلیکیشن سادگی و روان بودن آن است.

روبیکا به دلیل تبلیغات فراوان در رسانه ملی به طور گسترده در میان مردم شناخته شد.

روبینو چیست؟

روبینو یک اپلیکیشن شبیه ساز نرم افزار اینستاگرام در فضای مجازی است که توسط تیم روبیکا طراحی شده و وارد بازار شده است.

روبیکا چیست؟ + از تخلفات محرز تا باطل شدن مجوز صوت و تصویر Rubika

امکانات و ویژگی‌های روبیکا

امکانات بسیاری برای روبیکا اعلام شد از جمله:

  • امکان دسترسی به مجموعه فیلم و سریال‌های روز دنیا
  • امکان دسترسی به شبکه‌های تلویزیون دیجیتال
  • امکان دسترسی به آرشیو موزیک و ایجاد لیست پخش دلخواه
  • برخورداری از شبکه اجتماعی داخلی
  • دارای برنامه پیام رسانی داخلی
  • امکان دسترسی به آرشیوهای مختلف آموزش الکترونیکی با شرکت در کلاس‌های آنلاین
  • ایجاد ارتباط با برنامه‌های مختلف تلویزیونی و توانایی ارسال پیام به این برنامه‌ها
  • امکان ایجاد کیف پول
  • امکان خرید شارژ تلفن همراه
  • پرداخت قبوض مختلف
  • امکان خرید با استفاده از درگاه پرداخت درون برنامه‌ای
  • مدیریت مالی و حساب‌های شخصی
  • دسترسی به آرشیو برنامه‌های تلویزیونی و امکان توقف، برگشت به عقب و یا پخش مجدد برنامه‌ها
  • دسترسی به آرشیو برنامه‌های ورزشی مختلف و زنده
  • دسترسی به آرشیو برنامه‌های مربوط به سلامت
  • بدون نیاز به استفاده از حجم اینترنت برای مشترکین همراه اول و ایرانسل
  • محیط کاربری ساده و روان
  • پشتیبانی کامل از زبان فارسی

معایب روبیکا

از جمله اشکالات بزرگی که در ابتدای معرفی اپلیکیشن روبیکا گفته شد، مشخص نبودن فرد یا شرکتی است که به صورت واقعی، پشتیبان آن محسوب می‌شود. در سایت رسمی این شرکت نام شرکت فناوران نوین هوشمند پارسی ذکر شده است ولی نام و نشان خاص دیگر اعلام نشد. البته بحث ارسال پیامک‌های این اپلیکیشن از سر شماره اختصاصی ایرانسل نیز در این باره مطرح شد.

شبهه دیگری در رابطه با امنیت این برنامه نیز اعلام شد: بسیاری از افراد معتقدند این اپلیکیشن به دلیل استفاده از بخشی از کدهای تلگرام در میان کدهای خودش، ممکن است در حقیقت در پشت پرده اقدام به در خطر قرار دادن اطلاعات تلگرام افراد کرده باشد. این موضوع به حدی حساس شد که وزیر ارتباطات آن زمان شخصاً واکنش نشان داد و پیگیری این مساله را در دستور کار قرار داد.

این مساله سبب شد تا مدیران اپلیکیشن روبیکا به این شبهات پاسخ داده و به نوعی به امن بودن اپلیکیشن خود، تاکید کنند.

پاسخی که روبیکا به این شبهات داد، این چنین بود: «استفاده از کدهای اوپن سورس مرسوم هست، تلگرام اوپن سورس هست و ما در روبیکا بخشی از کد تلگرام را برای مدیریت بهتر صفحه‌های برنامه استفاده کردیم (BaseFragment) تا روبیکا هم مثل تلگرام در گوشی‌های قدیمی روان اجرا بشه و به دلیل کمبود وقت فرصت حذف قسمت‌های اضافی کد تلگرام که نیازی نبود رو نداشتیم که در ورژن بعدی حذف خواهند شد.

از لحاظ فنی هم هیچ اپی امکان دسترسی به هیچ قسمت از تلگرام شما رو نداره و تنها در صورتی که دسترسی به حافظه داشته باشه، به فایل‌های دانلود شده ی تلگرام میتونه دسترسی داشته باشه.

روبیکا هم در هنگام نصب هیچ دسترسی حساسی از شما نمیخواد و تنها دسترسی به حافظه گوشی رو برای آپلود عکس پروفایل و اون هم در هنگام اجرا درخواست میکنه و در صورتی که اجازه دسترسی ندهید روبیکا امکان دسترسی به حافظه‌ی شما هم ندارد.

پس اینکه قسمتی از کد تلگرام در برنامه استفاده بشه هیچ ارتباطی به جاسوسی از تلگرام ندارد.»

روبیکا چیست؟ + از تخلفات محرز تا باطل شدن مجوز صوت و تصویر Rubika

ماجرای ساخت صفحات جعلی در روبیکا

مدت پیش بعضی از بازیکنان باشگاه پرسپولیس در صفحه اینستاگرام خود اعلام کردند در روبیکا، صفحه‌ای جعلی و بدون اطلاع آنها برایشان ایجاد شده که حتی تیک آبی (احراز هویت) هم دارد.

روبیکا در صفحه توئیتر خود در قالب بیانیه‌ای اعلام کرد: «پیرو مطالب منتشرشده در خصوص صفحات رسمی منتسب به بازیکنان باشگاه پرسپولیس در روبینو، ایجاد این صفحات در دی ماه ۹۹ در حاشیه برگزاری دربی ۹۴ استقلال و پرسپولیس، با هماهنگی کامل باشگاه و بازیکنان و در چارچوب کمپین مربوطه صورت گرفته است. در زمان برگزاری این کمپین، مصاحبه‌هایی نیز از بازیکنان استقلال و پرسپولیس در خصوص این صفحات در فضای مجازی منتشر شد. روبیکا ضمن احترام به این دو باشگاه بزرگ و بازیکنان محترم آنها اعلام می‌دارد، بازیکنان می‌توانند در صورت عدم دسترسی به صفحات یا تمایل به حذف آنها با پشتیبانی روبیکا تماس حاصل کنند.»

در ادامه برخی از کاربران توئیتر به ویژه افرادی با فالوور بیشتر اعلام کردند صفحاتی با نام آن‌ها در روبیکا ایجاد شده است و از مطالب مختلفی که این افراد در فضای مجازی منتشر کردند در روبیکا استفاده شده است.

سپس امکان مشاهده اکانت روبیکا که تا چند روز پیش از طریق نشانی rubika.ir/YourUsername ممکن بود، از کار افتاد.

اطلاعیه روبیکا در خصوص مشابهت نام کاربری در صفحات روبینو

روبیکا اعلام کرد: «در روبینو همانند تمام شبکه‌های اجتماعی امکان ثبت شناسه کاربری از ۵ تا ۳۰ کاراکتر برای تمام کاربران فراهم است. تنها محدودیت برای ایجاد حساب کاربری، این است که نام کاربری موردنظر قبلاً توسط کاربر دیگری رزرو نشده باشد. در تمامی شبکه‌های اجتماعی، بی‌شمار پیج و کانال‌، مشابه با عنوان یا شناسه افراد، توسط کاربران ایجاد می‌شود که این امر در پلتفرم روبیکا با بیش از ۴۷ میلیون کاربر یکتای رجیستر شده، وجود ۷.۶ میلیون کانال در پیام‌رسان روبیکس و ثبت بیش از ۹ میلیون صفحه در شبکه اجتماعی روبینو توسط کاربران اجتناب‌ناپذیر است.

ضمن احترام به عزیزانی که تاکنون مفتخر به میزبانی ایشان در پلتفرم روبیکا نبوده‌ایم و ایشان منتقد ایجاد کانال توسط سایر کاربران به نامشان در روبیکس و روبینو هستند به اطلاع می‌رساند سلب شناسه کاربری بدون کسب اجازه از مالک کانال یا صفحه امکان‌پذیر نیست، لذا روبیکا از تمامی صاحب‌نظران این حوزه که راهکاری جهت بهبود فرآیند ثبت کانال و صفحات دارند دعوت به‌عمل می‌آورد پیشنهادات خود را به ایمیل support@rubika.ir ارسال کنند.»

مجوز صوت و تصویر روبیکا باطل شد

در ادامه اعتراضات کاربران به صفحات جعلی در روبیکا، علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) در توئیتر نوشت: از بهمن ماه ۹۹ پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم و با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و… ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.

روبیکا چیست؟ + از تخلفات محرز تا باطل شدن مجوز صوت و تصویر Rubika

ساترا با ابطال مجوز سرویس صورت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه ملی، اقدامات اولیه را به انجام رساند. در مورد تخلفات ترافیکی با نامه‌نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرد که منجر به حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد. اما متأسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها همچنان شاهد تداوم فعالیت‌های متخلفانه این پلتفرم هستیم.

علی‌رغم این‌که ساترا «اولین و تنها» نهاد اقدام‌کننده علیه تخلفات روبیکا بود ولی خودش را به حمایت تمام‌قد از «سرویس داخلی قانونمند» متعهد می‌داند؛ روشن است حمایت از پلتفرم داخلی به معنای فعالیت در شرایط برابر و در چارچوب مقررات کشور است که در مورد روبیکا این مساله نقض شده. ساترا پیگیری تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند ادامه خواهد داد.

روبیکا چیست؟ + از تخلفات محرز تا باطل شدن مجوز صوت و تصویر Rubika

پلیس فتا و روبیکا

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا نیز از ورود پلیس فتا به این موضوع و استخراج ادله دیجیتال و پیگیری تخلفات در دستور کارگروه ویژه خبر داد.

سرهنگ رامین پاشایی در این خصوص اظهار کرد: مستند بر رصدهای صورت گرفته و گزارشات متعدد مردمی به پلیس فتا از سوی کاربران عادی و تعداد زیادی از چهره‌های مطرح شده هنری و ورزشی مبنی بر «استفاده غیر مجاز از اطلاعات شخصی کاربران و ایجاد حساب کاربری بدون اطلاع و اجازه افراد» کلیه موارد و تخلفات مربوطه هم اکنون در کارگروه ویژه و تخصصی پلیس فتا مطرح شده است؛ در این رابطه، ضمن استخراج ادله دیجیتال مرتبط با تخلفات صورت گرفته مراتب در حال پیگیری است و نتیجه اقدامات متعاقباً اعلام خواهد شد.

کد خبر 515254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 54
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    31 11
    به فکر سایت دیوارم باشین شکایت و کلاهبرداری دیوار خیلی زیاده.
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      26 4
      بچه ها پیج من هک شده نوشته ( این کاربر به علت تخلفات محرز تعلیق می‌باشد ) اینو من الان چیکار کنم کلا از روی اکانتم رفتم هرکاری میکنم نمیتونم برم روش
  • اتسوکو IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    43 50
    میدونید تو این مدتی که روبیکا بوده ما بچه ها خیلی دوستای مجازی پیدا کردیم یه جورایی بهم وابسته شدیم:) اگه روبیکا رو کلا پاک کنن انگار یه چیزی از ما (من) کم میشه.من تو این مدت کم که به یه ماه هم نمیرسه که روبیکا رو نصب کردم خیلی خوشحال بودم انگار همه چی خیلی خوب بود ولی اینکه دیگه نتونم با کسایی که دلیل خندیدنم بودن حرف بزنم برام زجر اوره=))))
    • احسان GB ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      71 33
      واقعا میگی تفریحت و خندت تو روبیکاست یا داری ادلی عقب مونده هاردو در میاری؟.. روبیکااا ؟...؟..؟ خدایا منو گاو کن
    • علی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      28 38
      جوابم به احسان، با تفکر لیبرالی... بله، خیلی‌ها تو برنامه‌های ایرانین و کلی دوست اونجا دارن ولی تو مثل لیبرال های غرب پرست از برنامه‌های اون‌ها برای اینکه بتونن به کشور ضربه بزنند و زدند استفاده می‌کنی. شرم بر تو احسان که جیره و مواجب دهه منافقانی، شررررم. . و عقب مونده‌ها و امثالشون افرادی مثل تواند که به برنامه کشورت می‌خندی، بهت بگم واقعا تو سرت س.ر.گ.ی.ن خر است، بد نگفتم.
    • علی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      28 11
      احسان جان خیلی‌ها خانواده هاشون اجازه نمی دهند از سایر شبکه های اجتماعی استفاده کنند . اون وابستگی که خیلی از ماها به اینستاگرام و... داریم خیلی ها که خانواده هاشون مذهبی تر و یا دست به عصا تر هستند به روبیکا به عنوان جایگزین دارند. خود شما پرچم بریتانیا بالای کامنتت افتاده که به احتمال زیاد وی پی ان ات باز بوده ولی خیلی ها اجازه ندادند غیر از شبکه داخلی چیزی استفاده کنند و خانواده محدودیت گذاشته
    • پاانی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      11 6
      هی راس میگی واقعا درو اونایی ک خیلی وقته تو روبی بودن خیلی زیاده و میفمن
    • مهندس IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      22 10
      جمله بندی و نحوه چیدمان فعل ها مشخصه از طرف خود شرکت شیاد روبیکا هستی. اگر فقط یک درصد یک شخص حقیقی باشی درک میکنی که موضوع راجع به دزدی اطلاعات و استفاده شخصی از آن؛ و غیره... که آدم سالم و بالغی دوست نداره تو کشوره خودش مردم خودش سرش کلاه بزارن . حالا شما هی اسرار کن که دوستم تو روبیکا بود الان دیگه نیستش ... اصلا این واقعیه؟! داری جدی میگی!!! خوانواده تعصبی و حساس میدونن تلفن چیه؟ میدونن پیامک چیه؟ میدونن mms چیه؟ این همه راه سالم رو نمیدونن اما بجاش پیام رسان های خارجی و ایرانی رو میشناسن.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    23 45
    به نظر اگه پیام رسان روبیکا فعال نبود بهتر بود چون بچه ها بدون آگاهی با غیر هم جنس خودشون چت می کنند و متأسفانه دچار وابستگی عاطفی میشند و اکثرا دچار افسردگی اگه پیام رسان حذف شده بود بهتر بود چون باعث انحراف خیلی از بچه ها شده پس روبیکا نباشه آرامش خانواده ها بیشتره.
    • ۰ IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      4 1
      دقیقا
  • . IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    39 13
    روبیکا اپ خوبی نیست... من خودم اسیب های زیادی از این برنامه دیدم. خیلی خوبه که میخوان ببندنش.
  • حسن IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    32 14
    ای وای چرا حذف شد! خاک تو سرتون شد. حیف این روبیکای حقه باز کلاهبردار نبود که حذف شه؟ حالا این منگل های روبیکایی چیکار کنن چه خاکی توی سرشون کنن که این اپلیکیشن واجب تر از نان شب حذف شده؟
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    20 4
    یه پیام رسان و اپلیکیشن دزد نیم ساعت فیلم یک گیگ اینترنت میخوره
  • م IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    18 8
    بد افزار روبیکا باید به سرعت توسط دارندگان اون حذف بشه. این بد افزار الان که 100 هزار کاربر بچه سال داره با حریم شخصی شما اینطور رفتار کرد، وای به روزی که مثلا 10 میلیون کاربر بگیره، مطمئن باشید اطلاعات همتون رو به گروگان میگیره و برای هر پیام و پست داخل برنامش باید هزینه پرداخت کنید، باور کنید اینها اینجور هیولاهایی هستند!
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    17 3
    روبیکا میتونه باعث این بشه ایرانی ها به جای اینکه وابسته به اینستاگرام بشوند عضو یک کانال ایرانی بشوند حداقل مزیت ان اینه اطلاعات کاربران داخل کشور خودمان است و راه برای فیلتر اینستاگرام باز بشود پس سختگیری های بی مورد بهتر است پرهیز بشود.
  • مازیار IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    26 11
    سلام خوبید چرا روبیکا را روی یک شماره نصب کرد بعد از یک ماه رفتم توش هر چی شمارم را دادم وارد نشد با یک سیمکارت دیگه وارد شدم گفته بود این کاربر به علت تخلفات زیاد معرض تعلیق میباشد چطور با اون سیمکارت اولی وارد شم
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    2 3
    سلام خوبی من حساب کاربری شما‌تعلیق شده‌است روبیکا درستش کنید ممنونم میشم
    • پریسا احمدی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      8 0
      درحال حاضر حساب کاربری ما تعلیق شده است
  • محمد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    4 0
    این کاربر به علت تخلفات محرز تعلیق می باشد چ کنم
  • پارسا IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    2 1
    من دو ساله تعلیق موقت شدم در نمیاد لطفا پیگیری کنید من کامل بن نشدم اما تعلیق تموم نمیشه
    • امیرمحمد IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 0
      دیگه چیزای بدی نمی فرستم
  • Zahra IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    6 1
    ببخشید من پیج روبیکام زده(این کاربر به علت تخلفات محرز تعلیق میباشد ) چیکارش کنم که درست بشه ؟ لطفا
  • سارا IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 1
    سلام خسته نباشید ببخشید حساب روبیکا من تعلیق شده و نمیدونم چرا آخه من فقط یه کانال بیشتر نداشتم اونم درباره‌ی کره بود من فقط لینک کانالم رو فرستادم برای چند نفر و نوشتم اگه دوست داشتید عضو بشید نمی تونید کاری کنید حسابم دوباره درست بشه
    • حسین IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      0 1
      سلام چیشدکانالت درست شدیانه چون برامنم همین مشکل بیش اومده
  • ملی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    0 0
    سلام روبیکا باز نمیکنه میگه ، حساب کاربری شما تعلیق شده است یعنی چی ،،،این کاربر به علت تخلفات محرز تعلیق می‌باشد .... یعنی چی . چیکار کنم درست بشع