۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
وقایع روز پنجم محرم

با نزدیک شدن به روز واقعه تلاش برای متوقف کردن رهروان مسیر عاشقی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس نظر برخی از مورخان تعداد تمامی افرادی که در برابر سپاه امام حسین(ع) صف‌آرایی کردند حدود ۳۸۰۰ نفر بوده است. در روز پنجم محرم شَبَث بن رِبعِی بن حصین تمیمی به دستور عبیدالله بن زیاد با چهار هزار سواره وارد کربلا شد. وی یکی از شخصیت‌های بی‌ثبات تاریخ اسلام است. شبث ابتدا از مخالفان عثمان و فرمانده سپاه امام علی(ع) در جنگ صفین بود. او در مسیر حرکت به سوی نهروان به خوارج پیوست اما با سخنان امام(ع) بازگشت و فرماندهی قسمتی از سپاه را در جنگ نهروان به دست گرفت.

شبث در واقعه کربلا از کسانی بود که به امام حسین(ع) نامه نوشت و از آن حضرت(ع) خواست تا به کوفه بیاید اما با تسلط ابن زیاد بر کوفه تغییر موضع داد و در پراکنده کردن اهالی کوفه، از اطراف مسلم بن عقیل نقش به‌سزایی داشت. در روز عاشورا با آنکه فرماندهی نیروهای پیاده سپاه عمر بن سعد را بر عهده داشت اما سعی می‌کرد تا خود را کمتر نشان دهد. وی در قیام مختار و شورش اشراف کوفه به مقابله با مختار پرداخت و در تحریک مصعب بن زبیر و قتل مختار نقش داشت.

در‬ این‬ روز‬ عبیداللّه‏ بن زیاد دستور داد تا شخصی بنام "زجر بن قیس" بر سر راه کربلا بایستد و هر کسی را که قصد یاری امام حسین‌(ع) ‬ را داشت و می‌خواست به سپاه ایشان ملحق شود را به قتل برساند. همراهان او ۵۰۰ نفر بودند.

زجر بن قَیس جُعفِی کوفی، از افراد لشکر حضرت علی‌(ع) در جنگ‌های جمل و صفین بود که پس از شهادت آن حضرت، به معاویة بن ابی سفیان پیوست. او در واقعه کربلا رئیس پاسبانان کوفه بود و پس از واقعه، سرهای شهدا را به همراه اسیران کربلا از کوفه به شام نزد یزید بن معاویه برد و گزارش واقعه کربلا را به او داد.

همچنین در روز پنجم با توجه به تمام محدودیت‌هایی که برای نپیوستن کسی به سپاه امام حسین‌(ع) اعمال شد، مردی به نام "عامر بن ابی سلامه" خود را به امام‌(ع) رساند و سرانجام در کربلا در روز عاشورا به شهادت رسید.

وی از برابر زجر بن قیس و سپاهش گذشت، زجر به او گفت: من از تصمیم تو آگاهم که می‌خواهی حسین را یاری کنی، باز گرد! عامر خود را به کربلا رساند و به لشگر امام حسین‌(ع) ملحق شد و در این راه به شهادت رسید. او از اصحاب امام علی‌(ع) بود و در چندین جنگ همراه آن حضرت‌ شمشیر زده بود.

کد خبر 514400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.