آخرین اخبار از سقوط هرات افغانستان

طی روزهای گذشته طالبان توانسته مناطق زیادی از افغانستان را به اشغال خود درآورد اما شب گذشته با سقوط هرات یک گام به کابل پایتخت افغانستان نزدیک شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس تصرف طالبان بر شهرها و ولایت‌های کوچک در افغانستان طی هفته اخیر، حملات گسترده این گروهک تروریستی به شهرهای بزرگ هرات، قندهار و لشکرگاه مضاعف شد، اما بسیاری از این حملات با سرکوب ارتش ملی افغانستان روبه‌رو می‌شد.

در حالی که مقامات ارشد دولت افغانستان معتقد بودند که طالبان در تصرف شهرهای بزرگ ناکام خواهد بود و در این مسیر تلفات بسیاری از خود به جای گذاشته است، اما این گروه اعلام کرد که شامگاه گذشته موفق شده به بخش‌های از شهر لشکرگاه وارد شده و تا مرکز شهر پیشروی کرده و مدعی شدند کخ حوزه دوم امنیتی شهر لشکرگاه در مرکز استان هلمند را تصرف کرده‌اند.

هرات نیز سومین شهر بزرگ افغانستان و یازدهمین مرکز ولایتی است که طی یک هفته گذشته به تصرف شبه نظامیان طالبان درآمده است. همزمان با پیشروی سریع طالبان، سومین روز از نشست مذاکرات صلح افغانستان در دوحه قطر هم در حال برگزاری است. گزارش‌ها حاکی است که مذاکره کنندگان دولت افغانستان به طالبان پیشنهاد داده‌اند در ازای دریافت سهم ۵۰ درصدی از قدرت، به حملات خود پایان دهند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان هم بامداد امروز با انتشار ویدئویی از مقر استانداری قندهار اعلام کرد که شب گذشته استانداری قندهار و فرماندهی پلیس را تصرف کرده و نیروهای دولتی عقب نشینی کرده‌اند. با تصرف قندهار، هرات و لشکرگاه؛ طالبان بر شماری از شهرهای بزرگ و استراتژیک افغانستان مسلط شدند.

رسانه‌های محلی افغانستان تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد افراد گروه طالبان مرکز استان‌های بادغیس در غرب و غور در مرکز افغانستان را نیز تصرف کرده‌اند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی، اعضا طالبان در دروازه ورودی استانداری بادغیس حضور دارند و از استان غور نیز گزارش رسیده که این استان نیز بدون درگیری به طالبان واگذار شده است. سقوط مراکز استان‌های افغانستان به طور غیر قابل پیش بینی اتفاق افتاده و حتی جامعه جهانی و کشورهای منطقه را نیز متحیر ساخته و اکنون طالبان بیش از نیمی از استان‌های این کشور را در اختیار دارد.

طالبان پس از تصرف هرات و قندهار به غزنی رسید شهری راهبردی با ۱۹۰ هزار نفر جمعیت که در ۱۵۰ کیلومتری کابل، پایتخت افغانستان، قرار دارد و طالبان با تصرف این شهر دهمین مرکز ولایت را نیز طی یک هفته در اختیار گرفتند. اکنون این شهر به دروازه‌ای بین پایتخت و سنگرهای شبه نظامیان در جنوب به شمار می‌رود.

پیشروی طالبان در جنوب کابل

ذبیح الله مجاهد در قسمت دیگری از سخنان خود گفت که «با تصرف فرماندهی پلیس تعداد زیادی از نیروهای دولتی به آنها تسلیم شده‌اند و جنگ در منطقه جنوبی شهر پل علم ادامه دارد.»

مجاهد در ادامه گفت که «پنج تانک دولتی و مقدار زیادی مهمات و تعدادی سلاح نیز به دست این گروه افتاده است.»

برخی رسانه‌های اجتماعی افغانستان هم نوشته‌اند که شهر قلات مرکز استان زابل در مسیر بزرگراه کابل- قندهار نیز به دست طالبان سقوط کرده است.

مقامات دولتی و نهادهای امنیتی افغانستان سکوت اختیار کرده و با وجود اعلام سقوط استان‌های غزنی، هرات، بادغیس، هلمند و قندهار طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ واکنشی نشان نداده‌اند. اگر گروه طالبان موفق شود شهر پل علم مرکز استان لوگر را تصرف کند، نخستین مرکز استانی خواهد بود که در مرز کابل پایتخت قرار دارد و می‌تواند این گروه را به دروازه شهر کابل برساند.

واکنش‌ها به سقوط هرات

در پی تشدید درگیری‌ها در مناطق شمالی و غربی افغانستان، روز پنج‌شنبه -۲۱ مردادماه- سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف اعلام کرد برای مدت محدودی فعالیت‌های خود را به کابل منتقل می‌کند.

کابولوف، نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان در واکنش به تصرف طالبان بر هرات و قندهار گفت که «تصرف قندهار توسط گروه "طالبان" به معنی آمادگی آنها برای تصرف کابل نیست، آنها فعلاً قادر به تصرف پایتخت افغانستان نیستند.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصرف قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان به این معنی است که مسیر طالبان برای فتح پایتخت افغانستان گشوده شده است، گفت که «تصرف قندهار هیچ مسیری را نمی‌گشاید. پیشروی‌های "طالبان" به معنی پایان مذاکرات صلح نیست، مذاکرات به هر طریقی انجام می‌شود. افغانستان در مورد بالگردهای تهاجمی به روسیه مراجعه کرده، اما هنوز مذاکراتی در این راستا صورت نگرفته است. شهر قندهار در جریان درگیریهای مسلحانه به تصرف گروه طالبان درنیامده است بلکه فرار نیروهای ارتش افغانستان از میدان جنگ باعث آن شده است.»

ابراز نگرانی جمهوری اسلامی ایران از تشدید خشونت‌ها در افغانستان

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم با اعلام نگرانی جمهوری اسلامی ایران از تشدید خشونت‌ها در افغانستان و وضعیت مردم و بی‌جاشدگان، خواستار توجه به حفظ جان بی‌گناهان و مردم غیرنظامی در بحبوحه شرایط جاری شد.

وی با توجه به تسلط طالبان بر شهر هرات، توجه جدی آنها در تأمین امنیت و سلامت کامل دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را مورد تاکید قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه از ارتباط مستمر وزارت امور خارجه با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات و پیگیری وضعیت سلامت همکاران مستقر در آن نمایندگی خبر داد.

کد خبر 514256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.