فروزان برای نکونام، کپا برای توخل

تعویض در دقیقه ۱۲۰ بازی پیش از ضیافت پنالتی‌ها آنچنان معمول نیست و بسیاری از مربی‌ها هیچ گاه دست به چنین قماری نمی‌زنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، توماس توخل سرمربی تیم چلسی پس از قهرمانی تیمش در سوپرکاپ اروپا به خبرنگاران از آمار بهتر کپا در ضربات پنالتی گفت که باعث شد تا این گلر گران قیمت اسپانیایی در لحظات پایانی وقت‌های اضافه به جای مندی وارد زمین شده و ناجی تیمش شود.

توخل در ادامه صحبت‌های خود گفت: این طور نبود که به یک‌باره تصمیم بگیریم کپا را به عنوان دروازبان ضربات پنالتی وارد زمین کنیم. پیش از این بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها و آنالیزهایی که صورت گرفته بود تصمیم گرفتیم که در رقابت‌های حذفی که کار به ضربات پنالتی می‌رسد از کپا استفاده کنیم چرا که او در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند.

وی افزود: ادوارد مندی کار بسیار بزرگی انجام داد که پذیرفت این جابه‌جایی صورت بگیرد. فوتبال یک ورزش تیمی است و مندی این مسئله را کاملاً نشان داد. او خیلی ساده پذیرفت که در ضربات پنالتی جای خود را به کپا بدهد تا او کار خوب مندی را به اتمام برساند.

چلسی که با ویارئال در دیدار نهایی سوپرکاپ اروپا رو به رو شد، در ۱۲۰ دقیقه زمان قانونی بازی به تساوی ۱-۱ رضایت داد تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. توماس توخل، سرمربی آلمانی چلسی نیز دست به تغییری عجیب زد و کپا آریزابالاگا را به عنوان دروازبان ذخیره وارد زمین مسابقه کرد تا او مسئولیت صیانت از دروازه تیمش در ضیافت پنالتی‌ها را بر عهده بگیرد.

تغییر دروازبان، یک قمار سنگین

پیش از این نیز در تاریخ فوتبال چندین بار شاهد بوده‌ایم که مربی‌ها دست به تغییر دروازبان خود برای ضربات پنالتی می‌زنند. البته این اتفاق چیز معمول و پر تکراری نیست، اما با این حال آمارها و آنالیزها ثابت کرده که برخی از گلر ها بیش از همتایان خود "پنالتی‌گیر" هستند و به همین خاطر سرمربیان در ثانیه‌های پایانی دست به تغییر در چارچوب خود می‌زنند.

یکی از نمونه‌های بارزی که در طی سالیان اخیر می‌توان به آن اشاره کرد، تیم کرول هلندی است. او یکی از دروازبانانی است که در ضربات پنالتی بسیار خوب عمل می‌کند و به تعدد سرمربیان برای این موقعیت‌های پر استرس به وی اعتماد می‌کنند، اعتمادی که البته نتیجه خوبی نیز داشته است.

تیم کرول که در نوریچ سیتی بازی می‌کند در دیدار برابر تاتنهام، روی بطری آب خود درباره پنالتی‌زن های تاتنهام نوشته و جهت ضربه پنالتی آن‌ها را پیش بینی کرده بود. وی در پایان ضربات موفق شد ۲ پنالتی را نیز مهار کند.

فروزان برای نکونام، کپا برای توخل

حتی فن خال، مربی پرآوازه اسبق تیم ملی هلند نیز در دیدارهای ملی یاسپر سیلسن را با کرول در آستانه ضربات پنالتی برابر کاستاریکا تعویض کرد. کرول در آن دیدار جهت هر ۵ پنالتی را درست تشخیص داد و موفق شد ۲ پنالتی را نیز مهار کند.

فروزان، ستاره پرفروغ نکونام

تعویض در آستانه ضیافت پنالتی، چند بار نیز در هفته‌های اخیر در فوتبال داخلی کشورمان رخ داده است. محسن فروزان، گلر پرحاشیه تیم فولاد خوزستان در دیدارهای نیمه نهایی و فینال جام حذفی به عنوان دروازبان ذخیره در لحظات پایانی به ترکیب تیمش اضافه می‌شد تا نقش محوری را در چارچوب تیمش داشته باشد.

وی موفق شد در دیدار برابر سپاهان دو پنالتی را مهار کند که همین امر باعث صعود فولادی‌ها به مرحله نهایی رقابت‌های جام حذفی شد. نماینده خوزستان در دیدار نهایی نیز برابر استقلال به تساوی دست یافت تا در ضربات پنالتی، مجدداً درخشش محسن فروزان باعث شود تا این دروازبان تیمش را به قهرمانی رقابت‌ها برساند.

فروزان برای نکونام، کپا برای توخل

البته همیشه تعویض در لحظات پایانی بازی موفقیت‌آمیز نیست و برای مثال بازیکنان تعویضی تیم ملی انگلستان در دیدار نهایی یورو موفق نشدند پنالتی‌های خود را تبدیل به گل کنند تا لاجوردی‌پوشان به قهرمانی اروپا دست یابند.

بدون شک، تعویض کردن دروازبان ها آستانه ضربات پنالتی اقدامی جسورانه از جانب یک مربی است. تعویض گلر همراه خود عنصر غافلگیری را دارد و از سوی دیگر کمی استرس نیز به اردوی تیم حریف اضافه می‌کند. با این حال شکی وجود ندارد که نگه داشتن گلر ثابت درون دروازه نیز مزایای خودش را خواهد داشت. اینکه یک مربی در ثانیه‌های پایانی آیا تصمیم غیرمنتظره‌ای بگیرد یا خیر تا حد زیادی به جسارت او بستگی دارد؛ البته همیشه قمار سنگین مربیان پایان خوشی ندارد!

کد خبر 514075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.