مخالف‌خوانی‌ها با کابینه‌

واردات واکسن کرونا و جنجال‌های وزیر اطلاعات و کابینه‌ پیشنهادی ابراهیم رئیسی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ شنبه ۲۳ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنجال واکسن در افشاگری‌های کرونایی» به بررسی واردات واکسن کرونا پرداخت و نوشت: پرده سوءمدیریت کشور در بحران کرونا با جدال لفظی میان یک مقام وزارت بهداشت و وزیر خارجه کنار زده شد. رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران وزارت خارجه را به کم‌کاری متهم کرد و ظریف با طرح سوالاتی کنایی، بار مسئولیت را از دوشش کنار گذاشت.

علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران چهارشنبه گفت «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است، اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است.» همین عبارات کافی بود تا آتش زیر خاکستر سوءمدیریت در بحران کرونا سر بر آورده و صدای مردم و در کمال ناباوری دستگاه دیپلماسی را هم در بیاورد.

رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران گفته است: «وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند ما به جای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.»

علیرضا زالی اضافه کرد: «ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج تامین رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج تهیه واکسن می‌کردیم چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را سه برابر قیمت بخریم ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم.»

وی در بخشی از صحبت‌هایش وزارت خارجه را هدف قرار داد و گفت: «سفیران ما در کشورهای خارجی به دنبال تأمین واکسن نبودند. با سفیر ژاپن صحبت کردم، گفت اصلاً سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است. این چه دیپلماسی‌ای است؟»

همین یک جمله کافی بود برای اینکه محمدجواد ظریف تصمیم بگیرد کمی از سکوت سنگینش را که گویا فقط در صورت اطمینان از انتشار نیافتن (اشاره به فایل صوتی مصاحبه ظریف و لیلاز) شکسته می‌شود، کنار بگذارد. ظریف در صفحه اینستاگرام خود به اظهارات این مقام وزارت بهداشت پاسخ داد و سوالاتی را مطرح کرد.

مخالف‌خوانی‌ها با کابینه‌

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایداری‌ها از الان جا زدند» به بررسی جنجال‌های وزیر اطلاعات پرداخت و نوشت: بیش از هر جریانی در مسیر مبارزه با فساد، تلاشگر و فعال می‌دانند. معتقدند نام جبهه پایداری بر اساس آرمان‌هایشان برای مقابله با هر آنچه هست که فساد خوانده می‌شود، انتخاب شده و در این مسیر کوتاهی نخواهند کرد اما و اما…. نسخه مبارزه با فساد برای اعضای جبهه پایداری متفاوت است بدین‌معنا که برخی از آنها آرمان‌های دیگری در ذهن دارند که مقدم بر مبارزه با فساد است! هر که از ما نیست بر ماست شاید تعریفی درست از آنچه باشد که در ذهن برخی اعضای جبهه پایداری می‌گذرد و آنان برای رسیدن به قدرت حتی حاضر هستند شخصیت‌های موفق و شناخته شده در مسیر مبارزه با فساد را تخریب کنند که نمونه بارز آن نامه قاسم روانبخش خطاب به رئیسی در انتقاد به انتخاب حجت‌الاسلام خطیب به‌عنوان وزیر اطلاعات است.

قاسم روانبخش، عضو جبهه پایداری در نامه به رئیس‌جمهور نوشت: «‌شنیده‌ها حاکی است که برای وزارت مهم و کلیدی اطلاعات فردی به نام آقای سیداسماعیل خطیب در نظر گرفته‌اید از آنجایی که وزارت اطلاعات بسیار مهم و استراتژیک است و در موفق شدن و نشدن دولت شما می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند و به دلیل سابقه طولانی وی در مدیریت اداره اطلاعات قم و شناختی که جریان انقلابی قم از کارنامه ایشان دارند، وی را برای این جایگاه مهم مناسب نمی‌دانیم.»

دلیل مخالفت جبهه پایداری با معرفی خطیب به‌عنوان وزیر اطلاعات مشخص است. نخست آنکه اعضای این تشکل انتظار داشتند تا شخصی تندرو و دلواپس مانند خودشان برای جلوس بر این کرسی پیشنهاد شود؛ چهره‌ای به نام نصرا.. پژمانفر! همچنین جبهه پایداری تلاش داشت تا گزینه دیگر این جریان به نام سیدمحمود نبویان بر کرسی وزارت اطلاعات تکیه بزند که رئیسی، وقعی بر این انتظارات تندروها نگذاشت و ترجیح داد شخصیتی را به عنوان وزیر اطلاعات معرفی کند که علاوه بر دارا بودن تجربه و تخصص، دارای مشی میانه و اعتدالی باشد.

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتی نوشت: «قاسم روانبخش (از اعضای جبهه پایداری) علیه وزیر پیشنهادی اطلاعات معرکه گرفته است تا از رئیسی انتقام بگیرد که هم حزبی‌اش نصرا… پژمانفر را تحویل نگرفته و اسماعیل خطیب را برگزیده است. طبیعی است پایداری‌چی‌های بدخیم عصبانی باشند از اینکه نتوانستند امنیت کشور را جناحی کنند.» از سوی دیگر حجت‌الاسلام خطیب نقش پررنگی در مبارزه با فساد دارد و اکنون برای بسیاری این سوال مطرح است که چرا جبهه پایداری از حضور شخصیتی که مبارزه با فساد اقتصادی را در دستور کار دارد نه تنها استقبال نمی‌کند بلکه برای تخریب او تلاش می‌کند!

حجت‌الاسلام خطیب با اقداماتش در قوه قضائیه به‌عنوان چهره‌ای که «مبارزه با فساد اقتصادی» را در رأس برنامه‌های خود قرار داده، مطرح شده است. او در یک سخنرانی گفته بود: «برخی حوزه‌های اقتصاد ما با نفوذ افرادی به فساد کشیده و در کنار آن با تحمیل‌هایی که بر این کشور شد، سبک زندگی، روش و منش برخی افراد، وابستگی و گرایش به غرب پیدا کرد.» آیا جبهه پایداری هراسی از مبارزه با فساد دارد.

پس از انتشار نامه روانبخش به رئیس‌جمهور بود که جمعی از طلاب و دانشجویان انقلابی در نامه‌ای خطاب به این عضو جبهه پایداری آوردند: «نامه سرگشاده شما خطاب به آیت‌ا… رئیسی، رئیس‌جمهور محترم در خصوص تصدی وزارت اطلاعات توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداسماعیل خطیب مایه بسی تأسف و تعجب است. تا کی باید انقلاب و نظام تاوان افراطی‌گری امثال شمارا پرداخت کند؟ چگونه به خود اجازه می‌دهید، خودتان را نماینده جریان انقلابی بدانید و به هر شخص و شخصیتی حمله کنید. جناب آقای روانبخش رزومه آقای خطیب و خدمت ایشان در نهادهای انقلابی، خصوصاً دفتر مقام معظم رهبری، حاکی از انقلابی بودن ایشان است. خوب است شما و جریان فکری‌تان، الفبای انقلابی‌گری را مرور و تمرین کنید و بی‌خود و بی‌جهت سنگ انقلاب را به سینه نزنید. خوب است، در پاره‌ای مسائل بصیرت داشته باشید و آب به آسیاب دشمن نریزید و طوری سخن بگویید و بنویسید که مدیون خون شهدا و جریان انقلابی که با نظرات افراطی امثال شما مخالف هستند نشوید.»

مخالف‌خوانی‌ها با کابینه‌

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مخالف‌خوانی‌ها با کابینه‌» به بررسی کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت: کابینه رئیسی با وجود همه انتقادها به آن از سوی چهره‌ها و جریان‌های غیراصولگرا گویا رضایت خود اصولگرایان را هم به دنبال نداشته است. از خط‌ونشان مجلس تا جبهه پایداری؛ جریانی که حرف و حدیث‌های زیادی درباره سهم‌خواهی‌شان از کابینه پیش‌تر به گوش می‌رسید. قاسم روانبخش، عضو این جبهه، با انتشار نامه‌ای سرگشاده به رئیسی با انتخاب حجت‌الاسلام خطیب به عنوان وزیر اطلاعات مخالفت کرده است. مشخص است که این جریان سیاسی که عضو روحانی هم کم ندارد انتظار داشته وزیر اطلاعات از میان اعضای خودش یا چهره‌های نزدیک به این جبهه انتخاب شود.

قبلاً در گمانه‌زنی‌ها نام ابراهیم نبویان، نماینده فعلی مجلس، برای این سمت به گوش می‌رسید. با این وصف بعید نیست که جریان جبهه پایداری در مجلس هم از در مخالفت با گزینه وزارت اطلاعات و حتی برخی گزینه‌های دیگر درآید. در این صورت آن تصور موجود مبنی بر احتمال قریب به یقین رأی یکدست آری به کابینه از سوی مجلس اصولگرا، تَرَک خواهد خورد. قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی نوشته است: «شنیده‌ها حاکی است که برای وزارت مهم و کلیدی اطلاعات فردی به نام آقای سیداسماعیل خطیب را در نظر گرفته‌اید. از آنجایی که وزارت اطلاعات بسیار مهم و استراتژیک است و در موفقیت و عدم موفقیت دولت شما می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند، به دلیل سابقه طولانی او در مدیریت اداره اطلاعات قم و شناختی که جریان انقلابی قم از کارنامه ایشان دارند، او را برای این جایگاه مهم مناسب نمی‌دانیم.

همچنین برخی از احتمال معرفی عبداللهی، دادستان سابق ویژه روحانیت که از نیروهای ایشان است، برای وزارت اطلاعات سخن می‌گویند. با توجه به توصیه اخیر امام خامنه‌ای مبنی بر مشورت با نخبگان، اگر اجازه بفرمائید قبل از معرفی، جمعی از دوستان خدمت برسیم و مطالبی که در این راستا وجود دارد مطرح کنیم. بی‌تردید می‌تواند در انتخاب این پست مهم و در جهت موفقیت شما در خدمت خالصانه به مردم مؤثر باشد». برخی معتقدند که دوز تندروی در کابینه رئیسی کمتر از حد انتظار است و شاید همین باعث گلایه جبهه پایداری شده که معتقد بود جریانی می‌خواهد مانع شکل‌گیری کابینه جوان انقلابی شود.

مخالف‌خوانی‌ها با کابینه‌

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خطر سقوط کابل» به بررسی پیشروی طالبان در افغانستان پرداخت و نوشت: «در حال بازگشت سریع به گذشته‌ای هستیم که ۲۰ سال از آن فرار کردیم.»، «سرعت پیشروی طالبان باورکردنی نیست.»، «فکر نمی‌کردیم طالبان به این سرعت پشت دروازه‌های کابل باشد.»

در ۲۴ ساعت گذشته بارها و بارها این جملات و جملاتی مشابه از زبان مرد و زن در افغانستان شنیده شده است. طالبان تا ساعت ۹ بامداد روز جمعه به گفته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی آن ۱۴ ولایت افغانستان را به تصرف خود درآورده بود پس از آن نیز هر ساعت خبرهای کوتاه درباره پیشروی طالبان یا تصرف ولایتی جدید منتشر شده است.

خبرهای رسیده از ارگ ریاست‌جمهوری در کابل از رایزنی‌های فشرده اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان با مقام‌های سیاسی از ایالات متحده تا بریتانیا حکایت دارد. همزمان از دوحه خبرهای تأیید نشده درباره تفاهم بر سر تشکیل دولت انتقالی به گوش می‌رسد و در نیویورک هم شورای امنیت وضعیت سیاسی و امنیتی در افغانستان را بحرانی و حساس خطاب می‌کند. شبه‌نظامیان طالبان اسلحه بر دوش در ولایت هرات روز خود را با حضور در شهربازی این شهر با جولان دادن در خیابان‌ها آغاز کردند و ظهر نیز در مسجد جامع جامعه بزرگ این شهر برای نخستین‌بار در ۲۰ سال گذشته به امام جماعتی از طالبان اقتدا کردند. ایالات متحده و بریتانیا که در تصمیم قبلی برای خروج از افغانستان راسخ هستند، اعلام کردند که نیروهای نظامی تازه نفسی را به این کشور اعزام خواهند کرد اما نه برای جنگیدن با طالبان بلکه برای تسهیل روند نقل و انتقال است

تصاویری که در ۴۸ ساعت اخیر از نحوه پیشروی طالبان منتشر شده، کشورهایی را که در ۲۰ سال گذشته دستی بر آتش افغانستان داشتند شوکه کرده است. تا کمتر از یک ماه پیش تصور می‌شد که طالبان از بیم مقاومت مردمی و نیروهای امنیتی فعلاً خیال تصرف شهرهای بزرگ‌تر را در سر ندارد و به ولایت‌های کوچک‌تر رضایت خواهد داد. همزمان گفته می‌شد که طالبان اشتباه دهه ۹۰ را تکرار نخواهد کرد و کسب مشروعیت و مقبولیت بین‌المللی را بر پیشروی‌های سریع ترجیح می‌دهد. رفتارهای طالبان در دو هفته اخیر به شاهدی برای نقض این ادعا تبدیل شد. در حالی که نیروهای امنیتی از نیمروز تا هرات و قندهار برای خارج شدن شهر سوار بر ماشین‌های نظامی از یکدیگر سبقت گرفتند، سخنگوی طالبان مدعی شد که سقوط شهرهای بزرگ نشانه استقبال افغان‌ها از طالبان است.

هرات در حالی ناباورانه به دست طالبان تصرف شد که ویدئوهای رسیده از جولان شبه‌نظامیان طالبان در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی این شهر که خالی از هرگونه نیروی نظامی بودند با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی روبه‌رو شد. بسیاری از خبرنگاران و ناظران مسائل افغانستان در فضای مجازی با اشاره به فرار نیروهای امنیتی افغانستان نوشتند که تحولات این روزهای افغانستان نشان می‌دهد که ۲۰ سال تلاش برای تجهیز و تعلیم نیروهای نظامی این کشور بیهوده بوده و حالا ایالات متحده با ترک افغانستان ثابت کرد که سرمایه مادی و انسانی که در این سال‌ها در افغانستان هزینه کرد، نتوانسته مسیر بازگشت این کشور به سال دوهزار را مسدود کند.

مخالف‌خوانی‌ها با کابینه‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیسی وسط میدان خدمت؛ مردم بی‌واسطه از مشکلات خود گفتند» نوشت: آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که تنها یک هفته است صندلی ریاست جمهوری را تحویل گرفته، در شرایطی که تحت تأثیر اهمال کاری و تصمیمات غلط و بعضاً فاجعه بار دولت تدبیر، کشور در بدترین شرایط ممکن به سر می‌رود و روح و روان و جسم جامعه بیش از هر زمان دیگری درگیر کروناست، پا به میدان گذاشته و بدون کمترین تشریفاتی برای بررسی شرایط و پیگیری مشکلات مردم به میان آنها رفته است.

جوانی روی یکی از موانع فلزی پیاده رو مقابل داروخانه ۲۹ فروردین واقع در میدان حر نشسته و سر در گوشی خود در میان خیل انبوهی از مراجعان و متقاضیان دریافت داروهای کرونایی منتظر نوبت خود است. کمی آن طرف زنی میانسال با چهره‌ای نگران و مضطرب روی صندلی نشسته و احتمالاً به اینکه موفق به دریافت داروی خود می‌شود یا نه فکر می‌کند.

پشت سر و اطراف آنها در جلوی داروخانه هم جمعیتی با همین حال و وضعیت در حال تحرک است. یک خودروی خاکستری مقابل داروخانه توقف می‌کند، رئیس‌جمهور از آن پیاده شده و مسیر ورود به داروخانه را در پیش می‌گیرد. جوان گوشی به دست لحظه‌ای به پشت سر خود نگاه کرده و چون در مخیله‌اش هم نمی‌گنجد که نه فلان نماینده یا مسئول که رئیس جمهورش را این چنین بی تکلف و بدون کمترین تشریفاتی در پیاده روی خیابان ببیند، به گمان اینکه اشتباه دیده برمی‌گردد و دوباره سر در گوشی خود می‌کند. در ذهن او و خیلی از مردم ایران سالهاست تصویری که از رئیس جمهور ساخته‌اند، فردی است که یا صرفاً از پشت گیرنده‌های تلویزیون قابل مشاهده است یا نهایتاً سوار بر خودروی شاسی بلند و در میان حلقه‌ای از محافظان و ملازمان.

رئیسی در مقابل دیدگان متحیر و البته نگران و مضطرب مراجعان، وارد داروخانه شده و تنها دقایقی بعد که مردم از حضور رئیس جمهور مطلع و البته مطمئن می‌شوند، به دور او حلقه زده و بی واسطه و رو در رو با رئیس جمهورشان از مشکلات و نگرانی‌های خود می‌گویند.

مخالف‌خوانی‌ها با کابینه‌

کد خبر 514341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.