آینده‌پژوهی شیوه نوین بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهرها است

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: آینده‌پژوهی می‌تواند راهی برای خروج از وضعیت ناپایداری در بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری باشد چراکه برای برنامه‌ریزی به عنوان روند یک پدیده علاوه بر شناخت گذشته و وضعیت حال، باید آینده آن پدیده را نیز مورد بررسی قرار داد.

نجمه ایزد فر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رویکرد آینده پژوهی در جهت رسیدن به بازآفرینی پایدار شهری و مواجهه با مشکلات آینده شهرها است و این رویکرد با شناسایی عوامل مؤثر در آینده بافت‌های ناکارآمد آمادگی لازم در جهت رویارویی با مسائل و مشکلات احتمالی پیش رو را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: به منظور برطرف کردن کاستی‌های موجود در بافت‌های ناکارآمد نیاز به برنامه‌ریزی علمی و عملی داریم که در آینده پاسخگو باشد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: یک دلیل عمده افزایش کاربرد برنامه‌های آینده‌نگاری مزایای آن است، این مزایای پنجگانه شامل ارتباطات تمرکز هماهنگی اجماع و تعهد است.

وی با بیان اینکه در زمینه ارتباط آینده پژوهی با بازآفرینی پایدار شهری می‌توان علل تغییر را شناخت، گفت: آینده‌پژوهی می‌تواند راهی برای خروج از وضعیت ناپایداری در بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری باشد چراکه برای برنامه‌ریزی به عنوان روند یک پدیده علاوه بر شناخت گذشته و وضعیت حال، باید آینده آن پدیده را نیز مورد بررسی قرار داد.

ایزد فر تصریح کرد: این آینده ذهنی و بر اساس نظر متخصصان است و با اعتماد بر نظر آنها وضعیت تحول پدیده در آینده ترسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد منتخب پژوهش بازآفرینی پایدار شهری با استفاده از نظریه " دالیا لیچفیلد" در چهار بُعد کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی با تاکید بر بعد مدیریتی در جهت سازماندهی یکپارچه ابعاد بازآفرینی پایدار شهری است، افزود: به طور کلی برای هر یک از عوامل کلیدی مؤثر مجموعه‌ای از راهکارهای مؤثر وجود دارد که آینده بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری را خواهد ساخت.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: از جمله راهکارهای مؤثر بر بازآفرینی پایدار بافت ناکارآمد ایجاد و تقویت منابع درآمدی پایدار از جمله افزایش سهم بودجه‌های عمرانی، راه‌اندازی نهادهای اجتماعی و مدنی در محلات بافت ناکارآمد شهر، صرفه‌جویی در هزینه‌های پراکنده‌رویی شهری و توجه به توسعه درونی شهری از طریق ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌های ناکارآمد شهر، ارتقای سهم و نقش اعضای جوامع محلی در شکل دادن به محلات ناکارآمد از طریق ارتقای آگاهی، دانش و توسعه مهارت‌های آنها در جهت بهبود همه جانبه کیفیت زندگی آنها است.

وی ادامه داد: از دیگر راهکارهای مؤثر بر بازآفرینی پایدار بافت ناکارآمد شهرها، ایجاد مطالبه و جریان عمومی و فراگیر در میان شهروندان از طریق ترویج و اطلاع‌رسانی در سطوح مختلف میان کنشگران شهری، اعمال سیاست‌های حمایتی از سرمایه‌گذاری و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری، تحول و بهبود در مدیریت منابع انسانی از طریق ارتقای توانمندی‌های اقتصادی اجتماعی و نهادی، ایجاد ابزارهای لازم مالی و حقوقی در جهت تقویت تسهیل جریان بازآفرینی شهری از طریق شناسایی موانع و ارائه راه حل‌های ویژه از جمله تعریف و اصلاح آئین نامه‌ها قوانین و دستورالعمل‌های آن و ارائه بسته‌های تشویقی معافیت‌ها و تسهیلات است.

کد خبر 514035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.