۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
بورس در انتظار برجام

با انتشار خبرهای هفته‌های اخیر، مبنی بر دور شدن طرفین مذاکرات از توافق بر سر احیای برجام، چرخشی نامحسوس در بازارها رخ داد که مهم‌ترین نتیجه آن ورود تدریجی دلار به فاز صعودی و رونق گیری دیگر بازارها به‌ ویژه بورس بوده است. اتفاقی که می‌تواند زنگ خطری برای شدت گرفتن تورم در اقتصاد ایران باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدت‌هاست که اظهارات مختلفی در رابطه با مذاکرات برجامی به گوش می‌رسد. خبرهایی که تأثیر مستقیم بر بازارها به‌خصوص موازی‌ها داشته و به‌نوعی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را در فضایی انتظاری قرار داده است.

یکی از این بازارها که به شدت در انتظار نتیجه برجام به سر می‌برد بازار سرمایه است که از مردادماه ۹۹ تا امروز روزهای پرنوسانی را تجربه کرده است.

در این میان کارشناسان هم از احتمالات متفاوتی برای این بازار در صورت احیای برجام، سخن می‌گویند. یکی از سناریوهایی که این روزها در خصوص این مسئله مطرح می‌شود احیای برجام در آینده‌ای نزدیک است؛ سناریوی دوم نیز ناکام ماندن توافق برجام و برای سناریوی سوم هم طولانی و فرسایشی شدن مذاکرات در ماه‌های پیشرو تخمین زده می‌شود. از آنجا که احیا شدن یا نشدن برجام تأثیر مستقیم بر نرخ ارز می‌گذارد، در نتیجه با بررسی احتمال افزایش یا کاهش قیمت دلار در ماه‌های آینده می‌توان، نمای کلی از وضعیت بازار سرمایه را ترسیم کرد؛ به طوری که پس از گذشت یک هفته از مردادماه، با افزایش اخباری مبنی بر دور شدن طرفین مذاکرات از توافق بر سر احیای برجام، قیمت دلار وارد یک فاز صعودی شد و هم زمان با آن شاهد صعودی شدن دیگر بازارها به‌ویژه بورس بوده‌ایم.

این‌چنین که بازار سهام که هفته نخست مردادماه را ضعیف آغاز کرد، اما پس از آن با جهش ۲.۶ درصدی در سکوی رشد قرار گرفت. ورود سرمایه‌گذاران حقیقی به این بازار و استقبال زیاد آن‌ها از صنایع و نمادهای کوچک باعث تحرک مثبت شد. هرچند مانند سایر بازارها به دلیل ابهام در شرایط آینده، خریداران در موضع احتیاط قرار گرفتند که مانع از افت شاخص کل در هفته‌های آتی خواهد شد.

حال موضوع مهمی که در راستای سرنوشت این بازار، مطرح است ابهامات اخبار مربوط به حوزه برجام است. اینکه آیا همه تحریم‌ها برداشته می‌شود؟ اگر این احتمال وجود دارد در چه زمان خواهد بود؟ و سوالات دیگری که پاسخ شفافی نداشته و همچنین ورود به این بخش را پر ابهام کرده است.

بورس، همچنان پر نوسان است

نوسان بورس از جمله اتفاقاتی است که به کرات در یک سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم. گاه در اوج و در زمانی دیگر به کمترین میزان خود رسیده است.

اکنون روشن است که بورس فعلاً بیش از هر بازاری منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات است به طوری که سهامدارانش دل‌نگران از نتیجه مذاکرات برجام و پیگیر اخبار و تحولات این حوزه هستند و در کنار رصد نرخ دلار و طلا بیش از هر مورد، منتظر اظهار نظری از سوی کارشناسان بازار بورس در رابطه با این بخش هستند.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه، در این باره می‌گوید: اگر با برداشته شدن تحریم‌ها گشایش اقتصادی حاصل شود و شرکت‌ها بتوانند صادرات خود را راحت‌تر انجام دهند، وضع اقتصاد بهتر می‌شود و افزایش امید به آینده در میان مدت باعث رشد بازار سهام می‌شود.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، هم با بیان اینکه در صورت بازگشت آمریکا به برجام انتظار می‌رود بورس به‌جای رشد تورمی با رشد واقعی مواجه شود می‌گوید: بازگشت آمریکا به برجام برای شرکت‌های بنیادی، بزرگ و شرکت‌هایی که بخش قابل ملاحظه‌ای از مبادلات ما را انجام می‌دهند می‌تواند خبر خوبی باشد.

همچنین علی موسوی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رفتار بازار سهام، وابستگی شدید به اخبار اقتصادی به ویژه خبرهای مرتبط با برجام دارد. هر تغییر و تحولی در رابطه با مذاکرات بر بازار دلار تأثیر گذاشته و نوسان دلار هم، بر بازاری چون بورس تأثیرگذار است.

وی در رابطه با اینکه آیا کاهش نرخ دلار به ریزش بورس منتهی خواهد شد می‌گوید: با کاهش واقعی دلار مثلاً تا ۲۰ هزار تومان تا مدتی کوتاه، رویه همه بازارها تغییر می‌کند. اما در بلند مدت شرایط، مساعد شده و به نفع همه بازارها از جمله بورس خواهد بود.

به گفته این کارشناس در صورتی که انتظارات بر جامی دو طرف تحقق یابد و این معاهده منعقد شود با اصلاحات اقتصادی و تورمی کشور، شرایط بازار بورس هم رو به بهبود خواهد رفت.

موسوی ادامه می‌دهد: به عبارتی با روشن شدن تکلیف مذاکرات و خروج از محدودیت‌های این چند ساله، نقل و انتقال و مبادلات مالی بدون ممنوعیت شده و شرایط بنگاه‌های اقتصادی هم مطلوب خواهد شد به این ترتیب همه این شرایط، تأثیری مستقیم بر بازار بورس خواهد گذاشت البته در بلندمدت، می‌توان انتظار چنین چرخشی را داشت.

وی تصریح می‌کند: اما وجود ابهام و طولانی شدن مذاکرات، پیامدی جز بلاتکلیفی همه بازارها ندارد به طوری که سرمایه‌گذار برای ورود به هر بازاری مردد است و ادامه این جریان، به رکود بیشتر، منجر خواهد شد.

شرایط بازار بورس، رو به بهبود است

محمد رضا شهنام‌پور، کارشناس مسئول اقتصادی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شرایط بازار بورس پس از مدت‌ها رکود، در این دو هفته گذشته مثبت بوده است. ولی یکی دو روز اخیر، به دلیل اخطارهای فراوان برای شرایط قرمز کرونا و اعلام تعطیلی‌های چندروزه، بورس با ریزش مواجه شد.

وی در رابطه با تأثیر تعطیلی‌های ناشی از کرونا در هفته جاری بر شرایط بازار بورس اظهار می‌کند: بازار سرمایه هم مانند دیگر بازارها از چنین شرایطی تأثیر منفی می‌بیند. زیرا زمانی که خرید و فروشی انجام نگیرد زمان ازدست‌رفته و پول راکد می‌ماند؛ بنابراین امکان ریزش بورس هم وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که موضوع برجام و بلاتکلیفی آن تا چه میزان بر بازار بورس مؤثر است توضیح می‌دهد: کوچک‌ترین خبری که بر سرمایه‌گذاری مؤثر واقع شود، بازار بورس را با نوسان همراه می‌کند. هر سخن مثبت بر بهبود آن و هر موضوع منفی بر ریزش آن مؤثر است. واضح است اخبار برجامی این چند ماه اخیر هم تأثیر بسیاری بر این بازار داشته است ولی اینکه با احیای برجام، آینده بازار بورس چه خواهد شد، به امتیازاتی وابسته است که داده می‌شود و از طرف مقابل گرفته خواهد شد.

شهنام‌پور خاطرنشان می‌کند: با توجه به شرایط مطلوب این چند هفته اخیر بورس، روند ورود مردم به این بازار در حال مثبت شدن است به طوری که به تدریج سرمایه‌ها در حال بازگشت به بورس است زیرا به غیر از بورس مابقی بازارها فعلاً اشباع شده در حالی که تعدادی از شرکت‌های بورسی سوددهی خوبی پیداکرده و اعتماد مردم را دوباره جلب کرده‌اند.

وی تأکید می‌کند: با وجود بهبود شرایط بازار بورس، افرادی که متمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار هستند. حتماً با آموزش کامل و این آگاهی وارد شوند که ممکن است دوباره بورس، دچار ریزش شود فقط لازم است صبور باشند تا مسیر خود را پس از مدت‌زمانی پیدا کند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 514851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.