وزیر بهداشت: نگذاشتیم مشکل کرونا امنیتی شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خدا را سپاس می‌گوئیم که نگذاشتیم مشکل کرونا در کشور امنیتی شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه مشهد، سعید نمکی در نشست قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا خراسان رضوی که شامگاه گذشته ۲۰ مرداد، در استانداری خراسان رضوی برگزار شد با بیان این‌که ما متولی سلامت مردم هستیم، اظهار کرد: کرونا نه تمام شده و نه در روزهای آینده تمام شدنی است و هرکس چنین قضاوتی را کند مطمئن باشید که از جهالت است.

وی با اشاره به این‌که دیگر نباید نام کووید ۱۹ را برای این بیماری در نظر گرفت، چراکه ویروس دلتا تشابهی با ویروس ووهان چین ندارد و به نوعی یکی ویروس جدید به شمار می‌رود، ادامه داد: متوسط بستری بیماران کرونایی از نوع ویروس انگلیسی در بیمارستان‌ها ۹.۷ روز است، در حالی که این میزان در ویروس ووهان چین پنج تا شش روز بوده است و این در حالی است که در بیماران مبتلا به سویه دلتا این میزان به ۱۳.۷ روز رسیده است و بدین جهت بار بیمارستان‌ها در موج پنجم افزایش چشمگیری یافته است.

ورودی بیمارستان‌ها کاهش نیابد تمام مشهد هم از تخت بیمارستانی پر شود نمی‌توان بیماری را کنترل کرد

نمکی تصریح کرد: بنابراین در شرایط کنونی باید بار بیمارستان‌ها را از طریق ایجاد کلینیک‌های سرپایی و بستری موقت برای تزریق «رمدیسیویر» و همچنین افزایش آزمایش‌ها و قرنطینه‌کردن کاهش دهیم. اگر ورودی بیمارستان‌ها به این شکل کنترل نشود آنگاه تقاضای دارو، سرم و اکسیژن بالا خواهد رفت و اگر تمام مشهد از تخت بیمارستان پر شود نمی‌توان این بیماری را کنترل کرد.

وی با تأکید بر ضرورت کنترل ورودی بیمارستان‌ها از طریق کلینیک‌های سرپایی، خاطرنشان کرد: اگر بستری‌های موقت و سرپایی در درمان کرونا نبود، کشور با کمبود ۲۰۰ هزار تخت بیمارستانی مواجه می‌شد. این در حالی است که اکنون روزانه ۲۵ هزار بیمار کرونایی به صورت موقت بستری شده و دارو دریافت می‌کنند. بستری موقت کار بزرگی در راستای مدیریت درمان کرونا بود که باید در کنار طرح‌هایی مانند طرح بیماریابی و مراقبت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسعه و گسترش یابد.

راه‌اندازی ۵۰۰ هزار دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که در یکسال اخیر ۵۰۰ هزار دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های کشور راه‌اندازی شد، خاطرنشان کرد: بیش‌تر بیمارستان‌ها مشکل اکسیژن داشتند، چراکه در حالت عادی برای بیمار دچار بیماری غیرکرونایی چهار تا پنج لیتر اکسیژن در دقیقه لازم است، در حالی که برای بیماران کرونایی نیاز به اکسیژن بین ۲۵ تا ۳۵ لیتر در دقیقه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که حاشیه شهر مشهد را باید جدی گرفت، چرا که یکی از گلوگاه‌های نظام سلامت است، بیان کرد: حاشیه شهر مشهد نه فقط گلوگاه نظام سلامت، بلکه گلوگاه نظام اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مشهد است. با این حال حاشیه شهر مشهد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در خود جای داده و آن چیزی که در حاشیه شهر مشهد وجود دارد در واقع زیر پوست شهر بوده که در حال جابه‌جا شدن است.

نمکی تصریح کرد: نه فقط برای واکسن، بلکه برای خیلی از ابعاد باید حاشیه شهر مشهد را دریابید. با این نگرش در حاشیه شهر مشهد باید تغییرات بنیادین فرهنگی و اجتماعی را شاهد باشیم.

وی با قدردانی در تلاش‌های مدافعان سلامت در ۱۸ ماه گذشته، افزود: تاب‌آوری مردم مهم است، اما تاب‌آوری مدافعین سلامت در برابر ویروس منحوس کرونا که سرافرازانه کار کردند نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

پایگاه‌های واکسیناسیون در استان گسترش یابد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم گسترش تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون در استان، گفت: ۱۲۰ میلیون واکسن تا مهر و آبان ماه‌ها وارد کشور خواهد شد. در این راستا هم هرچقدر واکسن مورد نیاز جمعیت مورد هدف در استان باشد ارسال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تاریخ کشور شاید هر ۲۰۰ سال بلایی مانند ویروس منحوس کرونا را به خودش دیده باشد و خداوند این مأموریت را برای ما محول فرمود که افتخار خدمت به مردم را داشته باشیم. خدا را سپاس می‌گوئیم که نگذاشتیم مشکل کرونا در کشور امنیتی شود و در همین جا دست تک‌تک همکارانم را می‌بوسم.

نمکی با تقدیر از استاندار خراسان رضوی، امام جمعه مشهد، تولیت آستان قدس رضوی و همه دست‌اندرکاران استان خراسان رضوی در مسیر مقابله با کرونا، عنوان کرد: اتفاقاتی که در روزهای گذشته مشهد افتاده، مثبت است و مدیریت کرونا در استان به سمت درستی در حال هدایت شدن است.

هر آنچه قول دادم انجام دادم

وی با اشاره به اهداف سفر خود به مشهد، اضافه کرد: در ابتدا برای خسته نباشید به همه شما همکارانم که می‌دانم چه فشار و دغدغه‌ای را تحمل کنید به مشهد سفر کردم. از سوی دیگر اکنون که روزهای آخر مسئولیت وزارت بهداشت را طی می‌کنم، همچنان که پس از رأی اعتماد به مشهد آمده و به حرم مشرف شدم، آمده‌ام که به امام مهربانی‌ها بگویم که هر آنچه قول داده بودم را انجام دادم و اگر کاستی و ضعف بود واقعاً از توانمان خارج بوده است.

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در ابتدای این نشست، گفت: استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد، زیرساخت‌های درمانی خوبی دارد و هیچوقت تاکنون مشکل تخت بیمارستانی نداشته‌ایم. با تدابیری که در استان صورت گرفته است، همه ظرفیت‌ها را اعم از بیمارستان‌های خصوصی پای کار آورده‌ایم. همچنین یک مرحله ۱۰۰ تخت و مرحله دیگر ۶۵۰ تخت اضافه کردیم.

وی با بیان این‌که بیمارستان جدید هاشمی‌نژاد از جمله ظرفیت‌های ما است، اظهار کرد: از طرفی هم بیمارستان امداد و نجات به عنوان اولین بیمارستان کرونایی، طی چند روز آینده راه‌اندازی می‌شود و در کنار آن بیمارستان تربت حیدریه هم به بهره‌برداری می‌رسد.

نگرانی در خصوص تخت‌های بیمارستانی وجود ندارد

استاندار خراسان رضوی با اشاره به این‌که جای نگرانی برای تخت بیمارستانی وجود ندارد، گفت: با تصمیمات خوبی که گرفته شد، ۴۰۰ تخت تجهیز خواهیم کرد و ۱۰۰ تخت آی‌سی‌یو هم برای شرایط ویژه در نظر خواهیم گرفت.

معتمدیان با بیان اینکه دارو به اندازه کافی در بیمارستان‌ها دپو شده است، گفت: نکته‌ای که مردم عزیزمان باید مد نظر داشته باشند این است که طبق تصمیم وزارت بهداشت به دلیل احتمال کمبود دارو و احتمال سوءاستفاده از عرضه خارج از شبکه، دارو باید در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد، لذا این تصمیم چون شفاف‌سازی نشده بود نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کرد.

وی با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی باید استراتژی ما آرام سازی باشد، تصریح کرد: سیاست ما این است تا در استان بتوانیم با آرام‌سازی مردم به سمت مراکز ۲۴ ساعته هدایت شوند تا فشار از بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند و به شرایط عادی برگردیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به تشکیل نشست قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان، اظهار کرد: در این قرارگاه معاونان استانداری به عنوان معاونان قرارگاه به انجام خدمت می‌پردازند و اعلام هم کرده‌ایم تا به غیر از موارد ضروری و مدیریتی استان، اولویت ما کمک به بحث مدیریت کرونا است. با این قرارگاه عزیزان کادر درمان و بیماران ما دیگر دغدغه‌ای در حوزه اکسیژن، ماسک و امکانات، مخزن اکسیژن و سایر مباحث را نداشته باشند. در این راستا قرارگاه فوق به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند.

وی با ارائه آماری پیرامون مدیریت بحران کرونا، گفت: ۵۰ درصد پروازها را کاهش داده‌ایم و همچنین در شش محور ورودی به استان نیروی انتظامی را مستقر کرده و اجازه ورود به خودروها را نمی‌دهیم.

کد خبر 514033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.