توقیف سرم‌های خریداری شده در کشور هند

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره توقیف محموله سرم‌های خریداری شده در کشور هند توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایمنا، کیانوش جهانپور با اشاره به بدعهدی کشور هندوستان در ارائه واکسن کرونا به ایران، اظهار کرد: در حال حاضر هزینه خرید ۵۰۰ هزار دوز واکسن ماه‌ها پیش‌ پرداخت شده و ۳۷۵ هزار دوز آن نیز توقیف شده و وارد کشور نشده است.

وی ادامه داد: صدها هزار بطری سرم خریداری نیز توقیف شده و به کشور نرسیده البته به نظر می‌رسد با مذاکرات صورت گرفته این محموله واکسن و سرم نیز وارد کشور شود.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت واکسن کوواکس گفت: ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به‌واسطه بانک مرکزی و وزارت امور خارجه خریداری و پرداخت شد. توزیع واکسن کوواکس در تمامی دنیا تأخیر دارد برای نمونه قرار بود تا پایان بهار سه میلیون و ۶۰۰ هزار دوز تحویل داده شود اما نشد و از مجموع ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن، تنها دو میلیون و ۲۰۰ هزار دوز دریافت کرده‌ایم و برای مابقی در صف نوبت قرار داریم.

وی با اشاره به وضعیت واردات واکسن از چین گفت: با تلاش همه دستگاه‌های مربوطه واردات واکسن از چین به‌صورت استمراری شروع شد، در حال حاضر هفته‌ای دو محموله واکسن دریافت می‌کنیم و بخش عمده‌ای از واکسیناسیون کشور نیز به‌واسطه همین واکسن‌ها انجام شد.

وی ادامه داد: از ماه‌ها قبل برای دریافت واکسن‌های دیگر از مبدأ اروپا رایزنی‌هایی شده، تا امروز ما از واکسن‌های غربی تنها واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌ایم و برای واکسن‌های مدرنا و فایزر تولید خارج از اروپا نیز مدت‌هاست در حال مذاکره هستیم و به‌زودی به سبد واکسیناسیون کشور افزوده خواهد شد.

جهانپور گفت: ژاپن نیز واکسن آسترازنکا تحت لیسانس تولید می‌کند که با رایزنی‌های صورت گرفته، سه محموله معادل با دو میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن به مردم ایران اهدا شد و پس از این، موارد خرید و اهدایی در صورت لزوم پیگیری خواهد شد.

منبع: فارس

کد خبر 514334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.