در آستانه فروپاشی قرار داریم/ شیوع قارچ سیاه بین بیماران کرونایی اصفهان

در موج پنجم کرونا که با چالش‌های فراوانی از جمله کمبود تخت‌های بستری، نبود نیروی انسانی، کمبود دارو و افزایش روزافزون بیماران مبتلا به کرونا روبه‌رو هستیم، بیماری قارچ سیاه نیز نگرانی‌های موج پنجم را به شدت بیشتر کرده و آمارها حاکی از ابتلای بسیار افراد و کودکان به این بیماری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موج پنجم کرونا به سرعت در حال تاخت و تاز است و هر روز در کشور جان صدها نفر را می‌گیرد. عادی‌انگاری در جامعه سایه گسترده شده و با اینکه به گفته مسئولان بهداشت و درمان اوضاع کرونا در کشور رو به سیاهی است، باز هم خبری از کنترل و قرنطینه نیست.

مردم بدون توجه به رعایت دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا در سطح شهر تردد می‌کنند. حالا اما در شرایط و موقعیت فوق بحرانی قرار داریم و علاوه بر کرونا، قارچ سیاه هم در بیماران کرونایی رواج یافته و نگرانی‌ها در موج پنجم را صد چندان کرده است.

در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان اصفهان، چالش‌هایی موجود در زمینه کرونا و قارچ سیاه با بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت‌وگویی انجام دادیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

علل شیوع قارچ سیاه در استان اصفهان چیست؟

وجود قارچ سیاه غیرعادی نیست و هرگاه عفونت‌های میکروبی و ویروسی افزایش یابد و سیستم ایمنی جمعی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد در افرادی که ضعف ایمنی شدید دارند، قارچ‌های فرصت طلب مانند قارچ سیاه در بدن فرد مستقر می‌شوند و آسیب جدی به فرد وارد خواهند کرد. در شرایط کنونی نیز به دلیل افزایش بسیار زیاد بیماران، تمام مبتلایانی که ضعف ایمنی شدید دارند، مخصوصاً افرادی که سابقه دیابت دارند در معرض ابتلاء به قارچ سیاه هستند که عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

قارچ سیاه بین کودکان مبتلا به کرونا ویروس هم شیوع یافته است؟

قارچ سیاه بین کودکان مبتلا به کرونا در استان اصفهان شیوع یافته و سه نفر از کودکان مبتلا به کرونایی که در بیمارستان امام حسین (ع) بستری هستند، درگیر آن شدند که در یک مورد از آن‌ها که کودکی هشت ساله است، پزشکان مجبور به تخلیه قسمت‌هایی از گونه و چشم او شدند تا بتوانند جانش را حفظ کنند، بیش از ۴۰ کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان امام حسین (ع) بستری هستند.

پیشگیری از ابتلاء به قارچ سیاه در شرایط فوق بحرانی کرونا، تنها به کاهش سیر کرونا و تعداد بیماران مبتلا به کرونا وابسته است، زیرا هر چقدر افراد بیشتری از ابتلاء به ویژه در افرادی که نقص ایمنی دارند را داشته باشیم، به همان میزان احتمال ابتلاء به قارچ‌های فرصت طلب مانند قارچ سیاه نیز بیشتر خواهد شد.

درمان قارچ سیاه چیست؟

در افرادی که درگیر قارچ سیاه می‌شوند، تجویز و مصرف داروهای ضدقارچ به طور وسیع و سریع شروع می‌شود، اما گاهی کنترل بیماری قارچ سیاه امکانپذیر نیست و صورت بیمار به شدت درگیر می‌شود و چاره‌ای جز تخلیه صورت بیمار برای متخصصان گوش، حلق و بینی باقی نمی‌ماند، این قارچ عمدتاً صورت را درگیر می‌کند، آمارهایی از ابتلای بزرگسالان به قارچ سیاه در بیمارستان‌های مختلف استان گزارش می‌شود، باید بدانیم نگرانی از گسترش بی‌وقفه کرونا باید بیش از نگرانی ابتلاء به قارچ سیاه باشد و اگر بیماری کنترل نشود، وضع ناخوشایند موجود به وضعی فاجعه‌بار تبدیل می‌شود و تنها نباید نگران قارچ سیاه باشیم، چرا که همه چیز رو به سیاهی است.

میانگین سنی ابتلاء به کرونا در حال حاضر چه رده سنی است؟

افراد بسیاری در رده سنی ۳۰ تا ۶۰ سال در موج پنجم کرونا به این بیماری مبتلا می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند، در حال حاضر کرونا دلتا سوش غالب کرونا در استان اصفهان و کشور است.

آخرین وضعیت کرونا در استان اصفهان را تشریح کنید؟

در حال حاضر بیش از سه هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مختلف استان اصفهان بستری هستند که حدود دو هزار نفر از بیماران مبتلا به کرونا در شهر اصفهان بستری هستند و بیش از یک هزار نفر نیز باید بستری می‌شدند، اما به دلیل کمبود تخت‌های بستری در سطح استان نتوانستند بستری شوند و با تشکیل پرونده موقت و درمان سرپایی به طور روزانه مدیریت می‌شوند و در حقیقت تعداد بیمارانی که باید تخت‌های بستری بیمارستان‌ها را اشغال کنند، بیش از چهار هزار نفر است و در حال حاضر بیش از سه هزار و ۱۰۰ نفر از آن‌ها بستری هستند، آمار بیماران مبتلا به کرونا هر ساعت در حال افزایش است.

راه حل عملی و مؤثر کنترل موج پنجم کرونا در استان اصفهان چیست؟

تنها راه حلی که می‌توان در شرایط فعلی سرعت رشد بیماری را کاهش دهد و مراکز درمانی را کنترل کرد و شرایط تا حدودی برای پذیرش و خدمت‌رسانی به بیماران بهتر شود، رعایت با جدیت تمام پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا است و باید محدودیت‌های شدید تردد در سطح شهرها و استان‌ها اعمال شود تا بتوان به کنترل بیماری در استان برسیم و این تنها راه حل است و هر راه حل دیگری پیشنهاد شود، به افزایش بیشتر بیماران و مرگ‌ومیرها ختم خواهد شد، هر چه سریع‌تر باید محدودیت‌ها با جدیت اعمال شود و عادی انگاری‌ها از طرف همه جامعه باید کنار گذاشته شود.

چند بیمارستان در استان اصفهان درگیر پذیرش بیماران کرونا هستند؟

در موج فوق بحرانی پنجم کرونا تقریباً تمام بیمارستان‌های استان درگیر کرونا هستند و بیماران مبتلا به کرونا را بستری کرده‌اند، بیمارستان الزهرا با تمام ظرفیت و توان در حال خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا است و تا شب گذشته ۶۸۰ تخت بیمارستان الزهرا پر بوده است، در بیمارستان امین نیز ۲۲۰ بیمار مبتلا به کرونا بستری هستند و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی از جمله بیمارستان غرضی و شریعتی مجموعاً ۳۵۰ بیمار مبتلا را بستری کردند.

بیمارستان عیسی بن مریم نیز با تمام ظرفیت موجود که ۱۰۰ تخت بستری است به بیماران کرونا خدمت‌رسانی می‌کند، در بیمارستان‌های خصوصی و خیریه از جمله بیمارستان میلاد نیز حدود ۱۵۰ بیمار، بیمارستان عسگریه حدود ۱۰۰ بیمار کرونا، بیمارستان زهرای مرضیه حدود ۸۰ بیمار مبتلا به کرونا بستری هستند و سایر بیمارستان‌های کوچک‌تر نیز به تناسب ظرفیت خود حدود ۳۰، ۴۰ و یا ۵۰ بیمار مبتلا به کرونا را بستری کرده‌اند. حدود دو هزار بیمار مبتلا به کرونا تنها در شهر اصفهان بستری هستند و روزانه حدود دو هزار بیمار در استان اصفهان شناسایی و حدود ۶۰۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و حدود ۳۰ تا ۴۰ بیمار طی یک شبانه‌روز فوت می‌کنند.

در حال حاضر میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و وضعیت نیروی انسانی چگونه است؟

میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا به شدت کاهش یافته و به فراموشی سپرده شده و برآورد آن در شرایط کنونی بسیار سخت است، اما برآورد می‌شود میزان رعایت نکات بهداشتی در اصفهان کمتر از ۳۰ درصد باشد. کنترل بیماری در شهر، استان و کشور به یک اهتمام جدی نیاز دارد تا شاهد روزهای فاجعه‌بارتری نباشیم، وضع بسیار وخیم است و از تمام فضاهای بیمارستان برای بستری بیماران استفاده می‌شود.

با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم و تاکنون تمام نیروی انسانی که امکان به کارگیری آن‌ها وجود داشته را به کار گرفته‌ایم و در تلاش هستیم تا ظرفیت نیروی انسانی را در بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان الزهرا و منتظری نجف‌آباد که ۱۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در آن بستری و بیماران بسیاری نیز در صف انتظار برای بستری هستند، افزایش دهیم، اما نکته قابل تأمل این است که اصلاً دیگر نیرویی وجود ندارد که بخواهیم آن‌ها را وارد چرخه خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا کنیم، بنابراین حتی اگر بتوانیم از فضاهای غیراستاندارد از جمله نمازخانه، راهرو و ریکاوری‌های اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها برای بستری بیماران استفاده کنیم، نیروی انسانی برای پوشش این وضعیت نداریم.

به ازای هر تخت برای بستری بیماران حداقل به یک نیروی انسانی نیاز داریم و در حال حاضر تمام نیروهای انسانی را به کار گرفته‌ایم و در انتهای بضاعت به کارگیری نیروهای درمانی هستیم و اگر تلاش شود تنها بتوانیم حدود ۵۰۰ تخت دیگر برای بستری تأمین کنیم، باید بدانیم دیگر نیرویی برای خدمت‌رسانی وجود ندارد و در آستانه فروپاشی قرار داریم، همچنین نیروهایی که در چرخه خدمت‌رسانی کرونا قرار دارند، نیز به شدت خسته هستند و علی‌رغم اینکه واکسینه شدند، گاهی ممکن است به کرونا مبتلا و از چرخه خدمت‌رسانی حذف شوند و در این صورت مشکلات ما چند برابر خواهد شد.

چالش‌های موج پنجم کرونا در استان اصفهان چیست؟

در موج فوق بحرانی پنجم کرونا با تعداد فراوان و روزافزون بیماری روبه‌رو هستیم و تمام امکانات با تمام توان در حال کار است و دستگاه‌های اسکن و تجهیزات بیمارستانی قطعاً دچار مشکل می‌شود، مانند بار زیاد بیمارانی که به بیمارستان لنجان تحمیل می‌شود، چرا که دستگاه سی تی اسکن شهرستان مبارکه خراب شده است و بیماران این شهرستان برای انجام سی تی اسکن به لنجان می‌روند، دستگاه‌های سی تی اسکن باید به طور استاندارد روزانه ۵۰ سی تی اسکن انجام دهند و این در حالی است که دستگاه سی تی اسکن در لنجان امروز سه برابر ظرفیت و حدود ۱۵۰ سی تی اسکن انجام داده که این موضوع قطعاً باعث افزایش خرابی‌ها در تجهیزات می‌شود و شرایط درمان را با چالش‌های بیشتری مواجه می‌کند و احتمال فرسودگی و کمبود امکانات و تجهیزات به دلیل کار زیاد وجود دارد.

بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها داروهای ضروری برای بیماران تأمین می‌شود، اما گاهی با کمبود آنتی بیوتیک‌ها مواجه می‌شویم و تلاش می‌کنیم تا جای ممکن این شرایط کنترل شود و در سطح شهر کمبود دارو وجود دارد و بیماران برای دریافت برخی از اقلام اولیه دچار مشکل می‌شوند، زیرا تمام تجهیزات دارویی به دلیل افزایش بیماران بیشتر به سمت بیمارستان‌ها سوق داده شده است تا بیماران بستری دچار کمبود نشوند.

کد خبر 514189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    13 2
    خجالت بکشید یک سال هست که این جمله را تکرار می کنید که در استانه فروپاشی هستیم! یک ملیارد دلار را به جای حیف و میل خرج استخدام پرستاران بیکار بکنید و دنبال حمالی رایگان نباشید!!
  • هموطن IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    9 2
    وقتی نمیدانند چه کسی باید کجا بشیند ودستور بدهد امروز قارچ سیاه فردا یک قارچ دیگه،رییس ستاد کرونا نباید یک چشم پزشک ویامتخصص قلب باشد،بلکه باید یک پروفسور ویروس شناس باشه تا بدونه چی به چیه،وقتی معلوم نیست رییس ستاد از کجا دستور میگیره،حتی عرضه نداره دوهفته این مملکت و تعطیل کنه مردم باید خودشون قبل ازاینکه جنازه پدر مار بچه وهرکس دیگرشون روبغل کنن بفکر پیکهای بعدی باشیم،هرکس راه حلی برا مقابله باکرونا داره بگه،پزشکان باید دراین کار پیش قدم باشند.