نوسازی تاکسی‌ها روی دور کند؛ رشد قیمت‌ها پرشتاب

مدیران شهری سه پیشنهاد برای شتاب‌بخشی در نوسازی تاکسی‌ها مطرح می‌کنند که یکی از آنها وجود تنوع در خودروهای انتخابی برای تاکسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از ۷۸ هزار و ۷۸۴ تاکسی در تهران، ۶۱ درصد (۳۷ هزار و ۱۲۹ دستگاه) فرسوده‌اند. یعنی ۹۵ درصد تاکسی‌های بنزینی (۳ هزار و ۳۹۸ تاکسی) ،۵۹ درصد تاکسی‌های دوگانه سوز (۳۸ هزار و ۸۸۷ تاکسی )،۹۹ درصد ون‌ها (۶ هزار ۴۳۹ ون).

بعد از توقف طولانی مدت نوسازی تاکسی‌های فرسوده دوباره این روند از سر گرفته شده، اما گرانی خودرو باز هم نوسازی تاکسی‌ها را با مشکل رو به رو کرده است.

افزایش قیمت خودرو، روند نوسازی تاکسی‌ها را کند کرد

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری در این باره می‌گوید: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۳۸۰۰ راننده که متقاضی نوسازی خودروی خود بودند در طرح نوسازی ثبت نام کردند که از این تعداد ۲۵۰۰ متقاضی خودروهای خود را تحویل گرفتند و باقی آن‌ها در فرآیند تحویل خودرو قرار دارند.

به گفته وی از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی (سال ۱۳۹۵) تا کنون ۷۸ هزار و ۶۵۵ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است و طبق مصوبه هیأت وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشد، مشمول فرسودگی می‌شود و اکنون ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده است که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید. از این تعداد تاکسی نوسازی شده در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ۱۱ هزار و ۱۲۰ دستگاه شامل نوسازی اسقاط بدون جایگزین بود.

ضامنی ادامه می‌دهد: فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تحویل خودرو با استاندارد یورو پنج ادامه دارد و خودروهای تحویلی سمند و پژو ۴۰۵ است و یکی از دلایل کند شدن روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی افزایش قیمت خودرو است زیرا رانندگان توان مالی برای تهیه خودرو با این قیمت را ندارند و نیاز است که از تسهیلات بانکی در زمینه استفاده کنند. در زمینه تأمین تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرداری برخی شهرها برای اعطای وام مورد نیاز به رانندگان تاکسی اعلام آمادگی کردند بر این اساس با مشارکت شهرداری‌های برخی از کلان شهرداری این تسهیلات را اعطا می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی تاکید می‌کند: با توجه به مشکلات در روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی و همچنین با توجه به حجم بالای فعالیت ناوگان تاکسیرانی، در مجموع در حوزه حمل و نقل عمومی در چنین اوضاعی نیاز به حمایت داریم که فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با توجه به حمایت‌ها در مبحث قانونی آلودگی هوا در دولت جدید تسریع شود.

سه منبع مالی برای کمک به نوسازی تاکسی‌ها

سید مناف‌هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده پایتخت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پیش‌بینی نوسازی ۱۰ هزار تاکسی در سال جاری شده است و سه منبع نیز برای تأمین اعتبار آن در نظر گرفته‌ایم. نخست سازمان برنامه و بودجه و تفاهم نامه‌ای که با دو بانک رسالت و کارآفرین برای ارائه وام کم بهره به امضا رسیده است، معاونت حمل و نقل ۴۰ درصد درآمد ناشی از طرح ترافیک را در این بانک‌ها سپرده کرده و وامی که این دو بانک به رانندگان تاکسی می‌دهند از ۷۰ میلیون به ۹۰ میلیون تومان رسیده است اما از سویی قیمت خودرو نیز همراه با افزایش وام‌ها، افزایش پیدا کرده است و از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۴۰ میلیون تومان برای رانندگان تاکسی رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: با وام ۹۰ میلیون تومانی و ۲۰ میلیون تومانی که راننده تاکسی از اسقاط تاکسی‌اش به دست می‌آورد باید ۳۰ میلیون تومان هم آورده داشته باشد که برای رانندگان تاکسی تهیه این رقم با توجه به قسط‌های وام ۹۰ میلیون تومانی بسیار دشوار است.


سه راهکار پیشنهادی برای گشودن گره نوسازی تاکسی‌ها

محمد روشنی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران هم درباره گره کور نوسازی تاکسی‌های فرسوده به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده را نمی‌توان به گره کور تشبیه کرد چون در حال حاضر این روند ادامه دارد و نوسازی تاکسی‌ها متوقف نشده است. برای سال ۱۴۰۰ نوسازی ۱۰ هزار تاکسی از محل تبصره ۸، شش هزار تاکسی از ماده ۱۲ و سه هزار تاکسی هم از محل اعتبارات پیش بینی شده از بانک مهر در دستور کار داریم و امیدواریم بتوانیم نوسازی ۱۸ تا ۱۹ هزار تاکسی را برای امسال محقق کنیم.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل افزایش صد درصدی قیمت خودرو در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ رانندگان تاکسی با دشواری‌های زیادی برای نوسازی خودروهای فرسوده شأن رو به رو شدند و به نظر می‌آید خودروسازان دست کم برای افزایش قیمت تاکسی‌ها باید درنگ کنند و در این حوزه افزایش قیمت‌ها باید متعادل باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه در روزهای کرونایی، سبد معیشتی تاکسیرانان به یک سوم رسیده است و با کاهش درآمدها چگونه می‌توانند هزینه‌های نوسازی را پرداخت کنند. در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار تاکسی باید نوسازی شوند اما همه این ۴۰ هزار تاکسی توان پرداخت قیمت تاکسی‌های صفر را دارند.

روشنی اضافه می‌کند: تاکید بر استفاده از خودرو پژو و سمند برای نوسازی تاکسی‌ها است اما از سویی ما شاهد فعالیت هزاران خودروی پراید و حتی پیکان مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ در ناوگان تاکسی‌های اینترنتی هستیم بدون اینکه محدودیتی برای آنها در نظر بگیریم این در حالی است که رانندگان تاکسی ما نمی‌توانند از خودروی دیگری برای تاکسی استفاده کنند.

به گفته وی مدتی پیش یکی از پیمانکاران امکان ورود شش هزار تاکسی برقی برای ناوگان تاکسی رانی مطرح کرده بود که اعلام شد که ورود خودروی خارجی نداریم در حالی که ما تولید خودروی هیبریدی هم در داخل کشور نداریم. اگر امکان رقابت وجود داشت دست کم قیمت خودرو برای تاکسی افزایش پیدا نمی‌کرد.

روشنی با اشاره به قیمت خودروهای سمند و پژو برای تاکسی پیشنهاد می‌دهد که خودروهای ارزان‌تری که امکان استفاده آنها برای تاکسی وجود دارد را هم به لیست خودروهایی که می‌توانند تبدیل به تاکسی شوند اضافه شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران همچنین پیشنهاد می‌دهد که تاکسی‌های فرسوده امکان پلاک گذاری شخصی را پیدا کنند تا دست کم به قیمت بالاتری به فروش روند. در حال حاضر تاکسی‌های فرسوده تنها امکان اسقاط دارند که قیمت اسقاط هم در بالاترین حالت ۲۰ میلیون است اما اگر پلاک تاکسی‌های فرسوده امکان تغییر پیدا کند، صاحبان تاکسی می‌توانند آن را به قیمت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان به فروش برسانند.

روشنی سه پیشنهاد مشخص در این رابطه دارد، نخست رانندگان تاکسی در انتخاب آزاد باشند تا بین خودروهای داخلی انتخاب کنند، واردات خودرو برای تاکسی آزاد شود تا خودروهای استاندارد و ارزان قیمت وارد ناوگان شود و درنهایت اجازه بدهند پلاک تاکسی‌های فرسوده به پلاک شخصی تغییر کند تا خودروها به قیمت گران‌تری به فروش برود.

برای نوسازی تاکسی باید به طرح کلید به کلید برسیم

میثم مظفر که روزگاری مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بوده و حالا عضو شورای شهر ششم است نیز درباره روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده به خبرنگار ایمنا می‌گوید: موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی یک کار چندوجهی است که با روندهای بوروکراتیک و پیگیری‌های اداری قابل انجام نیست. از یک سو ما با ستاد حمل و نقل و سوخت مواجه هستیم که متأسفانه ارزش لاشه اسقاط تاکسی را بسیار کم ارزش‌گذاری کرده است. در شرایطی که قیمت خودرو حدود ۱۴۰ میلیون تومان است، مبلغ حدود ۲۰ الی ۲۵ میلیون ارزش لاشه اسقاط ارزشی کمی است.

وی اضافه می‌کند: سازمان تاکسیرانی باید از ستاد حمل‌ونقل سوخت به جد افزایش لاشه خودرو را پیگیری کند و ما در دوره‌های گذشته سابقه یک جهش اساسی در قیمت‌گذاری لاشه خودرو داشتیم.

مظفر با اشاره به اینکه بخشی از نوساز تاکسی‌ها به وام و تسهیلاتی که در اختیار نظام بانکی است باز می‌گردد، می‌گوید: متأسفانه رفع برخی گره‌های کور را دوستان ما با جدیت دنبال نمی‌کنند. ما در همان دورانی که در سازمان تاکسیرانی مسئولیت داشتیم، بر برخی از رانندگانی که در بلک‌لیست بانک‌ها بودند، بدهی داشتند یا چک برگشتی داشتند، مصوبات هیأت وزیران را اخذ کردیم که اینها مستثنی شوند و بتوانند وام را دریافت کنند ضمن اینکه قیمت، مبلغ و میزان وام و تسهیلات باید افزایش پیدا کند. در حال حاضر حدوداً ۹۰ میلیون تومان برای یک خودروی ۱۴۰ میلیون تومانی وام اعطا می‌شود که این مبلغ کم است یعنی راننده باید چند ده میلیون تومان توان مالی داشته باشد تا بتواند آن خودرو را نوسازی کند. ما باید برسیم به طرح کلید به کلید؛ به این معنا که کل وجه تاکسی‌ای که می‌خواهد نوسازی بشود همه‌اش از طریق ارزش اسقاط و وام پوشش داده شود و راننده نیاز نباشد که مبلغی را بگذارد.

مظفر معتقد است که شرکت‌های خودرو ساز باید از منظر حقوق عمومی به موضوع نوسازی تاکسی ورود کنند.

به گزارش ایمنا، با وجود آنکه مسئولان شهری به نوسازی نیمی از تاکسی‌های فرسوده در سال ۱۴۰۰ امید دارند اما با گرانی‌های لحظه‌ای قیمت خودرو و کاهش درآمدهای رانندگان تاکسی به نظر نمی‌آید این روند شتاب بیشتری نسبت به سال‌های قبل پیدا کند.

کد خبر 514472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تعویض تاکسی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    1 0
    سلام شما را به خدا برای تعویض تاکسی های فرسوده انصاف داشته باشید . جند ساله موفق نمی شم تاکسی خود را که مدل 85 است عوض کنم زیرا یکسال بود که ماشینم به علت خرابی زیاد خوابیده بود وتا پولی فراهم می شد قیمت کارخونه بالا می رفت . حالا از روی ناچاری اواخر مرداد 1400 ثبت نام نمودیم شمارا به خدا دیگه گرانش نکنید اگر خدای نکرده قیمت خودرو بالا رفت شامل تاکسی های ثبت نام شده نشود. زیرا این نوع ثبت نام مانند فروش فوق العاده است .همه پولش پرداخت شده بقیه هم وام است لطفا افزایش قیمت نخورد ووامش نیز بیش از این نشود با این اوضاع کسب و کار به خدا قسم توان پرداخت نداریم