تیم اقتصادی پیشنهادی رئیسی چه سوابقی دارند؟

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویداهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهم ترین آن میتوان به اعلام اعضای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تنها چند روز است که عمر دولت دوازدهم به پایان رسیده و دولت سیزدهم کار خود را شروع کرده است، تا امروز واکنش بازارهای مالی کشور به روی کار آمدن دولت جدید مثبت بوده به طوری که بورس روند صعودی به خود گرفته است.

در خصوص تیم اقتصادی دولت تازه نفسی که بر سرکار می‌آید گمانه‌زنی‌هایی شده که نشان می‌دهد در این دولت با جریان فکری جدیدی، سرنوشت اقتصاد ایران رقم خواهد خورد، اما در انتخاب کابینه به ویژه اعضایی که قرار است تعیین کننده آینده اقتصاد ایران باشند باید توجه داشت سیاستگذاری پولی، بودجه‌ای و مالیاتی اموری تخصصی و حرفه‌ای است که در درجه اول مسئول انتخاب شده باید دانش کافی برای اقدام در این حوزه را داشته باشد.

در این رابطه هادی امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به ایمنا گفت: اینکه کابینه اقتصادی دولت باید با یکدیگر هماهنگ باشد بدیهی است ولی به نظر می‌رسد با توجه به اینکه کشور در شرایط حساسی قرار دارد، کابینه اقتصادی غیر از هماهنگی باید فرماندهی نیز داشته باشد. به عنوان مثال گاهی اوقات وزیر اقتصاد و وزیر صمت با یکدیگر هماهنگ عمل می‌کنند اما در شرایط خاص، این کابینه باید یک رهبر را داشته باشد تا تقسیم وظایف به سرعت و درستی بین کابینه اقتصادی صورت گیرد.

وجود رهبر برای تیم اقتصادی دولت الزامی است

وی افزود: به نظر می‌رسد در کابینه اقتصادی دولت قبل، نبود این رهبری بیشتر نمود داشت. یعنی کسانی که به عنوان وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی ایفای نقش می‌کردند، در حوزه تخصصی خود تقسیم وظایف داشتند ولی این تقسیم وظایف موقع شرایط بحرانی کارایی نداشت. یعنی وزارت اقتصاد با وزارت صمت در هماهنگی برای اجرای یک تصمیم فوری، ضعیف عمل می‌کرد و نمی‌توانستند یک تصمیم را هماهنگ با هم پیش ببرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: شخصی که معاون اقتصادی رئیس جمهور دولت جدید انتخاب می‌شود، باید رهبری کابینه اقتصادی دولت را به خوبی اجرا کند؛ به عنوان مثال وزارت صمت به طور ذاتی یک سری وظایف را انجام می‌دهد ولی در شرایط بحرانی، یک شخص باید در یک موضوع خاص تصمیم‌گیری کند و وظایفی که در اولویت هستند را وزارتخانه‌هایی که باید به صورت هماهنگ با یکدیگر عمل کنند را تعیین کند.

رئیس جمهور نام وزیران پیشنهادی خود را اعلام کرد

در نهایت سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، لیست پیشنهادی کابینه خود که در آن نام رستم قاسمی به عنوان وزیر راه، شهرسازی، سید احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد، جواد اوجی به عنوان وزیر نفت، علی اکبر محرابیان به عنوان وزیر نیرو، سید جواد ساداتی نژاد به عنوان وزیر جهاد کشاورزی به مجلس ارائه و مسعود میرکاظمی نیز به سمت رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب شد.

سید احسان خاندوزی وزیر احتمالی امور اقتصاد و دارایی

سید احسان خاندوزی (زاده ۲۳ شهریور ۱۳۵۹، گرگان) پژوهشگر و سیاستمدار اصولگرا ایرانی است. او هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است. وی توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۸۰۱ هزار و ۶۹۶ رأی، به عنوان نفر هفتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران انتخاب گردد.

سوابق اجرایی

  • مدیر کل اقتصادی سابق مرکز پژوهش‌های مجلس
  • استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه
  • عضو هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت
  • کارشناس کمیسیون اقتصاد کلان و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • عضویت در هسته اندیشه ورزی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۱۳۹۷/۱۱/۰۱، ۱۳۹۸/۱۰/۳۰، ایران، تهران
  • عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی، ۱۳۹۸/۰۷/۱۶، ایران، تهران

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

رستم قاسمی متولد سال ۱۳۴۳ بوده که در دولت دهم از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر نفت فعالیت می‌کرد. وی در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران آموزش راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۴۹ تحصیل کرده و از سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه پاسداران در آمد و زمان جنگ ایران و عراق به عنوان عضوی از این نهاد در جنگ شرکت کرد.

قاسمی سابقه فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ را در کارنامه خود دارد.

وی در مرداد ماه ۱۳۹۰ در پی برکناری مسعود میر کاظمی، توسط محمود احمدی‌نژاد برای تصدی پست وزارت نفت پیشنهاد شد و در ۱۲ مرداد، به‌عنوان آخرین وزیر نفت دولت دهم از مجلس رأی اعتماد دریافت کرد. پس از انتخاب قاسمی به عنوان وزیر نفت، تیموتی گایتنر هشدار داد که از امروز، وزارت نفت ایران تحت تسلط سپاه پاسداران درآمده‌است.

مسعود میرکاظمی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه

سید مسعود میرکاظمی متولد سال ۱۳۳۹ در اردستان، و یک سیاستمدار اصولگراست. وی نماینده تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی بوده و در دولت نهم به مدت چهار سال سال وزیر بازرگانی و در ابتدای دولت دهم نیز، برای مدت کمتر از دو سال، وزیر نفت بود.

در دوران تصدی وی به‌عنوان وزیر نفت، تصفیه مدیران ارشد صنعت نفت ایران انجام شد که بر اساس آن در کمتر از یک سال، بیش از ۲۵۰ مدیر ارشد و کارشناس نفتی برکنار شدند. میرکاظمی در جایگاه وزیر نفت، به دلیل نداشتن تجربه، تخصص و آگاهی لازم، زنجیره‌ای از اشتباهات ریز و درشت را مرتکب شد، که در نهایت به برکناری وی از وزارت نفت منجر شد.

جواد اوجی؛ وزیر پیشنهادی نفت

جواد اوجی متولد سال ۱۳۴۵ در شیراز بوده که در سال ۱۳۶۹ در صنعت نفت استخدام و مشغول به کار شد. او تاکنون در سمت معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران فعالیت می‌کرده است.

اوجی سابقه کارشناس اداره مهندسی نفت شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اهواز، کارشناس ارشد اداره ارزیابی مخازن نفت و گاز شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اهواز، رئیس اداره مهندسی پترو فیزیک شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رئیس اداره مهندسی نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، عضو هیئت مدیره شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، معاون امور فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی از سال ۸۳ تاکنون را در کارنامه خود دارد.

وی مدرک در رشته مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت اهواز تحصیل کرده است و اکنون عضو هیئت امنای دانشگاه صنعت نفت است.

جواد اوجی در حدی مورد اعتماد جناح نزدیک به اصولگراست که برخی رسانه‌های تخصصی نفت از جمله نفت نوین نوشته‌اند که او از سمت رستم قاسمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد مأمور انتقال شمش‌های طلا به کشورهای همسایه برای تهاتر کالا به کالا و دور زدن تحریم بود.

سید جواد ساداتی نژاد؛ وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

سید جواد ساداتی نژاد متولد سال ۱۳۵۱ در کاشان، نماینده دوره دهم مجلس، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سیاستمدار اصولگرا و هم اکنون نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس یازدهم شورای اسلامی است که به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است.

وی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مسکو و از مؤسسان انجمن اسلامی منطقه اروپای شرقی و کشورهای مشترک‌المنافع بود و در سال ۱۳۸۱ ریاست این انجمن را بر عهده داشت.

ساداتی نژاد و پس از بازگشت به کشور، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد شده و تا سال ۱۳۸۶ به عنوان معاونت دانشجویی فرهنگی این دانشگاه فعالیت می‌کرد و با توجه به خدمات فراوان به عنوان معاون دانشجویی فرهنگی برگزیده دانشگاه‌های کشور انتخاب و مورد تقدیر وزارت علوم قرار گرفت و از سال ۱۳۸۶ به عنوان رئیس دانشگاه کاشان انتخاب شد.

بسیاری معتقدند، دوره چهار ساله ریاست وی در دانشگاه کاشان به دلیل فعالیت خستگی ناپذیر و عملکرد درخشان، دوران اوج‌گیری دانشگاه در تمام زمینه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بوده است. از دیگر خدمات وی می‌توان به تأسیس ستاد خیرین دانشگاه کاشان و ایجاد زمینه حضور خیرین در دانشگاه کاشان اشاره کرد.

وی به دلیل خدمات فراوان، به عنوان پنج رئیس برتر دانشگاه‌های کشور انتخاب شد و از سال ۱۳۹۰ به عنوان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شده و در رشد بودجه وزارت علوم در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ نقش چشمگیری داشت و همزمان با تأسیس ستاد خیّرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۰، توانست در جذب کمک‌های خیّرین و توسعه زیرساخت‌های آموزش عالی کشور یک تحول بنیادین ایجاد کند.

مسئولیت در وزارت علوم برای وی فرصتی بود که با قوانین، نحوه تصویب بودجه، ساز و کار فعالیت مجلس و اختیارات نمایندگان آشنا شود. وی در فروردین ۱۳۹۲ به عنوان معاون اداری و مالی دانشگاه تهران و سپس به عنوان معاون توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران منصوب شد. یکی از مهمترین اقدامات وی در این دوره، فعال سازی سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران با هدف تأمین منابع مالی دانشگاه و تأسیس بنیاد حامیان دانشگاه تهران با هدف جذب کمک‌های مردمی برای توسعه زیرساخت‌های این دانشگاه بوده است.

علی اکبر محرابیان؛ وزیر پیشنهادی نیرو

علی اکبر محرابیان متولد سال ۱۳۴۸ در شهرستان خوانسار است. وی مدرک کارشناسی ارشد علوم اقتصادی خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده و در مقطع کارشناسی نیز در رشته مهندسی عمران در دانشگاه علم و صنعت تحصیل کرده است.

محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در دولت دهم و رئیس ستاد مهر ماندگار کشور و وزیر صنایع و معادن در دو کابینه محمود احمدی‌نژاد بوده که در مرداد ماه ۱۳۸۶ پس از استعفای علیرضا طهماسبی از وزارت صنایع در دولت احمدی‌نژاد به این سمت منصوب شد و پس از انحلال این وزارتخانه از کابینه خارج شد.

محرابیان مدیر فروشگاه شهروند و معاون سیما چوب در دوران شهرداری احمدی‌نژاد بوده و سابقه اداره یک شرکت خصوصی سدسازی و فروشگاه رفاه را دارد. به رغم وجود حساسیت‌های فراوان دربارهٔ انتخاب وزرای کابینه دهم، احمدی‌نژاد مجدداً او را برای عضویت در کابینه دهم به مجلس معرفی کرد.

کد خبر 514185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.