صاحبان صنایع لبنی هیچ تسهیلاتی از دولت نمی‌خواهند

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر ارائه تسهیلات به دامداران و صنایع لبنی برای کنترل قیمت محصولات گفت: صنایع لبنی هیچ تسهیلاتی از سوی دولت نمی‌خواهند و دولت هر حمایتی می‌خواهد انجام دهد باید به جای بخش تولید به مصرف کننده منتقل کند.

سید محمدرضا بنیطبا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر ارائه تسهیلات به دامداران و صنایع لبنی برای کنترل قیمت محصولات اظهار کرد: این تصمیم در واقع تکرار اشتباه دولت‌های قبل ظرف ۱۶ سال گذشته است. صنایع لبنی هیچ تسهیلاتی از سوی دولت نمی‌خواهند و دولت هر حمایتی می‌خواهد انجام دهد باید به جای بخش تولید به مصرف کننده منتقل کند زیرا این مصرف کنندگان هستند که با کاهش قدرت خرید مواجه بوده و باید مورد حمایت قرار بگیرند البته این حمایت نباید از همه مصرف کنندگان صورت گرفته بلکه فقط پنج دهک محروم و کم برخوردار باید حمایت شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: تا مردادماه به دلیل بروز اختلاف میان وزارت صمت و جهاد کشاورزی، در رابطه با قیمت شیر خام و ۱۰ قلم کالای مشمول قیمت گذاری دولتی تصمیم‌گیری نشده، این در حالی بود که دامداران و کارخانه داران با فشار زیاد افزایش هزینه‌های تولید مواجه بوده و تقاضای بررسی و افزایش قیمت داشتند به طوری که در تیر ماه شاهد اعتراضات سراسری دامداران بودیم.

عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت محصولات لبنی است

وی افزود: در نهایت با استقرار رئیس جمهور جدید و بازگشت مجدد اختیارات قیمت گذاری بر اساس قانون انتزاع و تمرکز وظایف به وزارت جهاد کشاورزی، مسئولیت اعلام قیمت این کالاها به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد، این وزارتخانه تصمیم گرفت فقط قیمت خرید تضمینی شیر خام را اعلام کرده و در بازار دخالت نکرده تا نظام عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها باشد.

دولت تا اطلاع ثانوی قیمتی برای لبنیات اعلام نخواهد کرد

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی تا اطلاع ثانوی و زمانی که ارزیابی بازار و نتایج این تصمیم موقتی مشخص شود برای این محصولات قیمتی اعلام نخواهد کرد، پیش از این قیمت محصولات لبنی اعلام می‌شد و حتی با تغییر قیمت شیر خام نیز این قیمت ممکن بود در طول یک سال تغییری نکند بنابراین در برخی برهه‌های زمانی کارخانه‌های صنایع لبنی ضررده می‌شدند اما اکنون تولید کنندگان بر اساس قیمت شیر خامی که تهیه می‌کنند محصولات خود را قیمت‌گذاری می‌کنند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی نهادی‌های دامی حذف شود

بنی‌طبا اضافه کرد: لازم است برای ساماندهی بازار محصولات لبنی، منابعی که در ابتدای زنجیره تولید محصولات لبنی با عنوان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای نهادی‌های دامی اختصاص داده می‌شود به طور کامل قطع شده و به دهک‌های محروم جامعه انتقال داده شود با این اقدام، یارانه محصولات لبنی به دست افرادی که واقعاً به آن نیازمند هستند می‌رسد.

قیمت لبنیات نهایت ۴۰ درصد افزایش می‌یابد

وی تصریح کرد: با افزایش قیمت شیر خام به شش هزار و ۴۰۰ تومان پیش بینی می‌شد قیمت محصولات لبنی نیز تا ۷۰ درصد افزایش یابد علاوه بر این اکنون قیمت شیر خام در حال نزدیک شدن به قیمت جهانی آن در حدود ۹ هزار تومان بوده و افزایش قیمت شیر خام اجتناب‌ناپذیر است. در شرایط کنونی و با وجود تعیین قیمت محصولات لبنی توسط نظام عرضه و تقاضا، در نهایت قیمت این محصولات در صورت تحقق عدد ۶۴۰۰ تومانی برای شیرخام، حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دولت یارانه محصولات لبنی را به دهک‌های پایین جامعه اختصاص دهد

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: بر اساس آئین نامه محصولات ساخت داخل سود مشروع و قانونی این محصولات به طور میانگین ۱۴ درصد می‌تواند باشد، این در حالی است که اکنون سود این محصولات کمتر از ۱۰ درصد بوده و تولید کنندگان با رقابت ایجاد شده در بازار از سود خود کاسته‌اند تا بتوانند فروش بیشتری داشته باشند.

بنی طبا اضافه کرد: صنایع لبنی اعلام آمادگی می‌کند که در صورتی که دولت یارانه این محصولات را به دهک‌های پایین جامعه در قالب شیر مدارس و طرح حمایتی در مناطق محروم انتقال دهد، تمام محصولات لبنی لازم را با حداکثر سه درصد سود تأمین کرده و به دولت تحویل دهند.

کد خبر 514344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.