۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
حمل ونقل عمومی در توکیو

حمل ونقل عمومی در توکیو شامل اتوبوس، مترو، دوچرخه، شبکه ریلی گسترده و خط قطار یامانوته می شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، توکیو یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است. این کلانشهر بیش از پنج هزار مایل مربع وسعت دارد. خوشبختانه گشت و گذار در توکیو آسان و سیستم حمل و نقل عمومی آن کارآمد، قابل اعتماد، تمیز و به طور کلی ایمن است. پرکاربردترین وسایل حمل و نقل عمومی در توکیو، قطار و مترو است. در ادامه شما را با سیستم حمل و نقل عمومی در توکیو آشنا می‌کنیم:

شبکه ریلی توکیو

شبکه گسترده ریلی توکیو شامل خطوط راه آهن ژاپن (JR) ، یک سیستم مترو و خطوط مسافری خصوصی است که از هر جهت به سمت حومه حرکت می‌کنند. مراکز اصلی عبور این شبکه‌ها شامل ایستگاه‌های توکیو، شیناگاوا ، شیبویا ، شینجوکو ، ایکبوکورو و اوئنو می‌شود. قطارها به موقع حرکت می‌کنند و داخل آنها تمیز و دلپذیر است، اما در ساعات پرتردد به شدت شلوغ می‌شوند.

حمل ونقل عمومی در توکیو

خط قطار یامانوته

خط یامانوته (Yamanote Line) که مبدأ آن ایستگاه شیناگاوا است، شلوغ‌ترین و مهم‌ترین مسیر راه‌آهن در توکیو محسوب می‌شود. این مسیر دارای ۲۹ ایستگاه بوده و تمام مسیر آن در داخل مناطق ویژه توکیو است. در این مسیر قطار تندرو وجود ندارد و قطارها در تمام ایستگاه‌ها توقف دارند.

حمل ونقل عمومی در توکیو

مترو

در پایتخت ژاپن دو سیستم حمل‌ونقل کاملاً مجزا شامل مترو و تویی (Toei) وجود دارد. سیستم مترو توکیو بسیار دقیق است، به گونه‌ای که قطارها در کمتر از پنج دقیقه به ایستگاه می‌رسند. مترو توکیو در سال ۱۹۲۰ افتتاح شد و با ۹ خط، ۱۶۸ ایستگاه و ۲۰۳.۴ کیلومتر، یکی از دو سیستم حمل و نقل سریع محسوب می‌شود که متعلق به شهرداری توکیو است. تویی سیستم دیگر حمل‌ونقل این شهر است که در سال ۱۹۴۱ افتتاح شد و توسط وزارت راه و ترابری اداره می‌شود.

با وجود اینکه مترو توکیو امکان دسترسی به مرکز شهر و جاذبه‌های دیدنی را برای گردشگران فراهم می‌کند، اما به تنهایی برای گشت و گذار در حومه این شهر کافی نیست و امکان دسترسی به کل مناطق با ترکیب مترو وخطوط Toei برای افراد فراهم می‌شود.

دستگاه‌های فروش بلیت و اعلام ایستگاه‌های مترو در توکیو به دو زبان انگلیسی و ژاپنی صورت می‌گیرد. اگر فردی به زبان انگلیسی آشنا نباشد، می‌تواند بدون اطلاع از نام ایستگاه و تنها به وسیله رنگ‌های خاص شماره‌گذاری شده و کد دار تردد کند.

همچنین اگر مسافر از روی علائم و نقشه نتواند ایستگاه مورد نظر را به ژاپنی یا انگلیسی بخواند، به‌راحتی می‌تواند با پیدا کردن خط قرمز، شماره ایستگاه را به طور دقیق پیدا کند. از دیگر ویژگی‌های متروی توکیو وجود خط بریل روی نرده‌ها است که در بسیاری از ایستگاه‌ها به کمک افراد نابینا می‌آید.

حمل ونقل عمومی در توکیو

کارت‌های حمل و نقل عمومی

کارت‌های Suica و Pasmo که معمولاً به آنها کارت IC نیز گفته می‌شود، برای استفاده از تمام خطوط قطار ، مترو و اتوبوس‌های شهری کاربرد دارد. این کارت‌ها را می‌توان از دستگاه‌های لمسی فروش بلیط در توکیو تهیه کرد. اکثر کارت‌های حمل و نقل گزینه زبان انگلیسی داشته و قابل تعویض است. یکی از مزیت‌های استفاده از این کارت این است که می‌توانید پس از پایان سفرتان آن را بازگردانید و مبلغی که برای خرید خود کارت پرداخته بودید را پس بگیرید. افراد می‌توانند کارت PASMO را از فرودگاه‌های Haneda و Narita و همچنین تمامی ایستگاه‌های خطوط ریلی که توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود، تهیه کنند.

حمل ونقل عمومی در توکیو

اتوبوس

سیستم حمل و نقل عمومی ژاپن دارای دو نوع اتوبوس محلی و بزرگراهی است. اتوبوس‌های محلی برای مسیرهای کوتاه، و اتوبوس‌های بزرگراهی برای مسیرهای طولانی‌تر استفاده می‌شود. در شهرهایی نظیر توکیو و اوساکا با شبکه حمل و نقل ریلی گسترده‌، اتوبوس‌های محلی یک وسیله حمل و نقل جایگزین برای قطار و مترو است، اما در شهرهایی مانند توکیو که شبکه حمل و نقل ریلی آنها تراکم کمتری دارد، اتوبوس‌ها یک وسیله ضروری محسوب می‌شود.

اتوبوس‌های بزرگراهی، نوعی جایگزین ارزان برای قطار است. چنانچه قصد دارید مسافت‌های طولانی‌تری را طی کرده و هزینه کمتری نسبت به قطار (به ویژه قطارهای سریع السیر) پرداخت کنید، اتوبوس‌های بزرگراهی، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

حمل ونقل عمومی در توکیو

دوچرخه

مردم ژاپن با وجود پیشرفت تکنولوژی، هنوز به دوچرخه سواری عادت دارند و دوچرخه سواران بسیاری در کلان‌شهرهایی نظیر توکیو به چشم می‌خورد. گردشگران می‌توانند به ایستگاه‌های اجاره دوچرخه مراجعه کرده و یک دوچرخه برای گشت و گذار در ژاپن کرایه کنند که در اکثر جاذبه‌های گردشگری این ایستگاه‌ها وجود دارد. افراد برای استفاده از دوچرخه‌های کرایه‌ای می‌توانند از سرویس‌دهنده‌هایی که در بعضی از هتل‌ها و فروشگاه‌ها شعبه دارند، استفاده کنند.

همچنین در برخی مناطق مانند bay area تعداد زیادی دوچرخه اشتراکی وجود دارد که گردشگران می‌توانند با آن‌ها در مناطق گسترده‌ای نظیر Shin-Kiba، Daiba و Yumenoshima Green Park دوچرخه‌سواری کنند. دوچرخه سواران پس از پایان کار نیازی به وسیله نقلیه خود به ایستگاه اولیه ندارند و می‌توانند دوچرخه را در نزدیک‌ترین ایستگاه دوچرخه اشتراکی پارک کنند.

موضوع قابل توجه اینکه افراد باید هنگام دوچرخه‌سواری در توکیو، قوانین مربوط به دوچرخه‌سواری را رعایت کنند، با سرعت کم و همیشه به سمت چپ حرکت کرده و از کلاه ایمنی استفاده کنند.

کد خبر 515082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.