آینده زنان افغان در ابهام

حضور گزینه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم و درخواست مردم و مسئولان از قوه قضاییه برای برخورد با هنجارشکنان کرونایی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ سه شنبه ۲۶ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۸ وزیر پیشنهادی در لب مرز رأی اعتماد» به بررسی حضور گزینه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس پرداخت و نوشت: گرچه مجلس یازدهم خود از حامیان سید ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و حتی از وی دعوت رسمی شد، اما این رویکرد آنها به این معنی نبوده که بخواهند بدون هیچ بحثی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور رأی اعتماد بدهند.

قدر مسلم مجلس یازدهم هر اندازه هم که بخواهد با دولت همراه باشد در نهایت در بررسی برنامه‌ها و اظهارات وزرای پیشنهادی تنی چند از آنها را تأیید نخواهد کرد. این سخنی است که خود نمایندگان گفته‌اند و با نگاهی به سخنان اعضای کمیسیون‌های مختلف می‌توان فهمید که چند نفر و چه کسانی از مجلس رأی اعتماد نخواهند گرفت.

در این میان دو رویکرد وجود دارد؛ نخست اینکه رئیس‌جمهور با در نظر گرفتن نظر مجلس در مورد معرفی برخی از وزرای پیشنهادی تجدیدنظر کند یا اینکه برای تشکیل هرچه زودتر دولت مجلس از موضع خود کوتاه آمده و به همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد دهد. باید دید در شنبه بعد از تعطیلات که بهارستان میزبان دولتی‌هاست، کدام رویکرد برگزیده خواهد شد.

کابینه رئیسی پس از صحبت‌ها، اظهارنظرها و سهم‌خواهی‌ها معرفی شد تا خط پایانی بر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای پیرامون کابینه باشد. اما آنچه که از همان ابتدای انتشار لیست اعضای کابینه به اذهان خطور کرد این مساله بود که این کابینه با آن چیزی که از کابینه سیزدهم انتظار می‌رفت و با شعارهای رئیس‌جمهور مبنی بر انتخاب وزرا بر اساس کارآمدی و شایسته‌سالاری تفاوت داشت و بسیاری معتقدند که رئیس‌جمهور می‌توانست کابینه به‌مراتب قوی‌تر و کارآمدتری را با سابقه کارهای اجرایی مرتبط انتخاب کند.

لذا امروز انتقاد به کابینه نه از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان که از سوی خود اصولگرایان کلید خورده و خود آنها نیز بر این عقیده‌اند که کابینه معرفی شده شاید چندان در اندازه‌های باید و شاید نیستند و باید در آن تجدیدنظر اساسی صورت گیرد.

آینده زنان افغان در ابهام

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محاکمه مقصران‌» به بررسی درخواست مردم و مسؤولان از قوه قضائیه برای برخورد با هنجارشکنان کرونایی پرداخت و نوشت: در هشتمین روز پس از تشکیل کارزار مردمی درخواست از رئیس قوه قضائیه برای محاکمه قاصرین مبارزه با کرونا، تا ظهر ۲۵ مرداد، تعداد امضا کنندگان این کارزار به ۱۷ هزار و ۷۷ نفر افزایش یافت. دیروز هم معاون وزیر کشور هم، در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشخصات تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ناقض مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، برای برخورد قانونی و معرفی به دادستانی کل کشور را خواستار شد.

حالا سوال مهم این است که آیا دستگاه قضا برای پیگیری تخلفات حقوقی مورد اشاره از تمام دست اندرکاران موجد تشدید شیوع کووید ۱۹ در کشور، مصر و صاحب اختیار است؟ طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر روز ۲۵ مرداد، در مجموع ۱۹ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۶۳۹ دوز واکسن کووید ۱۹ در ایران تزریق شده و در حالی که برای ایجاد ایمنی ۷۰ درصدی در کشور، باید ۶۱ میلیون نفر از جمعیت ایران واکسینه شوند و تأثیر واکسیناسیون هم دو هفته بعد از تزریق دومین دوز آغاز خواهد شد، فقط ۴ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۲۸۸ نفر از جمعیت ۶۱ میلیون نفری و حدود ۷.۲ درصد جمعیت، به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.

بنا بر گزارش وزارت بهداشت، در شبانه‌روز ۲۴ مرداد تا ۲۵ مرداد ماه، با فوت ۶۵۵ بیمار کرونایی در کشور، رکورد دیگری نسبت به روز قبل (۶۲۰ فوتی) ثبت شد همچنین ۴۱ هزار و ۱۹۴ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند که نسبت به مبتلایان جدید روز قبل (۳۶ هزار و ۷۳۶ نفر) افزایش دارد. آمار بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها هم در این بازه زمانی و نسبت به روز قبل (۷۳۲۳ نفر) به ۷۳۷۹ نفر افزایش یافته است.

این آمار افزایشی، در حالی است که طبق گزارش دیروز مرکز مدیریت راه‌های کشور، حجم تردد جاده‌ای در شبانه روز ۲۴ مرداد تا ۲۵ مرداد، نسبت به روز پیش از آن ۱.۸ درصد افزایش داشته و در حالی که ساعت ۱۵ دیروز و در دومین روز از ممنوعیت سفرهای بین استانی با خودروی شخصی، محورهای هراز (مسیر جنوب به شمال - محدوده‌های مشا و پلور) آزادراه قزوین رشت (محدوده رودبار) و آزاد راه تهران کرج، ترافیک نیمه سنگین داشته، در شبانه روز ۲۴ تا ۲۵ مرداد، ۸۶۳ هزار و ۲۰۵ تردد خودرو در آزادراه‌های تهران کرج، کرج قزوین، تهران ساوه، بومهن جاجرود ثبت شده است.

دیروز، ویدئویی از مراسم عزاداری هیئت بی بی‌ام کلثوم (س) واقع در نسیم شهر (از توابع استان تهران) با مداحی حاج مهدی رسولی منتشر شد که مربوط به چند شب اخیر و پس از امضای بیانیه مداحان درباره ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم سوگواری سید الشهدا (ع) است. در این ویدئو، مداح مراسم بین صدها مرد بدون پیراهن و بدون ماسک که در جمعی متراکم و بدون فاصله مشغول همراهی با وی هستند خطاب به جمع فریاد می‌زند: «این جلسه توی اوج مریضی که اوایل آمده بود و همه می‌ترسیدن، تعطیل نبود. اون موقع هم من می‌خوندم. اگه قرار بود کسی مریض می‌شد، من بودم. الان دومین سالگردم بود. ول کنید این چرت و پرتا رو. زیر خیمه امام حسین(ع) از این خبرا نیست. اینجا مرده زنده میشه.

آینده زنان افغان در ابهام

روزنامه آفتاب یزد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آینده زنان افغان در ابهام‌» به بررسی تحولات اخیر افغانستان پرداخت و نوشت:: «کابل سقوط کرد» خبر کوتاه بود اما دنیایی از ترس، غم و نگرانی پشت آن پنهان شده بود؛ همین جمله خبری سه کلمه‌ای نشان می‌داد که امید و آرزوی هزاران زن در گوشه‌ای از جهان به یغما رفته است و حالا باید از ترس جانشان در پستوی خانه پنهان شوند. خیلی زود شبکه‌های اجتماعی پر شد از ترس زنان افغان که لحظه‌هایشان را توصیف می‌کردند وقتی شهرهای افغانستان یکی پس از دیگری سقوط می‌کرد و طالبان اعلامیه صادر می‌کرد که دختران بالای ۱۲ سال را با خود به غنیمت می‌برد. همه این اتفاقات ظرف ده روز رخ داد و خیلی زود افغانستانی که طی این سال‌ها تمام تلاشش را برای پیشرفت کرده بود به ۲۰ سال قبل برگشت. به زمانی که زنان حق خروج از خانه بدون مرد را نداشتند، زمانی که طالبانی‌ها زبان زنان را می‌بریدند.

گویی در افغانستان طالبان زده، زن بودن جرم محسوب می‌شود و حالا نگرانی‌ها در خصوص آینده نامعلوم زنان افغانستانی لحظه به لحظه افزایش می‌یابد، زنانی که سال‌ها تلاش کردند، کشته و شکنجه شدند تا برابری خودشان با مردان را به منصه ظهور برسانند و در پایان این راه دشوار به یکباره همه آرزوهایشان به یغما رفت چون طالبان با آن پیشینه زن‌ستیزانه ظرف مدت ده روز سرزمینشان را از آنها گرفت.

یکی دو روز مانده به عید نوروز سال ۱۳۹۴ بود که یک ویدئوی تکان‌دهنده افکار عمومی جامعه‌ فارسی‌زبان را برآشفته کرد. صدها مرد خشمگین افغانستانی، با چوب و خشت و لگد، به جان زن جوانی به نام «فرخنده ملک‌زاده» افتاده بودند، در حالی که پلیس کابل جابه‌جای تصاویرِ منتشرشده ایستاده بود و هیچ مداخله‌ای نمی‌کرد.

بعدها تحقیقات پرونده نشان داد که در محل حادثه سیزده نیروی پلیس ماجرا را از نزدیک مشاهده می‌کرده‌اند. مردانی متعصب زنی را که بد زمین افتاده بود و با صورت دردناک و خون‌آلود تضرع می‌کرد، در مقابل صدها دوربینی که به طور زنده در حال ثبت آن دقایق بودند، به خاک و خون کشاندند. در دقایق انتهایی آن قتل گروهی، یک نفر سنگ بزرگی برداشت، رو به آسمان گرفت و بر سر قربانی کوبید. آن مردان، در حاشیه‌ مسجد شاه دوشمشیره‌ کابل، با تحریک یک دعانویس که مدعی شده بود فرخنده قرآن او را به آتش انداخته، دخترک را در حضور صدها چشم ناظر کشتند. بعد، با خودرو از روی جسد دختر جوان رد شدند و ته‌مانده‌ آن‌چه را که از او باقی مانده بود کشان‌کشان به بستر خشک رودخانه‌ کابل بردند و به آتش کشیدند. پیکر زن که آتش گرفت، آرام گرفتند و به هر سو پراکنده شدند.

آینده زنان افغان در ابهام

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «واردات ۳۰ میلیون دز واکسن قطعی شد» نوشت: رئیس‌جمهور دیروز شنبه (۲۳ مرداد) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه برای کنترل و توقف شیوع کرونا حتماً باید یک عزم و اجماع ملی ایجاد شود، گفت: همه بخش‌های دولتی و غیردولتی، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و همه آحاد مردم باید برای کنترل وضعیت شیوع این ویروس خطرناک، هماهنگ و هم‌صدا باشند.

وی افزود: برای ایجاد این هم‌صدایی و هماهنگی باید با تبیین و تشریح ابعاد مختلف این معضل هم در ایران و هم در دیگر کشورها، مردم را برای مقابله همه‌جانبه و قاطع با کرونا آماده کرد.

رئیسی با تأکید بر لزوم تسریع در پرداخت مطالبات معوق کادر درمان و ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت جهاد گونه و فداکارانه مدافعان سلامت، اظهار داشت: پرداخت مطالبات معوق کادر درمان باید جز اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه باشد همچنین باید نسبت به ترمیم و تقویت بدنه کادر درمان از نیروهای دانشگاهی، نیروهای هلال‌احمر، نیروهای مسلح، نیروهای داوطلب و توانمند بسیجی، حوزویان و از عموم

داوطلبان مردمی اقدام کنیم و نباید اجازه دهیم خدمات کادر درمانی دچار وقفه و اختلال شود. رئیس‌جمهور اقدام ضروری و مهم بعدی را تسریع در روند واکسیناسیون عنوان و ضمن اعلام خبر قطعی شدن واردات ۳۰ میلیون دز واکسن، گفت: نظر کارشناسان بر این است که برای کنترل وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در کشور، باید این اقدام بشود.

آینده زنان افغان در ابهام

کد خبر 515163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.