دستیابی به توسعه متوازن شهری چگونه ممکن می‌شود؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: توانمندسازی شهروندان و برندسازی محلات شهری از راهکارهای جلوگیری از توسعه نامتوازن است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نبود توازن در توسعه شهری موجب گسست میان مناطق و محلات مختلف شهر شده و موجب برهم ریختگی و بروز بحران‌های اجتماعی می‌شود.

وی افزود: شهروندانی که ساکن محلات کم برخوردار شهر هستند به دلیل کمبود امکانات و زیرساخت‌ها، همچنین مسائل اجتماعی تمایلی به زندگی در محله خود نداشته و حس تعلقی به مکان سکونتشان ندارند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: بازآفرینی شهری از مهمترین و به‌روزترین راهکارهایی است که می‌توان برای کاهش این گسست به کار برد، به این علت که تمامی ابعاد و وجوه مختلف شهر را مورد توجه قرار می‌دهد و در کنار فراهم آوردن زیرساخت‌های کالبدی به مسائل اجتماعی نیز توجه دارد.

مؤمنی اضافه کرد: بسیاری از ساکنان محلات کم برخوردار شهر دچار بی‌هویتی هستند و شناخت چندانی نسبت به محل سکونت خود ندارند به همین دلیل بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در سطح این مناطق رواج دارد.

وی تصریح کرد: نباید از این مسئله غافل شد که کالبد این بافت‌ها و نبود امکانات لازم دلیلی بر نبود امنیت است اما از طرفی چنانچه قصد داشته باشیم وضعیت این بافت‌ها را بهبود ببخشیم تنها مداخلات کالبدی نمی‌تواند مؤثر باشد بلکه توجه به وضعیت ساکنان بافت و برنامه‌ریزی برای بهبود معیشت آن‌ها است که به واقع شرایط را برای بهبود کیفیت زندگی در مناطق کم برخوردار شهری فراهم می‌کند.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: به غیر از توانمندسازی ساکنان، برندسازی در سطح محلات شهری نیز اهمیت زیادی دارد و می‌تواند یک محله را از منظر اقتصادی ارتقا دهد.

مؤمنی گفت: شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه چه از منظر انسانی و چه از منظر کالبدی راهکاری مؤثر به منظور بهبود کیفیت زندگی شهری است تا دستیابی به توسعه متوازن شهری در سطح همه محلات و مناطق شهر محقق شود.

کد خبر 515138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.