جان گالزورثی؛ نویسنده رمان‌های دنباله‌دار

جان گالزورثی، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و برنده جایزه نوبل ادبیات ۱۹۳۲، زاده ۱۴ آگوست ۱۸۶۷ در کینگستون‌هیل انگلستان و در گذشته ۳۱ ژانویه ۱۹۳۳ گرولاج شهر همپستد در این کشور است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جان گالزورثی نویسنده و نمایشنامه‌نویس بریتانیایی، متولد کینگستون‌هیل، واقع در شهر ساری انگلستان است. نسل خانواده گالزورثی تا کشاورزان دونشایر قرن ۱۶ که در قرن ۱۹ صاحب ثروت و دارایی شدند قابل ردیابی است.

پدر جان گالزورثی وکیل دادگستری و خودش فارغ‌التحصیل حقوق از مدرسه هارو (Harrow) و نیو کالج آکسفورد بود. در سال ۱۸۹۰ از او درخواست شد تا به کانون وکلا بپیوندد. گالزورثی با هدف دستیابی به تخصص در حقوق دریایی، سفری به دور دنیا داشت و از این طریق با جوزف کراد که همسفر او در یک کشتی تجاری بود آشنا شد و دوستی مادام‌العمری را آغاز کرد. علی‌رغم تحصیلاتش، جان گالزورثی قانون را غیرمنطقی می‌دانست و در ۲۸ سالگی به نوشتن روی آورد.

رمان‌های جان گالزورثی

رمان‌های جان گالزورثی با پرهیز از روان‌شناسی پیچیده و دیدگاه اجتماعی بسیار ساده تا مدت‌ها به‌عنوان الگوهای زندگی وفادار انگلیسی پذیرفته شدند. گالزورثی به خاطر به تصویر کشیدن زندگی طبقه متوسط ویکتوریایی و ادواردی همچنین خلق سومز فروسایت به‌عنوان شخصیتی غیر محبوب که در عین حال احساس همدردی مخاطب را برمی‌انگیزد در یادها مانده است.

وی در چاپ اولین آثار خود، مجموعه داستان کوتاه "چهار باد" در ۱۸۹۷ و رمان "جوسلین" در ۱۸۹۸ که هر دو را به هزینه شخصی منتشر کرد از نام مستعار جان سینجون بهره برد. "جزیره فریسیان" در ۱۹۰۴، اولین کتابی بود که با نام خود جان گالزورثی به چاپ رسید و خود جان، آن را اولین اثر مهم خود می‌داند.

"مرد ملاک" در ۱۹۰۶ که در مجموعه حماسه فورسایت (۱۹۰۶ تا ۱۹۲۱) شناخته شد و جان گالزورثی در اغلب مواقع با آن به یاد آورده می‌شود عصر جدیدی از رمان‌های دنباله‌دار (Novel sequences) را آغاز کرد. این اثر انتقاد تندی از طبقات فراتر از متوسط جامعه و پیشینه خود گالزورتی بود. دیگر آثار او در همین مجموعه عبارتند از "تابستان هندی یک فورسایت" (۱۹۱۸) در پنج داستان، "در چانسری" (۱۹۲۰)، "بیداری" (۱۹۲۰) و "اجازه دادن" (۱۹۲۱).

"حماسه"، داستان زندگی سه نسل از یک خانواده بزرگ و طبقه متوسط رو به بالا در پایان قرن است. فورسایت‌ها قبیله‌ای هستند که به تازگی به ثروت و موفقیت در حرفه و دنیای تجارت رسیده و مشتاقانه به دنبال افزایش ثروت هستند. در رمان مذکور نشان داده می‌شود که این تمایل به لحاظ اخلاقی اشتباه است و با بخش‌های پر جوش و خروشی که در آن توصیف شخصیت‌ها و پیشینه آن‌ها آمده، در حال مقابله با ثروت است. جان گالزورثی به خاطر خلق این شاهکار ادبی موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۳۲ شد.

در کتاب "مرد ملاک"، گالزورثی با وارد کردن شخصیت سومز فورسایت، وکیل مدافعی که به همسرش، ایرنه هم‌چون یکی از اموالش نگاه می‌کند به فورسایت‌ها حمله می‌کند. گالزورثی در ۱۹۰۵ با آدا پیرسون ازدواج کرد و ایرنه تا حدی شخصیتی شبیه به آدا دارد با این تفاوت که همسر اول او هیچ شباهتی به سومز نداشت و این دو، شخصیتی کاملاً متضاد داشتند. این رمان با تأخیری ۱۵ ساله در دو رمان بعدی او ادامه یافت یعنی "در چانسری" (دادگاه) و اجازه دادن که در آن‌ها طلاق سومز و ایرنه، ازدواج مجدد هر یک از آن‌ها و در نهایت گرفتاری‌های عاشقانه فرزندانشان به تصویر کشیده شده است.

داستان خانواده فورسایت، پس از جنگ جهانی اول و در داستان‌های "میمون سفید" (۱۹۲۴)، "قاشق نقره‌ای" (۱۹۲۶) و "آواز قو" (۱۹۲۸) در قالب کمدی مدرن ادامه یافت. این داستان شامل دو قسمت دیگر نیز بود، "فریاد خاموش" و "رهگذران" در ۱۹۲۷ که در سال ۱۹۳۰، مجموعه داستان کوتاهی به نام "درباره تغییر فورسایت‌ها" نیز به آن اضافه شد.

از دیگر رمان‌های جان گالزورثی، می‌توان از "خانه روستایی" (۱۹۰۷)، "پاتریسان" (۱۹۱۱)، "کبوتر" (۱۹۱۲)، "فراری" (۱۹۱۳) و "سرزمین‌های آزاد" (۱۹۱۵) نام برد.

نمایشنامه‌های جان گالزورثی

جان گالزورثی همچنین یک نمایشنامه‌نویس موفق با مهارت فنی قابل ملاحظه بود. نمایشنامه‌های او به سبک طبیعت‌گرایانه نوشته می‌شد و اغلب مسائل اخلاقی یا اجتماعی بحث‌برانگیز یا نارضایتی‌های خاص اجتماعی هم‌چون دوگانگی عدالت در طبقات بالا و پایین یا روبه‌رویی سرمایه و کار را بیان می‌کرد. "جعبه نقره‌ای" (۱۹۰۶) مانند بسیاری دیگر از آثار او دارای مضمون حقوقی است و تضاد تلخی از رفتار قانونمند با فقرا و ثروتمندان را به تصویر می‌کشد، "نزاع" (۱۹۰۹) مطالعه‌ای بر روابط صنعتی است و معروف‌ترین نمایشنامه او، "عدالت" (۱۹۱۰)، تصویری واقع‌بینانه از زندان است که احساسات زیادی را برانگیخت و منجر به اصلاحات وضع زندان در انگلستان شد.

واکنش گالزورثی به جنگ جهانی اول در "اوباش" (۱۹۱۴) نشان داده شد که در آن صدای یک دولتمرد در جنون جمعیت تشنه جنگ گم می‌شود همچنین در "بازی پوست" (۱۹۲۰) که نمایشی از دشمنی دو خانواده است. دیگر نمایشنامه معروف او به نام وفاداری نیز در سال ۱۹۲۲ نوشته شده است. جان گالزورثی اشعار بسیاری نیز دارد.

احیای نام جان گالزورثی

جان گالزورثی در ۳۱ ژانویه ۱۹۳۳ درگذشت. سال‌ها پس از این تاریخ در سال ۱۹۶۷ یک شرکت پخش‌ کننده رادیویی و تلویزیونی با تولید مجموعه تلویزیونی حماسه فورسایت که اول در بریتانیای کبیر و بعدها دیگر کشورها همچون ایالات‌متحده محبوبیت یافت علاقه فراموش‌ شده به این نویسنده را به یاد آورد و شهرتی که با مرگش کم‌رنگ شده بود را احیا کرد.

کد خبر 514291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    عالی مثل همیشه