بورس امروز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت ایران تایر در سه ماه اخیر، با رشد ۱۱۱ درصدی به سه هزار و ۳۵۸ میلیارد ریال، سود ناخالص شرکت با رشد ۷۱۰ درصدی به ۸۳۶ میلیارد ریال و سود خالص شرکت با رشد ۱۸۰ درصدی به ۶۳۴ میلیارد ریال رسیده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ یکشنبه ۲۴ مردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۱۹ هزار و ۱۹۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۹۹ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد پنج هزار و ۶۲۵ واحدی در سطح ۴۲۸ هزار و ۳۱۴ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۱.۳۰ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۱.۳۳ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۵۰ واحدی به سطح ۲۱ هزار و ۵۵۷ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷۴ هزار و ۸۶۲ و ۲۱۰ هزار و ۹۴۵ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۰ میلیارد و ۱۵۱ میلیون و سه میلیارد و ۱۶۹ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد سه ماهه شرکت پتایر

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بررسی گزارش سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۳.۳۱

بورس امروز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی: شرکت رشد ۱۱۱ درصدی داشته است و به سه هزار و ۳۵۸ میلیارد ریال رسیده است. (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت ایجاد شده است)

سود ناخالص: شرکت رشد ۷۱۰ درصدی داشته است و به ۸۳۶ میلیارد ریال رسیده است. (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود)

سود خالص: شرکت رشد ۱۸۰ درصدی داشته است و به ۶۳۴ میلیارد ریال رسیده است. (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است)

سود خالص هر سهم: هر سهم معادل با ۶۴ ریال است.(سه ماهه) (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت)

سرمایه ثبت شده شرکت هزار و پنج میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته: شرکت با رشد ۱۸ درصدی به چهار هزار ۲۵۷ میلیارد ریال رسیده است. (سودی که در سال‌های گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در حساب شرکت باقی مانده است)

حقوق مالکانه: شرکت رشد دو درصدی داشته است و به ۱۳ هزار ۷۷۳ میلیارد ریال رسیده است. (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت)

تابلوی معاملات

بورس امروز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با پی بر ای ۷.۷۶ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت مناسب است.

p/s شرکت برابر با ۲.۲۷ است. ( این نسبت بیانگر قیمت به ازای فروش به ازای هر برگه سهم است، مانند p/e هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی شرکت به ازای این ارزش بازاری که گرفته توان فروش بالاتری دارد).

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش نبوده و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار مهم

تایر گران می‌شود

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: زمان دقیق اعمال افزایش قیمت تایر، در جلسه‌ای که در هفته جاری برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد. با توجه به آزادسازی قیمت‌گذاری تایر، تولیدکنندگان می‌توانند قیمت محصولاتشان را با نظارت سازمان حمایت تغییر دهند، در حال حاضر بحث‌ها برای افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر از شهریورماه مطرح است ولی هنوز زمان اجرا نهایی نشده است. در پی مصوبه سال گذشته برای آزادسازی قیمت تایر، اواخر آبان ۹۹ قیمت تایر ۵۰ درصد افزایش یافت. دلیل این افزایش قیمت، رشد قیمت مواد اولیه تولید تایر از جمله دوده، روغن، کائوچو، نخ و اکسید روی عنوان شد

صادرات PVC از بورس کالا کلید خورد

امروز در مجموع ۸۰۰ تن پلی وینیل کلراید شرکت پتروشیمی آبادان در بورس کالای ایران عرضه شد که ۳۰۰ تن آن از نوع S۷۰ و ۳۰۰ تن از نوع S۵۷ و ۲۰۰ تن نیز از نوع S۶۵ بود.محموله پی وی سی گرید S۵۷ با تقاضای ۳۰۰ تنی مواجه و در نهایت به قیمت پایه یعنی ۱۶۳۰ دلار مورد معامله قرار گرفت. محموله گرید S۷۰ نیز با تقاضای ۵۱۰ تنی همراه و در حالی که قیمت پایه هزار و ۶۳۰ دلار تعیین شده بود قیمت پایانی به ۱۶۶۱ دلار رسید. محموله گرید S۶۵ هم با تقاضای ۳۲۰ تنی همراه و قیمت پایانی به ۱۵۰۶ دلار رسید در حالی که قیمت پایه هزار و ۴۸۰ تعیین شده بود.

اخبار شرکت‌ها

کرمانشا: پتروشیمی کرمانشاه از ابتدا تا ۱۷ مرداد ماه شش هزار و ۶۰۰ تن اوره در بورس کالا عرضه کرده است. حجم معامله شده این دوره چهار هزار و ۵۰ تن می‌باشد. مقدار عرضه و معامله در تیر ماه به ترتیب ۹ هزار و ۳۰۰ و شش هزار و ۵۲۵ تن بوده است. نرخ معامله شده اوره گرانول کرمانشا در خرداد و تیر به ترتیب ۵۸ هزار و ۱۹ و ۷۳ هزار و ۸۳۲ ریال بوده و در نیمه ابتدایی مرداد ماه به ۸۴ هزار و ۸۶۴ ریال رسیده است.

کچاد به سمت افزایش سرمایه می‌رود

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، درصد افزایش سرمایه: ۲۶۰ درصد؛ محل تأمین: مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته، آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی

خپارس و ماده ۱۴۱

به استحضار می‌رساند برنامه این شرکت جهت برون رفت از شمول ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت افزایش سرمایه به مبلغ ۲۶ هزار میلیارد ریال معادل ۲۳ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی می‌باشد که در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ به تصویب هیأت مدیره شرکت رسید. بدیهی است تحقق این مهم منوط به موافقت سهامدار عمده و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده می‌باشد.

فجر و بورس کالا

از ابتدای مرداد تا ۱۹ ام ماه، فولاد امیر کبیر کاشان پنج هزار تن ورق گالوانیزه در بورس کالا عرضه کرد و تمامی محصول عرضه شده معامله شد. در مرداد ماه نیز پنج هزار ورق گالوانیزه فجر عرضه و معامله شد. نرخ معامله شده ورق گالوانیزه در تیر و خرداد به ترتیب ۲۶۵ هزار و ۲۵۱ و ۲۷۰ هزار و ۶۵۷ ریال بوده و در مرداد ماه به ۲۷۵ هزار و ۶۲۲ ریال رسیده است.

فخاس و بورس کالا

از ابتدای مرداد تا بیستم ماه، مجتمع فولاد خراسان مجموعاً ۴۰ هزار و ۸۴ تن میلگرد در بورس کالا عرضه کرد و حجم معاملات برابر با ۳۰ هزار و ۲۲۸ تن بوده است. در تیر ماه مجموع عرضه و حجم معامله شده این محصول به ترتیب ۴۵ هزار و ۱۰۰ و ۳۵ هزار و ۶۸ تن گزارش شده است. نرخ معامله شده سبد میلگرد شرکت در تیر و خرداد به ترتیب ۱۴۴ هزار و ۶۶۳ و ۱۳۶ هزار و ۶۲۵ ریال بوده و در تیر ماه به ۱۵۵ هزار و ۹۸۵ ریال رسیده است.

بازارهای جهانی

مس: حجم واردات مس چین طی هفت ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۱۰ درصد نسبت به ۷ ماهه ابتدایی سال گذشته کاهش پیدا کرده است. بزرگترین خریدار مس در جهان ۳.۲ میلیون تن مس این این دوره خریداری کرده که افت ۱۰.۶ درصدی داشته است. متوسط قیمت واردات طی دوره (مس وارد شده عمدتاً برای ساخت و ساز و پروژه‌های زیرساختی استفاده شده است) ۹ هزار و ۱۶۸ دلار بوده است که رشد سالانه ۳۹.۲ درصدی داشته است. حجم واردات در جولای ۴۲۴ میلیون و ۲۸۰ هزار و سه تن بوده که نسبت به ژوئن کاهش اندکی داشته اما نسبت به جولای ۲۰۲۰، افت قابل توجهی داشته است. ضعف تقاضا برای واردات مس، منجر به کاهش پریمیوم ها شده است. پریمیوم مس شانگهای به محدوده پایین‌ترین سطح که در ۲۰۱۵ بود، رسیده است. قیمت مس در بازارهای جهانی در هفته گذشته با رشد همراه بود. طرح ۳.۵ تریلیون دلاری آمریکا به تصویب رسید که روی چشم‌انداز قیمت کالاها بی تأثیر نبود.

نفت: بازار جهانی نفت، با افت قابل توجه قیمت، معاملات هفته گذشته را آغاز کرد. قیمت نفت برنت در معاملات روز دوشنبه تا محدوده ۶۷ دلار و ۶۰ سنت کاهش پیدا کرد اما در طول هفته تمام افت خود را جبران کرد و به ۷۰ دلار ۶۰ سنت افزایش پیدا کرد. ذخایر نفت آمریکا در حالی که انتظار می‌رفت با افزایش ۳.۶ میلیون بشکه‌ای همراه شود، افت ۰.۴۴ میلیون بشکه‌ای را ثبت کرد که منجر به افزایش قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه شد.

مهم‌ترین رویداد هفته گذشته بازار نفت، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی بوده است. بر اساس گزارش این نهاد، انتظار می‌رود که تقاضای نفت برای نیمه دوم سال با توجه به نوع جدید کووید ۱۹، کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز را ثبت کند. محدودیت‌های کرونایی در آسیا می‌تواند کاهش تقاضا برای بنزین و نفت را به همراه داشته باشد. همچنین این گزارش حاکی از آن است که افزایش تولید توسط اوپک پلاس می‌تواند بازار نفت را با مازاد عرضه مواجه کند.

علی رغم پیش بینی کاهش تقاضا توسط IEA، اوپک در گزارش ماهانه، پیش بینی تقاضا نفت در ۲۰۲۱ را تغییر نداده است. در جولای خروجی نفت اوپک با ۶۴۰ هزار بشکه افزایش در روز به ۲۶،۶۶ میلیون بشکه رسیده و میزان تولید عربستان با ۵۴۷ هزار بشکه در روز به ۹ هزار و ۴۷۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. در هفته‌های اخیر، شیوع کرونای دلتا به ویژه در چین و نگرانی از افت تقاضا، مانع رشد بیشتر قیمت نفت شده است.

روی: قیمت روی در هفته گذشته با افزایش حدود ۳۰ دلاری به ۳۰۹۳ دلار افزایش پیدا کرد. قیمت روی در بازار آتی چین نیز با رشد اندکی همراه شد. ضعف دلار آمریکا در هفته گذشته به ویژه در معاملات روز جمعه از قیمت کالاها حمایت کرد. شیوع نوع دلتا کرونا در چین و همچنین سخت گیری های دولت چین در رابطه با کسب و کارها، هم تا حدودی منجر به افت تقاضا در بازار داخلی این کشور شد. سرمایه گذاران در چین در حال رصد بازار هستند تا مطمئن شوند خطر نوع جدید ویروس جدی نیست و نمی‌تواند مجدداً منجر به تعطیلی شرکت‌ها شود. چین یک برنامه پنج ساله‌ای هم برای وضع قانون و مقررات جدید برای کسب و کارها منتشر کرده که منجر به نگرانی سرمایه گذاران شده است.

تولید روی در ماه ژوئن نسبت به می افت ۸.۷ درصدی داشته اما در شش ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۵۳ درصد افزایش داشته و به ۷۹۲ هزار ۶۲۹ تن رسیده است. علی رغم افزایش تولید نسبت به سال گذشته، با سطح تولید ۲۰۱۹، هنوز فاصله وجود دارد که انتظار می‌رود در ماه‌های پیشرو کاهش پیدا کند.

نقشه بازار بورس

بورس امروز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 514735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.